שיווק הטרור

אופיה ואופן תיפקודה של “הרשות הלאומית העליונה של צעדות השיבה ושבירת המצור” הנהגת צעדות השיבה

לאחרונה מלאו שנה לפרוייקט צעדות השיבה. ההכנות לפרוייקט החלו בתחילת שנת 2018 כיוזמה של ארגונים ופעילים חברתיים הפועלים ברצועת עזה. בשלביו הראשונים של "גלגול" הרעיון טענו מארגני הצעדה, כי האירועים לא ישאו אופי פוליטי, לא ישתתפו בהם נציגים רשמיים של הארגונים השונים ולא תתקיים בהם אלימות. חמאס תמכה במימוש רעיון הצעדות אך בשלב ההכנות הראשוניות העדיפה להישאר מאחורי הקלעים.
להמשך קריאה...

הכנות לצעדת שיבה מרובת משתתפים לציון שנה לצעדות ויום האדמה

על רקע ההסלמה ברצועת עזה נמשכות ההכנות לאירועי "צעדת השיבה", שתתקיים ביום שבת ה-30 במרץ 2019. האירועים יציינו את יום השנה לתחילת "צעדות השיבה" ואת "יום האדמה". במסגרת הצעדה מתוכננת שורה של אירועים, שיתקיימו בחמשת המוקדים המסורתיים. אירועים אלו ילוו בשביתה כללית ובהפסקת הלימודים בבתי הספר כדי להעלות את מספר המשתתפים באירועי הצעדה. המארגנים גם מנסים לרתום לפעילות המחאה את הפלסטינים ביהודה ושומרון , את ערביי ישראל ואת הפלסטינים במחנות הפליטים בפזורה, אף כי לא ברור האם ועד כמה תהיה היענות מצדם לקריאה זו.
להמשך קריאה...

המלחמה על התודעה: הנחיות הסברה שהועברו בפורום חמאס במהלך סבב ההסלמה האחרון

במהלך סבב ההסלמה האחרון במסגרת הנושא "תודעה תקשורתית", הועברו באתר הפרומים של חמאס הנחיות להסברה. על פי ההנחיות יש להימנע משימוש בטרמינולוגיה, שמשמעותה הכרה בישראל ("הישות הציונית"); יש להקפיד על הגדרת כל המקומות המותקפים ע"י ישראל כמטרות אזרחיות ולא כמטרות צבאיות; יש להתייחס לערים הישראליות המותקפות כאל אדמות פלסטיניות כבושות, ולא כאל ערים; אין בנמצא "תושבי דרום ישראל" משום שהמדובר בגזלנים, שגזלו בכוח את האדמות הפלסטיניות.
להמשך קריאה...

פעילות צבאית של דאעש בצפון מערב תוניסיה, יתכן לקראת הקמת מחוז חדש במדינה זו

לאחרונה דיווחו כלי תקשורת המזוהים עם דאעש על פעילות צבאית המתבצעת ע"י דאעש בצפון מערב תוניסיה. מוקד הפעילות הינו מחוז אלקצרין שבמערב המדינה, בקרבת הגבול עם אלג'יריה. כוחות הביטחון התוניסאים מבצעים פעילות סיכול נגד ההתארגנויות של דאעש, שבאחת מהם נטען כי נהרג מנהיג (אמיר) דאעש בתוניסיה (סוכנות הידיעות התוניסאית, 19 במרץ 2019).
להמשך קריאה...

ההתמודדות ההסברתית של דאעש לנוכח נפילתו הקרובה של אזור העיירה אלבאע’וז

בעוד הלחימה באזור אלבאע'וז מתקרבת לסיומה מנהל דאעש מאמץ תקשורתי שמטרתו לעודד את פעילי הארגון ותומכיו ולהטמיע את המסר, שדאעש הפסיד בקרב אך לא במערכה . למאמץ זה הצטרף דובר הארגון אבו חסן אלמהאג'ר שפרסם קלטת שמע ובה השמיע קריאה לפעילי הארגון בכל המחוזות להמשיך בדרך הג'יהאד ולהרחיב את פעילותם נגד "אומות הכפירה" ובמרכזם ארה"ב "אויבת האסלאם והמוסלמים".
להמשך קריאה...

המענה ההסברתי של דאעש לתבוסה ההולכת ומתקרבת בעיירה אלבאע’וז

בעוד הלחימה באלבאע'וז הולכת ומתקרבת לסיומה פרסם דאעש סרטון שכותרתו "משמעות העמידה האיתנה באלבאע'וז". הסרטון מנסה להתמודד עם המכה (הנוספת) שספג הארגון באמצעות העברת המסר לפיו ההפסד בקרב אינו מעיד על ההפסד במערכה, שעדיין לא הסתיימה, ועדיין מוקדם להספיד את הארגון (סרטון שפורסם ע"י מחוז אלברכה של דאעש באמצעות שבכת שמוח', 11 במרץ 2019).
להמשך קריאה...

שיווק הטרור

ארגוני הטרור בעולם השכילו לנצל לטובתם את המהפכה התקשורתית של העשור האחרון. הם נעזרים בטכנולוגיות תקשורתיות מתקדמות כדי לשווק את הטרור לקהלי יעד נרחבים ברחבי העולם, להפיץ את איומיהם, לקדם את פעולותיהם ולגייס אוהדים ותומכים. באמצעות שיווק הטרור הם מנסים לעצב את תודעת דעת הקהל ולהשפיע על “סדר היום” הפוליטי והתקשורתי העולמי.

אחד הכלים בהם נעשה שימוש מאסיבי לשיווק הטרור הוא האינטרנט. רשת האינטרנט היא אמצעי אידאלי לשיווק הטרור: היא מבוזרת, אינה ניתנה לשליטה או להגבלה, אינה מצונזרת ומאפשרת לכל הרוצה בכך גישה אליה. המבנה המיוחד של ארגוני הטרור הופך מבחינתם את התקשורת באמצעות האינטרנט לחשובה ושימושית עוד יותר. הרשת הרופפת והנזילה של תאים, יחידות ותת-קבוצות, האופיינית לארגוני הטרור המודרניים, הופכת את האינטרנט למכשיר אידאלי והכרחי לשיווק הטרור ולתקשורת בין הקבוצות ובתוכן.

שימוש באינטרנט ובעיקר ברשתות החברתיות לשיווק הטרור מאפשר לארגונים שיווק הטרור ומסריו ללא מגבלות צנזורה, תוך שימוש בחוק חופש הביטוי, לדלג מעל מחסומים גיאוגרפיים ולחמוק מקשיים שמערימות בפניהם ממשלות שונות. שיווק הטרור באמצעות האינטרנט מאפשר להשיג כמה מטרות, בהן: לתת הסבר והצדקה לפעולות הטרור; לבצע איסוף והעברה של מידע; להעצים את יכולות הארגון ולעצב את דמותו; לגייס ולהדריך פעילים ועוד.

ארגוני הג’האד העולמי, חזבאללה וחמאס הם דוגמאות בולטות לארגוני טרור שהשכילו לנצל את המהפכה התקשורתית לצרכי שיווק הטרור. ארגונים אלה עושים שימוש נרחב בכלי התקשורת לצורכי שיווק הטרור במקביל לפעילות הטרור בשטח.