שיווק הטרור

המאמץ התודעתי של חמאס לאחר הסכם הפסקת האש ברצועת עזה

לאחר סבבי לחימה קודמים של חמאס נגד ישראל, הקפידה התנועה לקדם את נרטיב "הניצחון" והדגשת ההישגים, לרוב באמצעות טקסים פומביים וראוותניים, כדוגמת "טקסי" שחרור החטופים הישראלים בהפסקת האש שהייתה בתוקף בין ינואר למרץ 2025; עם זאת, מאז כניסת הסכם הפסקת האש ברצועת עזה לתוקף ב-10 באוקטובר 2025, ניכרת התנהלות תקשורתית שונה של חמאס, אשר מתבטאת בריסון יחסי והימנעות משימוש במונחים חד-משמעיים של “ניצחון”; בחינה מעמיקה של הנרטיבים שמקדמת חמאס באמצעות דובריה הרשמיים ובכלי התקשורת המזוהים עמה מצביעה על מאמץ תודעתי מתמשך של התנועה, שמטרתו להבליט שורה של הישגים משמעותיים שאותם היא מעוניינת לשווק מבחינה תודעתית לאחר ההסכם ובכללם הטלטלה שחוללה מתקפת ה-7 באוקטובר בישראל והפגיעה שנגרמה למעמדה הבינלאומי, הישארות חמאס כגורם שלטוני וצבאי ברצועה, כישלונה של ישראל בפירוק "ההתנגדות" מנשקה, שחרור אסירים פלסטינים "כבדים" והעידן האזורי החדש שנפתח בהובלת יחיא אלסנואר; להערכתנו, ההתנהלות התקשורתית המתונה והזהירה יחסית של חמאס נובעת מרצונה "להלך בין הטיפות" בתקופה רגישה זו מבחינתה, תוך המשך ניהול מערכה תודעתית על הנרטיבים שלה וזאת ממספר סיבות:  חיזוק המשילות האזרחית והביטחונית ברצועה לפני ההתקדמות ליישום השלבים הבאים של הסכם הפסקת האש, כאשר לפי ההצהרות הפומביות של בכירי חמאס הם מעוניינים להמשיך הלאה, אולם לא ברור עדיין עד כמה עמדה זו באה לידי יישום בפועל, לפחות בזמן הקרוב; רצון התנועה לא להתעמת עם המדינות המפקחות על יישום ההסכם; הבנת חמאס כי המצב הקשה ברצועת עזה בתום שנתיים של מלחמה אינו עולה בקנה אחד עם "חגיגות ניצחון" שעלולות לגרום לה נזק תדמיתי בתקופה שבה היא נדרשת להיאבק על קיומה בכלל ועל המשך עתידה כגורם בעל שליטה והשפעה ברצועת עזה בפרט.
להמשך קריאה...

מאמץ להסלמה בפעילות הטרור מיהודה ושומרון נגד ישראל על רקע הפסקת האש ברצועת עזה

חמאס ניסתה להפוך את יהודה ושומרון לזירת טרור כחלק מהמערכה נגד ישראל שהחלה עם מתקפת ה-7 באוקטובר 2023. עם זאת, פעילות סיכול ומניעה נרחבת של כוחות הביטחון הישראליים, שכללה מעצר וסיכול של אלפי מבוקשים ופעילי טרור ותפיסת אמצעי לחימה ובהם רקטות, הצליחה למנוע התפרצות גל טרור מכיוון יהודה ושומרון; בעקבות הסכם הפסקת האש ברצועת עזה, החלו חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין במאמצים להסיט את מרכז "ההתנגדות" נגד ישראל ליהודה ושומרון, תוך עידוד לפגיעה בכוחות הביטחון הישראליים ובמתיישבים; איראן ממשיכה גם היא למלא תפקיד מרכזי במאמצים להפוך את יהודה ושומרון לזירת טרור פעילה נגד ישראל. בתוך כך, נתפס משלוח של אמצעי לחימה מאיראן, ובהם מטענים רבי עוצמה ורחפני נפץ, וסוכלו פעילי כוח קדס של משמרות המהפכה בלבנון שהיו מעורבים בצירי ההברחות של אמצעי לחימה; להערכתנו, לאחר הסכם הפסקת האש ברצועת עזה צפויים ארגוני הטרור הפלסטיניים, בסיוע איראן, להפנות חלק ניכר מפעילותם ליהודה ושומרון במטרה להדגיש את המשך "ההתנגדות" כהצדקה לקיומם. כמו כן, ארגוני הטרור ינסו לנצל את חזרת הסוגיה הפלסטינית למרכז סדר היום העולמי ואת המעורבות של גורמים אזוריים ובינלאומיים ברצועת עזה כחלק מהפסקת האש כדי לעורר לחץ בינלאומי על ישראל, וזאת באמצעות פיגועים שעלולים להביא להסלמה בצעדי התגובה הישראליים ביהודה ושומרון. בנוסף, חזרתם של מאות פעילי טרור ליהודה ושומרון אחרי שחרורם מבתי הכלא הישראליים במסגרת העסקה לשחרור החטופים ברצועת עזה עלולה לסייע להתארגנויות הטרור להגביר את פעילותם בהתבסס על הידע והניסיון של האסירים המשוחררים ושיתופי הפעולה שיצרו בבתי הכלא.
להמשך קריאה...

