מאבק בטרור

תנועת האחים המוסלמים בעקבות הכרזת ארה”ב על חלק מסניפיה כארגוני טרור

ארה"ב הכריזה על סניפי תנועת האחים המוסלמים  במצרים, ירדן ובלבנון ועל מנהיג השלוחה בלבנון כישויות טרור בשל תמיכתם בחמאס. ההחלטה מהווה איתות המשקף את חוסר הנחת של הממשל מהאג'נדה האסלאמית שמקדמת תנועת האחים המוסלמים בארה"ב בפרט ובמערב בכלל. להערכתנו, להכרזה תהיה השפעה מועטה על המשך פעילות האחים המוסלמים, בעיקר במדינות המערב.
להמשך קריאה...

הראייה הביקורתית של חמאס את הג’האד האסלאמי בפלסטין, כפי שעולה ממסמכי שלל

הזרועות הצבאיות של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין (הגא"פ) קיימו שיתוף פעולה הדוק במערכות ובסבבי הלחימה נגד ישראל, כולל במהלך מתקפת ה-7 באוקטובר 2023 והמלחמה שהחלה בעקבותיה ברצועת עזה, והפעילו יחד חדר מבצעים משותף עם הפלגים החמושים הנוספים ברצועה; למרות שיתוף הפעולה, נרשמו לא מעט מקרים של מחלוקת בין שתי התנועות, בעיקר על רקע שיגורי רקטות עצמאיים של הגא"פ שהובילו לסבבי לחימה קצרים מול ישראל בניגוד למדיניות "ההסלמה המבוקרת" שחמאס ניסתה לקדם במקביל להכנות החשאיות למתקפת ה-7 באוקטובר 2023. ממסמכי שלל של חמאס שנתפסו על ידי צה"ל ברצועת עזה עולה כי בחמאס הביעו חוסר שביעות רצון מההתנהלות העצמאית; מסמכי השלל גם אישרו כי לא מעט רקטות ששוגרו על ידי הגא"פ לעבר ישראל נפלו ברצועת עזה וגרמו להרג תושבים פלסטינים ולנזק רב וכי גם חמאס ראתה בכך בעיה קשה; בניסיון לצמצם את ההתנהלות הסוררת של הגא"פ, פעלו בחמאס לכפות את רצונם על הגא"פ ואף להכפיף את הארגון לשליטתם הישירה; מסמכי השלל מציגים מערכת יחסים פרגמטית ותלוית אינטרסים בין חמאס ובין הגא"פ. חמאס רואה בגא"פ ארגון לא ממושמע הזקוק לבקרה קבועה ופיקוח, בעוד הגא"פ מבקש לזכות בהגמוניה הציבורית באמצעות פעילות אקטיביות יותר נגד ישראל. על אף שלא ידוע אם חמאס הצליחה ליישם במלואה את התוכניות להשתלטות על הגא"פ, המלחמה ברצועת עזה הראתה כי שתי התנועות הצליחו להתגבר על חילוקי הדעות ולשתף פעולה מול ישראל, כולל במסגרת העסקאות לשחרור החטופים. להערכתנו, על אף שחמאס תוותר לכאורה על השליטה הפוליטית ברצועת עזה במסגרת השלב השני של הסכם הפסקת האש, שתי התנועות צפויות להציג עמדה נוקשה בכל הנוגע לפירוק הנשק ולהמשיך לפגוע בכוחות הביטחון ובאזרחים ישראליים בהתאם לחזון של מלחמת ג'האד עד ל"השמדת ישראל".  עם זאת, אם חמאס תציג עמדות פרגמטיות, העימות בין התנועות צפויות להתחדש ולהחריף, גם כלפי חוץ. 
להמשך קריאה...

מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (27-19 בינואר 2026)

כוחות הביטחון הישראליים איתרו את גופת החלל החטוף הישראלי האחרון שהוחזק ברצועת עזה מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023. בחמאס טענו כי השבת הגופה ממחישה את מחויבות התנועה ליישום הסכם הפסקת האש וקראו להפעיל לחץ על ישראל להפסיק את "ההפרות" ולהתקדם לשלב השני; כוחות צה"ל המשיכו בפעילות בתחומי “הקו הצהוב” ברצועת עזה, איתרו והשמידו תשתיות ואמצעי לחימה, ובהם תוואי תת-קרקעי התקפי, וסיכלו מחבלים שניסו לפגוע בלוחמים; על אף הקמת ועדת הטכנוקרטים הפלסטינית שתנהל את רצועת עזה, חמאס ממשיכה ליישם את משילותה האזרחית והביטחונית ולרדוף אחרי חברי מיליציות הנתמכות על ידי ישראל; הארגונים החמושים ברצועה גינו את ההזמנה לצירוף ראש ממשלת ישראל ל"מועצת השלום" שהקים נשיא ארה"ב טראמפ; בחמאס הכחישו את הדיווח כי הושג הסכם עם הממשל האמריקאי על מסירת כלי הנשק והמפות של המנהרות בתמורה להמשך פעילות כמפלגה פוליטית, אולם דובר התנועה טען כי סוגיית הנשק לא תהווה מכשול בפני שיקום הרצועה; ראש ממשלת הרשות הפלסטינית העריך כי הרשות תקבל את השליטה המלאה על רצועת עזה בתוך כשנתיים; משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על פעיל חמאס בכיר בבריטניה ועל אגודות "צדקה" שסייעו לזרוע הצבאית של חמאס. בגרמניה נעצר לבנוני בחשד שהשתייך לרשת חמאס שתכננה פיגועים נגד מטרות ישראליות ויהודיות באירופה; כוחות הביטחון הישראליים השלימו מבצע סיכול טרור בחברון; יו"ר הרשות הפלסטינית נועד עם נשיא רוסיה במוסקבה. ראש ממשלת הרשות הפלסטינית השתתף בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס וקיים פגישות עם בכירים זרים.
להמשך קריאה...

