מחקרים ממוקדים

השימוש ברחפני FPV במערכה נגד ישראל, בראיית חזבאללה

רחפני FPV מהירים, המבוססים על סיבים אופטיים ומאפשרים תקיפה מדויקת במרחק של עשרות ק"מ תוך התגברות על יכולות לוחמה אלקטרונית, הפכו בשנים האחרונות לאמצעי תקיפה זול ונגיש בשדה הקרב, כפי שזכה להבלטה במלחמה באוקראינה; חזבאללה החל בשימוש מצומצם ברחפני FPV במהלך המערכה הקודמת נגד ישראל. במערכה הנוכחית, שהחלה ב-2 במרץ 2026, הגביר חזבאללה את השימוש ברחפני הנפץ, כאשר מאז תחילת הפסקת האש הוא ממקד את התקיפות נגד כוחות צה"ל בדרום לבנון; דווח כי חזבאללה מפעיל סדנאות בדרום לבנון ובאלבקעא להרכבת הרחפנים שעלותם מגיעה למאות דולרים בלבד. עוד נטען כי צבא לבנון תפס בשנה שעברה משלוח של 5,000 רחפנים שהוברח ללבנון, אולם עוד עשרות משלוחים הגיעו לידי הארגון; פרשנויות בכלי תקשורת המזוהים עם חזבאללה ועם "ציר ההתנגדות" הבליטו את השימוש ברחפני FPV ככלי שמשנה את חוקי המשחק במערכה בדרום לבנון ואשר מאפשר לארגון לנהל התמודדות א-סימטרית מול העליונות הטכנולוגית של ישראל בהסתמך על עלות נמוכה, דיוק וגמישות; חזבאללה גם מנצל את תקיפות הרחפנים ככלי תודעתי, זאת תוך שימוש נרחב בדיווחים ובפרשנויות מכלי תקשורת ישראליים כדי לחזק את תפיסת האיום ולבסס תודעה של שחיקת עליונות טכנולוגית ישראלית; השימוש ברחפני FPV מבוססי סיבים אופטיים מאפשר לחזבאללה להגביר את הלחץ על כוחות צה"ל בעלות נמוכה תוך העצמת ההשפעה התודעתית בשל הקושי ליירט את הרחפנים לפני הפגיעה. להערכתנו, בשל כך, השימוש ברחפנים צפוי להימשך ואף להתרחב, תוך שיפור היכולות ושילובם במערכי לחימה מורכבים יותר.  
להמשך קריאה...

מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (28-14 באפריל 2026)

כוחות צה”ל המשיכו בפעילות לאיתור מחבלים ולהשמדת אמצעי לחימה ותשתיות בתחומי "הקו הצהוב" ברצועת עזה. סוכלו מחבלים שהפרו את הפסקת האש ותכננו פעולות טרור, בהם מעורבים במתקפת ה-7 באוקטובר 2023. בחמאס טענו כי ישראל פועלת להגדיל את תחומי "הקו הצהוב"; שיחות ישירות התקיימו בין נציגי חמאס לבין נציגי הממשל האמריקאי, לראשונה מאז הפסקת האש. הנציב העליון מטעם "מועצת השלום", ניקולאי מלדנוב, העריך כי ניתן להגיע להסדר לפירוק נשק חמאס, אך הזהיר כי נדרשות הבנות מהירות כדי לשמר את המומנטום; חמאס דחתה את טענות סגן נשיא ארה"ב וצה"ל על גידול בסיוע לרצועה, והאשימה כי ישראל ממשיכה להגביל הכנסת מזון, תרופות ודלק; רשימה המזוהה עם פתח קיבלה את מרבית הקולות בבחירות המקומיות בדיר אלבלח, הראשונות מאז שנת 2006. שוטרי חמאס ומאות מפקידי ממשל חמאס היו מעורבים בארגון ההצבעה ובאבטחתה; עימותים בין מנגנוני הביטחון של חמאס לבין המיליציות המתנגדות שהודיעו על פתיחת מבצע נגד חמאס; שני פיגועי דקירה בוצעו ביהודה ושומרון, ללא נפגעים. כוחות הביטחון הישראליים איתר מצבור מטענים בבית ספר באזור חברון; נמשכו אירועי הטרור היהודי ביהודה ושומרון; האיחוד האירופי והמדינות התורמות דחו את דרישת הרשות הפלסטינית לקבל סיוע חירום של 300 מיליון אירו.
להמשך קריאה...