ארגון IHH התורכי, שהוביל את משט ה”מאוי מרמרה”, פועל ברצועת עזה ומעורב בפעולות השיקום

ארגון IHH התורכי הודיע על פתיחת פרויקט לפינוי הריסות ופתיחת דרכים חסומות ברצועת עזה כחלק ממאמצי השיקום בעקבות כניסתה לתוקף של הפסקת האש בין ישראל לבין חמאס. הארגון היה מעורב בהוצאה לפועל של משטים לרצועת עזה, בראשם משט ה"מרמרה" שהסתיים בעימות אלים עם כוחות צה"ל במאי 2010 וכן במשט  "החוסן העולמי" שסוכל ע"י צה"ל באוקטובר 2025; הארגון הבלתי ממשלתי, שהוקם בשנת 1992 ומקורב לשלטון התורכי, מקדם פעילות אסלאמית-רדיקלית, אנטי-ישראלית ואנטי-מערבית. ראש הארגון, בולנט ילדרים, התבטא פעמים רבות עם אמירות אנטי-ישראליות ואנטישמיות; לארגון ה-IHH גם קשרים עם חמאס, והוא הוצא מחוץ לחוק בישראל ב-2008 בשל מעורבותו ברשת אגודות צדקה שגייסה כספים עבור מוסדות חמאס בחו"ל; המחקר הנוכחי, המבוסס על עשרות מחקרים של מרכז המידע למודיעין ולטרור על ארגון ה-IHH מאז שנת 2010, מסכם את ההיבטים המרכזיים בקשרים שבין הארגון התורכי לבין חמאס ואת התפקיד המרכזי של בולנט ילדרים בקמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל בשיתוף פעולה עם חמאס; להערכתנו, מעורבות ה-IHH בפעילות השיקום ברצועת עזה עלולה להוות זרוע נוספת בחיזוק ההשפעה של חמאס על הנעשה ברצועה גם לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש. הנוכחות של מפקדת חמאס בתורכיה, שהיא אחת משושבינות הסכם הפסקת האש, והקשרים בין התנועה לבין ה-IHH גם עלולה לספק לחמאס צינור ישיר להעברת כספים וציוד שיסייעו לשיקום הזרוע הצבאית ברצועת עזה בכסות של סיוע הומניטרי. כמו כן, הקשר הישיר בין ה-IHH לבין ממשלת תורכיה, אחת החותמות על הסכם הפסקת האש ותומכת בלתי מסויגת בחמאס, מעניק לשלטון התורכי דריסת רגל ברצועת עזה ומגביר את השפעתו האזורית, על הגבול עם ישראל.
להמשך קריאה...

