שיווק הטרור

הפעלת נערים ע"י חמאס למשימות חבלה בגדר הביטחון במסגרת "צעדות השיבה": המקרה של יאסר אבו אלנג'א

במהלך "צעדת השיבה" ב-29 ביוני 2018 ניסתה קבוצת צעירים לחבל בגדר התיל ממזרח לח'אן יונס, סמוך לגדר הביטחון, כנראה כהכנה לניסיון פריצה לשטח ישראל. אחד מחברי הקבוצה, יאסר אבו אלנג'א, נער בן 13 (או 14), נהרג במהלך ניסיון החבלה בגדר התיל. ההרוג הינו בנו של אמג'ד אבו אלנג'א, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בח'אן יונס, ובן לחמולה שהצמיחה מתוכה פעילי טרור (מחמאס ומפתח). בכירי חמאס וביניהם יחיא סנואר, מנהיג חמאס ברצועה השתתפו בהלוויית יאסר אבו אלנג'א.
להמשך קריאה...

מיסוד "טרור ההצתות" על ידי חמאס: מה שהחל כיוזמה מקומית בשטח הפך על ידי חמאס לדרך הפעולה המרכזית במדיניות האלימות המבוקרת שהיא מפעילה כלפי ישראל. שיגור העפיפונים מתבצע באכוונה מרכזית בהשתתפות פעילים צבאיים והוא זוכה לגיבוי צבאי ותעמולתי מחמאס

"טרור ההצתות" הינו דפוס פעולה, שהחל כיוזמה מקומית בשבוע השלישי של "צעדות השיבה". מאז הוא השתכלל, התרחב והפך ע"י חמאס לדרך הפעולה המועדפת במדיניות האלימות המבוקרת, שהיא נוקטת מזה כשלושה חודשים כלפי ישראל . העדיפות לה זכה "טרור ההצתות" נובעת משילוב של עייפות האוכלוסייה מהצעדות יחד עם מודעות חמאס (ושאר הארגונים) לנזק הכלכלי והמורלי הנגרם לישראל ע"י "טרור ההצתות".
להמשך קריאה...

חמאס הפיצה טענה שקרית כאילו תינוקת שמתה ממחלת לב נהרגה במהלך "צעדות השיבה", וזאת כדי להכפיש את צה"ל ומדינת ישראל

משרד הבריאות הפלסטיני, שבשליטת חמאס, דיווח על מותה של לילא אנור אלע'נדור, תינוקת בת שמונה חודשים, סיפור מותה לווה בקמפיין תקשורתי פלסטיני שנועד להכפיש את צה"ל ומדינת ישראל. בן דודה של התינוקת, פעיל טרור שנעצר על ידי כוחות צה"ל בעת שניסה לחדור לישראל, סיפר בחקירתו, כי יחיא סנואר, מנהיג חמאס ברצועה, שילם למשפחתה סכום כסף גדול כדי שיספרו כי נפטרה כתוצאה משאיפת גז מדמיע ויסתירו את העובדה שהיא מתה ממחלה.
להמשך קריאה...

מבט לאיראן (27 במאי 2018 – 10 ביוני, 2018)

באיראן נמשכת הביקורת נגד רוסיה בעקבות הצהרות בכירים רוסיים בזכות פינוי הכוחות הזרים, ובכללם האיראנים, מסוריה. שני לוחמי משמרות המהפכה, אחד מהם קצין, נהרגו בשבוע שעבר בסוריה. באיראן ממשיכים לעקוב אחר תהליך הרכבת הממשלה החדשה בעיראק. ב-8 ביוני 2018 התקיימו ברחבי איראן תהלוכות "יום ירושלים העולמי" המצוין מדי שנה מאז המהפכה האסלאמית
להמשך קריאה...