הפסקת האש בין ישראל לבין לבנון – תובנות ותגובות

ב-16 באפריל 2026, הודיע נשיא ארה"ב טראמפ כי על כניסתו לתוקף של הסכם הפסקת אש בין ישראל לבין לבנון למשך עשרה ימים במטרה לקדם את השיחות הישירות בין המדינות כדי להשיג להסכם שלום. בהודעת הממשל האמריקאי נאמר כי ישראל תשמור על זכותה לנקוט בכל הצעדים הנדרשים להגנה עצמית, אולם הנשיא טראמפ הכריז כי ארה"ב אוסרת על ישראל לתקוף בלבנון; כוחות צה"ל נותרו באזורים שנתפסו בדרום לבנון ופעלו נגד מחבלים שזוהו כשהם מהווים איום. שני לוחמי צה"ל נהרגו בשתי תקריות לאחר תחילת הפסקת האש; מזכ"ל חזבאללה קאסם הבהיר כי לוחמי הארגון יישארו בשטח כדי להגיב על כל "הפרה" ודרש את סיום "התוקפנות", נסיגת צה"ל עד הגבול, שחרור הלבנונים המוחזקים בישראל, חזרת העקורים ושיקום המדינה. בכירי הארגון הדגישו כי הלחץ האיראני סייע להשיג את הפסקת האש והזהירו את הנשיא עון ואת ראש הממשלה סלאם מהמשך המשא ומתן הישיר עם ישראל; נשיא לבנון עון הכריז כי הפסקת האש מראה כי לבנון היא שתקבע את גורלה בעצמה והתעלם מאיראן כאשר הודה למדינות שסייעו לעצור את הלחימה. יו"ר הפרלמנט ברי הדגיש את הסיוע האיראני להשגת הפסקת האש ושב על התנגדותו למשא ומתן הישיר; אלפי תושבים עקורים עשו את דרכם חזרה לדרום לבנון על אף אזהרות של צה"ל וצבא לבנון, אולם תושבים באלצ'אחיה אלג'נוביה הודו כי הם עדיין מפחדים לשוב לבתיהם מחשש להתחדשות הלחימה; להערכתנו, חזבאללה ימשיך להציג את הפסקת האש כהישג שלו ושל איראן לצד ניסיונות  לאתגר את כוחות צה"ל בשמירה על ההסכם כדי להאשים את ישראל ב"הפרת ההסכם". לצד זאת, חזבאללה צפוי להסלים את הביקורת הפנימית מול ההנהגה הלבנונית שתגרום בין השאר לעלייה במתח המתפתח בלבנון בין תומכי חזבאללה למתנגדיו. ממשלת לבנון תנסה לנצל את המומנטום כדי לקדם את השיחות הישירות מול ישראל וליישום מונופול המדינה על הנשק בדגש על הכלת ריבונותה בדרום לבנון במטרה לשכנע את ארה"ב ללחוץ על ישראל לסגת חזרה לקו הגבול.
להמשך קריאה...

הסלמה במתיחות בין הממשל הלבנוני לחזבאללה על רקע חידוש הלחימה והמשא ומתן מול ישראל