יחסי הגומלין ושיתוף הפעולה בין אלג’זירה לבין חמאס, כולל ממסמכי שלל

רשת אלג'זירה, הנשלטת על ידי משפחת השלטון בקטר, היא אחד מכלי התקשורת הבולטים ביותר בעולם הערבי. לאורך שנים, הרשת מקדמת אג'נדות ברורות  המעניקות עדיפות לגורמים המזוהים עם האסלאם הסוני הרדיקלי, ובכללם חמאס; במהלך מלחמת "חרבות ברזל" העניקה רשת אלג'זירה במה להעברת מסרים והצהרות מטעם ההנהגה המדינית והצבאית של חמאס ואף סייעה ללוחמה הפסיכולוגית של חמאס עם פרסום של סרטוני חטופים, שידור בלעדי של "טקסי" שחרור חטופים ותיעוד של תקיפות של מחבלי חמאס נגד כוחות צה"ל ברצועת עזה. לצד זאת, הרשת העלימה עין באופן מכוון ושיטתי מביטויי מחאה נגד חמאס ברצועת עזה; מסמכי שלל של חמאס שנתפסו על ידי כוחות צה"ל ברצועת עזה הוכיחו כי שיתוף הפעולה והתיאום התקשורתי בין חמאס לרשת אלג'זירה לא היה מקרי או נקודתי, אלא מערכתי, שיטתי והתקיים לאורך זמן. המסמכים הראו כי חמאס העבירה דגשי סיקור והנחיות להנהלת הרשת במטרה להשפיע על מדיניות הסיקור של הרשת בנושאים הקשורים לתנועה ואף פעלה להקמת קו טלפון מאובטח בין חמ"ל החירום הצבאי של התנועה לבין אלג'זירה; מסמכי השלל גם כללו הוכחות כי עיתונאים רבים שעבדו מטעם אלג'זירה ברצועת עזה שימשו במקביל כפעילים בזרוע הצבאיות של חמאס. חלק מהם התלוו לגלי הפשיטה לשטח ישראל במהלך מתקפת ה-7 באוקטובר 2023; מתוך המחקר עולה כי חמאס ראתה במשך שנים, ובמיוחד במהלך מלחמת "חרבות ברזל", את רשת אלג'זירה לא רק כפלטפורמה תקשורתית לצורכי דיווחים חדשותיים והעברת מסרים גרידא, אלא החשיבה את הרשת כחלק בלתי נפרד ממערך התעמולה, הדה לגיטימציה של ישראל והלוחמה הפסיכולוגית של התנועה; גם לאחר ההכרזה על הסכם הפסקת האש במסגרת יוזמת הנשיא טראמפ, אלג'זירה ממשיכה להעניק נפח סיקור נרחב לחמאס ולמסריה לצד הבלטת שרידותה מחד גיסא והמחירים הכבדים שהמלחמה גבתה מישראל מאידך גיסא. כמו כן ניכר המשך שיתוף הפעולה בין חמאס לרשת בכל הקשור להענקת סיקור בלעדי לכתבי הרשת וגישה לנקודות מסירת החטופים והחללים לידי הצלב האדום.
להמשך קריאה...