חמאס שולחת נערים המזוהים עמה אל מותם במסגרת "צעדת השיבה הגדולה": המקרה של נער בן 16 בשם סעדי אבו צלאח, המזוהה עם חמאס, שמצא מותו בעת שקבוצת נערים ניסתה לחתוך את הגדר באירועי 14 במאי 2018

ב-14 במאי 2018, בשיא ההתפרעויות האלימות של אירועי "צעדת השיבה הגדולה", נהרג הנער סעדי פהמי אבו צלאח, המזוהה עם חמאס. אביו ודודו של סעדי, המזוהים עם חמאס, היו כלואים בישראל. למרות גילו הצעיר (בן 16) שוגר הנער ע"י חמאס ל"קו הקדמי" של המתפרעים, בסמוך לגדר, שבו מילאו פעילי חמאס תפקיד דומיננטי (והדבר התבטא במספר הגדול של ההרוגים מקרבם).
להמשך קריאה...

התחזקות אלקאעדה בזירת הג'האד העולמי – פעילותו המקוונת כמקרה בוחן

אלקאעדה ממשיך לתחזק ואף להגביר את פעילותו במרחב המקוון כחלק מג'האד תקשורתי (אלג'האד אלאעלאמי) שהארגון מבצע כהגדרתו, כחלק מהכנה ליום שבו ישוב למלא מקום מרכזי בזירת הג'האד העולמי. הארגון פועל להידוק הקשרים עם שלוחותיו השונות ועם גורמים המזוהים עמו באסיה, אפריקה ובמזרח התיכון, הממשיכים להוות איום על מדינות שונות במרחב הערבי והאסלאמי ומחוצה לו, תוך מיקוד פעילותו ברשת המסרים המוצפנת טלגרם.
להמשך קריאה...

שיווק הטרור

ארגוני הטרור בעולם השכילו לנצל לטובתם את המהפכה התקשורתית של העשור האחרון. הם נעזרים בטכנולוגיות תקשורתיות מתקדמות כדי לשווק את הטרור לקהלי יעד נרחבים ברחבי העולם, להפיץ את איומיהם, לקדם את פעולותיהם ולגייס אוהדים ותומכים. באמצעות שיווק הטרור הם מנסים לעצב את תודעת דעת הקהל ולהשפיע על "סדר היום" הפוליטי והתקשורתי העולמי.

אחד הכלים בהם נעשה שימוש מאסיבי לשיווק הטרור הוא האינטרנט. רשת האינטרנט היא אמצעי אידאלי לשיווק הטרור: היא מבוזרת, אינה ניתנה לשליטה או להגבלה, אינה מצונזרת ומאפשרת לכל הרוצה בכך גישה אליה. המבנה המיוחד של ארגוני הטרור הופך מבחינתם את התקשורת באמצעות האינטרנט לחשובה ושימושית עוד יותר. הרשת הרופפת והנזילה של תאים, יחידות ותת-קבוצות, האופיינית לארגוני הטרור המודרניים, הופכת את האינטרנט למכשיר אידאלי והכרחי לשיווק הטרור ולתקשורת בין הקבוצות ובתוכן.

שימוש באינטרנט ובעיקר ברשתות החברתיות לשיווק הטרור מאפשר לארגונים שיווק הטרור ומסריו ללא מגבלות צנזורה, תוך שימוש בחוק חופש הביטוי, לדלג מעל מחסומים גיאוגרפיים ולחמוק מקשיים שמערימות בפניהם ממשלות שונות. שיווק הטרור באמצעות האינטרנט מאפשר להשיג כמה מטרות, בהן: לתת הסבר והצדקה לפעולות הטרור; לבצע איסוף והעברה של מידע; להעצים את יכולות הארגון ולעצב את דמותו; לגייס ולהדריך פעילים ועוד.

ארגוני הג'האד העולמי, חזבאללה וחמאס הם דוגמאות בולטות לארגוני טרור שהשכילו לנצל את המהפכה התקשורתית לצרכי שיווק הטרור. ארגונים אלה עושים שימוש נרחב בכלי התקשורת לצורכי שיווק הטרור במקביל לפעילות הטרור בשטח.