החלטת חזבאללה לחדש את הלחימה נגד ישראל ב-2 במרץ 2026 הקשיחה את עמדת ההנהגה הלבנונית מול חזבאללה והאשמת הארגון בגרירת המדינה לעימותים לא רצויים. הממשלה גם נקטה צעדים נגד חזבאללה ואיראן, ובראשם הוצאת הזרוע הצבאית של חזבאללה מחוץ לחוק, גירוש שגריר איראן המיועד וכל נציגי משמרות המהפכה ששוהים בלבנון ויישום מונופול המדינה על הנשק ברחבי בירות; בניסיון להביא לסיום המערכה, הציג נשיא לבנון עון יוזמה לשיחות ישירות עם ישראל. ראש הממשלה נתניהו אישר את פתיחת המשא ומתן שצפוי להתנהל על ידי שגרירי שתי המדינות בתיווך אמריקאי; בחזבאללה האשימו כי הממשלה פועלת נגד "ההתנגדות" במקום להילחם לצדה נגד ישראל והביעו התנגדות נחרצת לשיחות עם ישראל, אותן כינו "כניעה". בכיר בארגון אף הזהיר מפני "צונאמי עממי" נגד הממשלה ודרש ממנה להתנצל בפני "ההתנגדות" ולבטל את ההחלטות "השליליות". כלי תקשורת המזוהים עם חזבאללה פרסמו מאמרים שהאשימו את הנשיא וראש הממשלה בבגידה ובקנוניה נגד העם הלבנוני ו"ההתנגדות"; חזבאללה ואמל קראו יחד לתומכיהם להימנע מהפגנות המוניות כדי לשמור על השלום האזרחי, ודווח כי מדינות ערביות ואירופיות הזהירו את יו"ר הפרלמנט ומנהיג אמל, נביה ברי, כי כל ניסיון להסתער על הממשלה או לבצע הפיכה ייענה בתגובה חריפה; מתנגדי חזבאללה הביעו תמיכה במשא ומתן עם ישראל וקראו ליישם במהירות את החלטות הממשלה על פירוק הנשק הבלתי חוקי בבירות ולהרחיב זאת גם לאזורים נוספים במדינה; להערכתנו, חזבאללה  ניצב מול אתגר המאיים על מעמדו בלבנון על רקע הלחץ הצבאי מצד ישראל שנמשך על אף הפסקת האש במערכה באיראן ובשל הצעדים שבהם נוקט השלטון הלבנוני כדי לבסס את המשילות שלו בכל חלקי המדינה, כולל פירוק הארגון מנשקו. פתיחת משא ומתן ישיר בין ישראל לבין לבנון מהווה מכה קשה עבור מעמד חזבאללה, ועל כן הארגון עלול לנסות לערער את יציבות הממשלה באמצעות התפטרות השרים שלו ומעבר למחאה ברחובות. עם זאת, פגיעה באישים פוליטיים או ניסיון להשתלט על מוסדות המדינה עלול לבודד יותר את חזבאללה בתוך לבנון ולדרדר את המדינה לעימות פנימי.
להמשך קריאה...

מכון עמית למחקר טרור ומודיעין

להמשך קריאה...

חמאס ממשיכה להדק את המשילות הביטחונית והאזרחית ברצועת עזה בחסות המערכה באיראן

המערכה מול איראן לצד מחלוקות סביב פעילות הוועדה החדשה לניהול רצועת עזה מעכבים את יישום השלב השני בהסכם הפסקת האש, במסגרתו אמורה חמאס לוותר על השלטון ברצועת עזה ולהתפרק מנשקה; חמאס מנצלת את המצב כדי להדק את השליטה הביטחונית שלה באמצעות פעילות אלימה וכוחנית נגד מי שמביעים עמדות ביקורתיות כלפיה ונגד מי שמסומנים בתור "משתפי פעולה" וחברי מיליציות הזוכות לתמיכת ישראל. הביטחון הגובר של חמאס בא לידי ביטוי גם בהופעות פומביות של חמושים מהזרוע הצבאית וממנגנוני הביטחון; במקביל, חמאס גם ממשיכה במאמצי התעצמות צבאית עם הברחות דרך מצרים ופיתוח עצמי של אמצעי לחימה שעלולים להוות איום על כוחות צה"ל ברצועת עזה ועל מדינת ישראל; חמאס גם מחזקת את המשילות האזרחית בשטחים שבשליטתה ברצועת עזה באמצעות פריסה נרחבת של כוחות המשטרה, חלקם מסתובבים חמושים באופן פומבי, לצד פעילות שוטפת של משרדי הממשלה. הדבר מתבטא בפיקוח הדוק על הסוחרים בשווקים לצד חלוקת סיוע לתושבים; להערכתנו, כל עוד הקשב  הישראלי והאמריקאי  באזור נתונים למלחמה מול איראן והמערכה מול חזבאללה, חמאס תמשיך לבסס את עצמה כגורם השלטוני הדומיננטי ברצועת עזה למרות התקיפות הישראליות, הלחץ על התנועה לוותר על השלטון ועל הנשק והביקורת מצד התושבים על יוקר המחייה וקריסת השירותים.  חמאס תמשיך לחזק את המשילות הביטחונית, הצבאית כולל האצת התחמשות, גיוס והכשרת פעילים. כמו כן,  המשך חיזוק המשילות האזרחית, תוך שילוב של הפעלת אלימות והפחדה לצד מאמץ לרכוש את לבבות התושבים, במטרה להבטיח שהיא תישאר גורם כוח משמעותי גם אם השלב השני של הסכם הפסקת האש יגיע לשלב היישום וחמאס תעביר (לכאורה) את השליטה לידי ועדת הטכנוקרטים הפלסטינית. 
להמשך קריאה...