שיווק הטרור

מערך ההסברה של דאעש: התפתחויות בשנת 2018 וכיווני פעולה להמשך

שנת 2018 הייתה שנה משמעותית עבור מערך ההסברה של דאעש. במהלך שנה זו הפך מערך ההסברה של הארגון מבוזר יותר, זאת בעקבות התמוטטות הח'ליפות האסלאמית בסוריה ובעיראק. סוריה ועיראק נותרו "מדינות הליבה" של דאעש, אולם חשיבותם של המחוזות מחוץ לסוריה ועיראק, המתנהלים באופן עצמאי למחצה, הלכה וגדלה. מערך ההסברה של דאעש ממשיך להיות בעל אופי גלובלי, המתנהל ברובו במרחב המקוון.
להמשך קריאה...

המענה של דאעש להצהרת הנשיא טראמפ: דאעש לא הובס והוא נחוש להמשיך במערכה בסוריה, בעיראק וברחבי העולם

שבועון אלנבא' של דאעש פרסם במהדורה האחרונה שלו, שיצאה לאור ב-3 בינואר 2019 (מס' 63), מענה רשמי ראשון להצהרת הנשיא טראמפ בדבר הוצאת החיילים האמריקאים מסוריה. המסר המרכזי במאמר שכותרתו "ואחר-כך הם יובסו " היינו, שדאעש לא חוסל, ושהמערכה נגדו לא הסתיימה אלא היא רק מתחילה. על-פי המאמר האויבים שרצו לחסל את המדינה האסלאמית קיבלו את התפשטותה לאזורים נוספים ברחבי העולם ואת ההתקפות המתבצעות ע"י תומכי דאעש במדינות המערב (בקרב ה"צלבנים").
להמשך קריאה...

הרשות הפלסטינית ממשיכה לעודד טרור: פתיחת סוכת אבלים בשגרירות הפלסטינית בסעודיה למחבל שביצע את פיגוע הירי הקטלני בברקן

באסם אלע'א, שגריר הרשות הפלסטינית בסעודיה, פתח סוכת אבלים בבניין השגרירות הפלסטינית בריאצ' לזכר השהיד אשרף נעאלוה, המחבל שביצע ב-7 באוקטובר 2018 את פיגוע הירי באזור התעשייה בברקן בו נרצחו שני ישראלים.
להמשך קריאה...

ארה”ב מקדמת הצעת החלטה בעצרת הכללית של האו”ם הקוראת לגינוי חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועה

ב-30 בנובמבר 2018 פורסמה הצעת החלטה שגיבשה נציגות ארה"ב באו"ם, שבה העלו דרישה לגינוי חמאס, על פעילות הטרור שלהם ברצועה. ההצבעה על ההצעה אמורה להתקיים ב-6 בדצמבר 2018. ההצעה זכתה לגיבוי מצד מדינות האיחוד האירופאי. כל 28 מדינות האיחוד הביעו את תמיכתן בצעדי ארה"ב. ולמרות זאת נראה כי הסיכויים שתתקבל קטנים מכיוון שנדרשת תמיכה של עוד לפחות  97 מדינות חברות. אם ההצעה תתקבל תהיה זו הפעם הראשונה בה מגנה העצרת הכללית של האו"ם את חמאס (המוגדר ע"י ארה"ב כארגון טרור). פרסום הצעת ההחלטה עורר גל של גינויים מצד חמאס ושאר ארגוני הטרור.
להמשך קריאה...

חמאס ממשיכה להעביר הכשרה צבאית לבני הנוער בבתי הספר התיכוניים הממשלתיים ברצועה כהכנה להשתלבותם בעתיד בשורותיה

במהלך 2018 המשיכה חמאס להעביר הכשרה צבאית לבני הנוער הלומדים בבתי הספר התיכוניים הממשלתיים ברצועה, כשברקע "צעדות השיבה" והמתיחות המתמשכת עם ישראל. ההכשרה הצבאית מועברת במסגרת תכנית "אלפתוה" (נעורים/גבורה), שנועדה להכשיר בני נוער להצטרפות לחמאס (ולארגונים נוספים).
להמשך קריאה...

לגיטימציה לטרור: ביטויי הוקרה מצד אבו מאזן ובכירים בפתח וברשות הפלסטינית למחבלים אשר היו מעורבים ברצח ישראלים

לאחרונה נפגש אבו מאזן בלשכתו עם אמו ואחיו של כרים יונס, ערבי ישראלי, שיחד עם בן דודו (מאהר יונס) חטף ורצח באכזריות חייל ישראלי (השניים מרצים מאסרי עולם בישראל). קדמו לפגישה ביטויי הוקרה נוספים שהוענקו לשניים מטעם פתח והרשות הפלסטינית: טקס לכבודם בחסות אבו מאזן שנערך בראמאללה, מינוי כרים יונס כחבר בוועד המרכזי של פתח, חנוכת כיכר ורחוב בטול כרם על שם מאהר יונס וחנוכת רחוב ראשי בג'נין על שם כרים יונס. ביטויי הוקרה כאלו, המתקיימים בחסות אבו מאזן והרשות, הינם תופעה מוכרת (למשל פגישת אבו מאזן במרץ 2018 עם מחבל שרצח ישראלי ברחוב הגיא בירושלים והשתחרר מהכלא).
להמשך קריאה...

שיווק הטרור

ארגוני הטרור בעולם השכילו לנצל לטובתם את המהפכה התקשורתית של העשור האחרון. הם נעזרים בטכנולוגיות תקשורתיות מתקדמות כדי לשווק את הטרור לקהלי יעד נרחבים ברחבי העולם, להפיץ את איומיהם, לקדם את פעולותיהם ולגייס אוהדים ותומכים. באמצעות שיווק הטרור הם מנסים לעצב את תודעת דעת הקהל ולהשפיע על “סדר היום” הפוליטי והתקשורתי העולמי.

אחד הכלים בהם נעשה שימוש מאסיבי לשיווק הטרור הוא האינטרנט. רשת האינטרנט היא אמצעי אידאלי לשיווק הטרור: היא מבוזרת, אינה ניתנה לשליטה או להגבלה, אינה מצונזרת ומאפשרת לכל הרוצה בכך גישה אליה. המבנה המיוחד של ארגוני הטרור הופך מבחינתם את התקשורת באמצעות האינטרנט לחשובה ושימושית עוד יותר. הרשת הרופפת והנזילה של תאים, יחידות ותת-קבוצות, האופיינית לארגוני הטרור המודרניים, הופכת את האינטרנט למכשיר אידאלי והכרחי לשיווק הטרור ולתקשורת בין הקבוצות ובתוכן.

שימוש באינטרנט ובעיקר ברשתות החברתיות לשיווק הטרור מאפשר לארגונים שיווק הטרור ומסריו ללא מגבלות צנזורה, תוך שימוש בחוק חופש הביטוי, לדלג מעל מחסומים גיאוגרפיים ולחמוק מקשיים שמערימות בפניהם ממשלות שונות. שיווק הטרור באמצעות האינטרנט מאפשר להשיג כמה מטרות, בהן: לתת הסבר והצדקה לפעולות הטרור; לבצע איסוף והעברה של מידע; להעצים את יכולות הארגון ולעצב את דמותו; לגייס ולהדריך פעילים ועוד.

ארגוני הג’האד העולמי, חזבאללה וחמאס הם דוגמאות בולטות לארגוני טרור שהשכילו לנצל את המהפכה התקשורתית לצרכי שיווק הטרור. ארגונים אלה עושים שימוש נרחב בכלי התקשורת לצורכי שיווק הטרור במקביל לפעילות הטרור בשטח.