הנחיות יחיא אלסנואר לפתיחת המערכה נגד ישראל, כפי שעולה מתוך מסמך שלל

עם סיום מבצע "שומר החומות" (מַעְרַכַּת “סָיְף אלְקֻדְס”, בפי חמאס) במאי 2021, החלה הנהגת חמאס בהובלת מנהיג התנועה ברצועת עזה, יחיא אלסנואר, לתכנן את המערכה המכרעת ליישום החזון של "השמדת ישראל"; לצד השיחות של הנהגת חמאס מול איראן וחזבאללה לצורך התיאום האסטרטגי של המערכה, אלסנואר גם עסק באופן אישי בתכנון המדוקדק של תוכנית הפשיטה של לוחמי הזרוע הצבאית של חמאס מרצועת עזה לשטח ישראל; מסמך בכתב ידו של אלסנואר מאוגוסט 2022, אשר התגלה במהלך תמרון צה"ל ברצועת עזה, כולל את ההנחיות המדויקות שלו החל משלב ההטעיה בשבועות שקדמו לפשיטה ועד הפריצה לשטח ישראל דרך מספר נקודות בגבול מתוך הבנה כי אמצעי ההגנה הישראליים בגבול לא יצליחו לעצור את גלי הפשיטה; מהמסמך עולה כי אלסנואר שמר בחשאיות על תוכנית הפשיטה משאר הפלגים הפלסטיניים החמושים ברצועת עזה ותכנן לשלב אותם רק בגלי המשך של הפשיטה, לאחר שתובטח שליטת חמאס בשטח הישראלי; לפי המסמך, אלסנואר הביע את ביטחונו כי פשיטת חמאס תוביל למערכה רב-זירתית בהשתתפות ערביי ישראל, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים והתערבות של חזבאללה; חלק מרכזי של המסמך מוקדש לממד התודעתי של הפשיטה עם הנחיות מדויקות של אלסנואר לתעד שחיטה של אזרחים, דריכה על גופות חיילים, שריפת שכונות מגורים ופיצוץ טנקים. תיעוד הזוועות לא נועד רק לשימוש פנימי אלא תוכנן מראש ככלי פסיכולוגי במטרה לעורר הלם ואימה בקרב אצל הציבור הישראלי ולשדר מסר של עוצמה לפעילי "ההתנגדות" באזור; מסמך השלל מעיד על שליטתו של אלסנואר בכל פרטי תוכנית הפשיטה לישראל, כפי שגם בוצעה בפועל בשעות הראשונות של מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023. להערכתנו, אלסנואר לא הסתפק בפיגוע רחב־היקף או בהעברת מסר תודעתי, אלא חתר לשינוי אסטרטגי כולל במצב בשטח, תוך השתלטות פיזית ומתמשכת על מרכזי שליטה, תקשורת ובסיסי צה"ל במטרה למנף את הבלבול הראשוני בישראל כדי לקבע מציאות חדשה לפני שצה"ל או הקהילה הבינלאומית יספיקו להגיב. 
להמשך קריאה...

אירועי יום השנה למותו של נצראללה בצל האתגרים לחזבאללה ולבנון

חזבאללה קיים טקסים רשמיים לציון יום השנה למתקפת הביפרים ולסיכול בכירי הארגון, בראשם המזכ"ל חסן נצראללה ויורשו המיועד, האשם צפי אלדין. האירועים האירו מחדש את האתגרים שמולם ניצב הארגון, בראשם הדרישה להתפרקותו מנשקו, מעמדו בלבנון, המשך התקיפות הישראליות והקשיים הפנים-ארגוניים והכלכליים; מזכ"ל חזבאללה, נעים קאסם, ובכירי הארגון ניצלו את אירועי הזיכרון כדי לצאת נגד התוכנית לפרק את נשק "ההתנגדות" ואף איימו בעימות אלים אם ינסו ליישם את הפירוק בכוח. מנגד, הנשיא ג'וזף עון וראש הממשלה סלאם המשיכו להדגיש את מחויבותם ליישום מונופול המדינה על הנשק, על רקע לחץ אמריקאי גובר, אולם עון נוקט בגישה זהירה יותר מחשש למלחמת אזרחים; החלטת חזבאללה להתעלם מאיסור הרשויות על הקרנת דמויותיהם של נצראללה וצפי אלדין על האתר התיירותי של סלע אלרושה בבירות הציפה שוב את המתיחות בין הארגון לבין ראש הממשלה סלאם שדרש לעצור את האחראים ואף איים בהתפטרות; להערכתנו, חוסר היכולת של מדינת לבנון לאכוף את ריבונותה על חזבאללה, על אף המכות שספג בשנתיים האחרונות, משקף את חולשתה הבסיסית של המדינה ואת הקושי של המערכת הבינלאומית להניע את מוסדות המדינה לפעולה. זאת, שעה שחזבאללה מוסיף לשמר יכולות צבאיות ומעגל נאמנים נרחב דיו המאפשר לו לקרוא תיגר על החלטות הממשלה שבה הוא חבר ותוך שימוש באיומים בשימוש בכוח להשגת יעדיו. עם זאת, המשך היישום של תוכנית פירוק נשק חזבאללה, לצד המשך פעולות האכיפה הישראליות של הסכם הפסקת האש, עלולים לאלץ את חזבאללה להגיב בכוח בזירה הפנימית, ואפשר שגם ינסה לפעול נגד ישראל, כ"אויב משותף" לארגון וללבנון, למרות חולשתו והיותו מרוסן עד כה.
להמשך קריאה...