מבט לטרור: חזבאללה ולבנון (25-18 במאי 2026)
צה”ל המשיך באיתור והשמדת תשתיות טרור במרחב ההגנה הקדמי (“הקו הצהוב”) בדרום לבנון וסיכל מחבלים שהיוו איום על הכוחות וחוליות שניסו להתקרב לגדר הגבול עם ישראל. במקביל, הותקפו יעדי טרור וסוכלו מחבלים באזורים נוספים בדרום לבנון ובאלבקעא, ובכלל זה אתרים לייצור אמצעי לחימה ותשתיות שהוסתרו במבנים אזרחיים. שלושה לוחמי צה”ל נהרגו ולפחות 15 לוחמים נפצעו, בהם מפקד חטיבה; חזבאללה פרסם יותר מ-130 הודעות קבלת אחריות על תקיפות נגד כוחות צה”ל בדרום לבנון ונגד יעדים בצפון ישראל, מרביתן באמצעות רחפני נפץ וכלי טיס בלתי מאוישים. נטען כי הארגון הגביר את ניסיונות הפגיעה במערכי פיקוד, שליטה והגנה של צה"ל בדרום לבנון ובגבול הצפון, תוך שימוש בנחילי רחפנים, כולל סוג חדש של רחפני נפץ מתאבדים; נשיא לבנון עון המשיך להדגיש כי המשא ומתן הישיר עם ישראל הוא הדרך היחידה לקדם את הנסיגה הישראלית מדרום לבנון, ושר החוץ רג'י ציין כי המשא ומתן נועד להוביל למדינה "משוחררת מכל ארגן חמוש בלתי חוקי". צבא לבנון גיבש משלחת לשיחות הצבאיות עם ישראל בפנטגון ב-29 במאי 2026, אך הבהיר כי הנציגים יעסקו רק ביישום הפסקת האש ובנסיגת צה"ל; מזכ"ל חזבאללה קאסם ניצל את נאום יום השנה לנסיגת צה"ל מדרום לבנון כדי להחריף את הטון נגד הממשל הלבנוני ולהאשים אותו בחולשה ובקידום "פרויקט ישראלי" לפירוק נשק הארגון. הוא הכריז כי האזרחים יכולים לצאת לרחובות כדי להפיל את הממשלה ובנוסף איים כי "ההתנגדות" תעמוד מול כל מי שינסה לאיים על קיומה; הממשל האמריקאי הטיל סנקציות על ארבעה חברי פרלמנט של חזבאללה, על שגריר איראן המיועד בלבנון, על שני בכירים בתנועת אמל ולראשונה על שני בכירים בגופי הביטחון הלבנוניים שנטען כי סייעו לחזבאללה לשמור על השפעה במוסדות המדינה; דווח כי איראן וחזבאללה מגבירים את התיאום בסוגיית "היום שאחרי" המלחמה ופועלים יחד לשיקום תשתיות הארגון באמצעות הברחות. עוד נטען כי משמרות המהפכה מעורבים בניהול פעילות חזבאללה מצפון לנהר אלזהארני; סימנים גוברים לביקורת נגד חזבאללה ואיראן על המשך המלחמה בקרב בסיס התמיכה השיעי בלבנון.
להמשך קריאה...