שיווק הטרור

פיגוע הדקירה בלונדון שבוצע בהשראת דאעש ומשמעויותיו

פיגוע הדקירה בגשר לונדון (שני הרוגים ושלושה פצועים) היה הפיגוע ראשון שבוצע בשנת 2019 בבריטניה ובמדינות המערב בכלל, שעל ביצועו קיבל דאעש אחריות. הפיגוע בוצע ע"י עת'מאן ח'אן, אזרח בריטי ממוצא פקיסטאני, בעל פרופיל מוכר של מחבלים מבצעי פיגועים בהשראת דאעש באירופה: מוצא מוסלמי, אידאולוגיה ג'האדיסטית, שהייה בכלא (שם עוברים האסירים תהליך רדיקליזציה).
להמשך קריאה...

כדורגל בשימוש הטרור: קבוצת הכדורגל אלעהד של חזבאללה משמשת אמצעי בידי הארגון להגברת הפופולריות ולהשגת לגיטימיות (גירסא מורחבת)

כחלק מפעילות ענפה זאת אימץ חזבאללה בשנות התשעים את מועדון הספורט אלעהד, המפעיל את אחת מקבוצות הכדורגל המובילות בלבנון. המועדון מקיים זיקה הדוקה ל"גיוס הספורט" של חזבאללה וייתכן שהוא גם כפוף לו. מנהיג חזבאללה חסן נצראללה מתואר כאוהד נלהב של קבוצת הכדורגל.
להמשך קריאה...

נוכחות חזבאללה בטוויטר (עדכון מס’ 2)

ב-7 בנובמבר 2019, בעקבות השעיית כמה חשבונות של חזבאללה בטוויטר, פרסם מרכז המידע רשימת חשבונות פעילים ומוסדות של חזבאללה הממשיכים להיות פעילים. מעקב אחר הרשימה הראה, כי חשבון הטוויטר הפופולרי של ג'ואד נצראללה, בנו של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה, הושעה אך הוא פתח חשבון טוויטר חדש במקומו. עלי שעיב, כתב ערוץ אלמנאר בדרום לבנון, שינה ביוזמתו את שם המשתמש בחשבון הטוויטר שלו, להערכתנו כצעד מנע (קודם לכן הוא צייץ, כי חשבון הטוויטר שלו הוזכר במסמך מרכז המידע והוסיף לעוקבים הרבים שלו"...היו שלום, נתראה בחשבון חדש"). שאר חשבונות הטוויטר של הפעילים והמוסדות, שהוזכרו בדיווח מרכז המידע, המשיכו להיות פעילים (עדכני ל-16 בנובמבר 2019).
להמשך קריאה...

טרור וכספים: גיוס תרומות ע”י אתר המזוהה עם דאעש באמצעות המטבע הווירטואלי ביטקוין

בימים האחרונים חזר לפעילות אתר החדשות אח'באר אלמסלמין, המזוהה עם דאעש, תחת כתובת חדשה . האתר עלה לרשת לאחר מספר חודשים, שבהם הוא לא היה פעיל. במקביל לחזרתו לפעילות הוחזר לאתר גם קמפיין גיוס התרומות, שהוא עורך, באמצעות חברת Local Bitcoins, חברה שמשרדיה ממוקמים בהלסינקי, הסוחרת במטבעות וירטואליים.
להמשך קריאה...

נוכחות חזבאללה בטוויטר (עדכונים)

ב-7 בנובמבר 2019 פרסם מרכז המידע ממצאי בדיקה שערך בעקבות השעיית חשבונות של חזבאללה בטוויטר (2 בנובמבר 2019). ממצאי הבדיקה העלו כי בטוויטר נותרו חשבונות של פעילים ומוסדות של חזבאללה גם לאחר ההשעיה.
להמשך קריאה...

בנאום לוחמני הזהיר יחיא אלסנואר את ישראל, כי חמאס והעם הפלסטיני לא ישלימו עם המשך המצור על רצועת עזה: “הגיעו מים עד נפש ואיננו יכולים להפגין אורך רוח יותר”

ב-4 בנובמבר 2019 נשא יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, נאום בפני צעירים פלסטינים תושבי רצועת עזה (הנתפסים בעיניו כאוכלוסיית-יעד חשובה ביותר). בנאום, שהיה לוחמני ותקיף, פרט אלסנואר את כיווני הפעולה של חמאס ושאר ארגוני המחבלים ("ההתנגדות") בשנתיים האחרונות והצביע על האתגרים העומדים בפניהם כיום.
להמשך קריאה...

שיווק הטרור

ארגוני הטרור בעולם השכילו לנצל לטובתם את המהפכה התקשורתית של העשור האחרון. הם נעזרים בטכנולוגיות תקשורתיות מתקדמות כדי לשווק את הטרור לקהלי יעד נרחבים ברחבי העולם, להפיץ את איומיהם, לקדם את פעולותיהם ולגייס אוהדים ותומכים. באמצעות שיווק הטרור הם מנסים לעצב את תודעת דעת הקהל ולהשפיע על “סדר היום” הפוליטי והתקשורתי העולמי.

אחד הכלים בהם נעשה שימוש מאסיבי לשיווק הטרור הוא האינטרנט. רשת האינטרנט היא אמצעי אידאלי לשיווק הטרור: היא מבוזרת, אינה ניתנה לשליטה או להגבלה, אינה מצונזרת ומאפשרת לכל הרוצה בכך גישה אליה. המבנה המיוחד של ארגוני הטרור הופך מבחינתם את התקשורת באמצעות האינטרנט לחשובה ושימושית עוד יותר. הרשת הרופפת והנזילה של תאים, יחידות ותת-קבוצות, האופיינית לארגוני הטרור המודרניים, הופכת את האינטרנט למכשיר אידאלי והכרחי לשיווק הטרור ולתקשורת בין הקבוצות ובתוכן.

שימוש באינטרנט ובעיקר ברשתות החברתיות לשיווק הטרור מאפשר לארגונים שיווק הטרור ומסריו ללא מגבלות צנזורה, תוך שימוש בחוק חופש הביטוי, לדלג מעל מחסומים גיאוגרפיים ולחמוק מקשיים שמערימות בפניהם ממשלות שונות. שיווק הטרור באמצעות האינטרנט מאפשר להשיג כמה מטרות, בהן: לתת הסבר והצדקה לפעולות הטרור; לבצע איסוף והעברה של מידע; להעצים את יכולות הארגון ולעצב את דמותו; לגייס ולהדריך פעילים ועוד.

ארגוני הג’האד העולמי, חזבאללה וחמאס הם דוגמאות בולטות לארגוני טרור שהשכילו לנצל את המהפכה התקשורתית לצרכי שיווק הטרור. ארגונים אלה עושים שימוש נרחב בכלי התקשורת לצורכי שיווק הטרור במקביל לפעילות הטרור בשטח.