מבט לטרור: חזבאללה ולבנון (26-20 בינואר 2026)

צה”ל המשיך בתקיפות נגד יעדי חזבאללה בדרום לבנון ובאלבקעא לאכיפת הסכם הפסקת האש מנובמבר 2024 ולמניעת התעצמות מחודשת של הארגון. בין השאר, בוצעו תקיפות בדרום לבנון ובאלבקעא נגד מעברים בגבול לבנון-סוריה ששימשו להברחת אמצעי לחימה לחזבאללה, נגד מחסני אמצעי לחימה ונגד מתקן של כוח רצ'ואן. כמו כן, סוכלו ארבעה פעילי חזבאללה, בהם ראש רשת הברחות אמצעי לחימה; בחזבאללה המשיכו להדגיש את נרטיב העמידה וההקרבה בעימות עם ישראל וארה״ב ואת "הלגיטימציה" הדתית והאידיאולוגית של נשק "ההתנגדות" וקראו למדינה לפעול לשחרור האסירים הלבנונים שמוחזקים בידי ישראל; נמשך חוסר הוודאות סביב עתיד מנגנון הפיקוח על יישום הסכם הפסקת האש: בצל דיווחים על ניסיונות של ארה"ב וישראל להעביר את ההתמקדות למישור המדיני עם שיחות ישירות בין ישראל לבין לבנון ואף לקיים את המפגשים בבסיס אמריקאי במיאמי, בממשל הלבנוני הבהירו כי אינם מוכנים לשינויים כלשהם. ראש המשלחת האזרחית של לבנון לשיחות אמר כי אם יקבל מנדט מההנהגה הלבנונית לקיים שיחות מדיניות עם ישראל, הוא רוצה שהן תתנהלנה בתל אביב; נטען כי מתקיימים מגעים מול חזבאללה לגיבוש פשרה בנושא פירוז הנשק מצפון לליטאני, על אף שבארגון המשיכו להבהיר כי הם מתנגדים לכל לחץ שיביא לפירוק הנשק או לצמצומו; רשויות המשפט בלבנון פתחו בהליכים נגד תומכי חזבאללה על ביזוי הנשיא עון על רקע התגברות הביקורת מצד הארגון וטענות כי הממסד הלבנוני פועל לפגוע בקהילה השיעית; דווח שקטר הביעה נכונות לבנות מחדש שלושה כפרים הרוסים בדרום לבנון בפיקוח של חברה אמריקאית.
להמשך קריאה...

מבט לאיראן ולציר השיעי (21-14 בינואר 2026)

דובר משרד החוץ האיראני הסתייג מהודעת הבית הלבן על הקמת "מועצת השלום" לרצועת עזה ואמר כי כל פתרון המתעלם מזכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטיני לא יצליח; שר החוץ העיראקי ביקר בטהראן ונועד עם בכירי הממשל האיראני. יועצו הבכיר של מנהיג איראן שוחח עם ראש ממשלת עיראק לשעבר, נורי אלמאלכי, המועמד להרכיב את הממשלה החדשה בבגדאד. ברקע למגעים בין שתי המדינות: החשש הגובר באיראן מפני תקיפה אמריקאית אפשרית וההתקדמות לקראת כינון ממשלה חדשה בעיראק; מנהיג החות'ים איים כי הם לא יהססו לפגוע בכל "נוכחות ציונית קבועה" בסומלילנד; דווח כי הנהגת החות'ים העלתה את המוכנות הביטחונית על רקע האירועים באיראן; המיליציות הפרו-איראניות בעיראק הביעו תמיכה מלאה במשטר האיראני ואיימו בתגובה במקרה של תקיפה אמריקאית נגד הרפובליקה האסלאמית.
להמשך קריאה...

מבט לטרור: חזבאללה ולבנון (20-12 בינואר 2026)

צה"ל המשיך בתקיפות נגד יעדי חזבאללה בדרום לבנון ובאלבקעא לאכיפת הסכם הפסקת האש מנובמבר 2024 ולמניעת התעצמות מחודשת של הארגון. בין השאר, סוכל פעיל חזבאללה ובוצעו תקיפות בדרום לבנון ובאלבקעא נגד מחסני אמצעי לחימה של חזבאללה  מחנות אימונים, אתרי שיגור ותשתיות צבאיות; מזכ"ל חזבאללה, נעים קאסם, הזהיר כי סבלנות הארגון אוזלת לנוכח המשך "התוקפנות" הישראלית. הוא האשים כי מוסדות המדינה אינם ממלאים את חובתם וטען כי לבנון איבדה את ריבונותה; בעוד צבא לבנון ממשיך בהיערכות לקראת השלב השני של יישום התוכנית למונופול המדינה על הנשק מצפון לליטאני, המשיך המזכ"ל נעים קאסם בעמדה המתריסה עם סירוב מוחלט לפירוק "ההתנגדות" מנשקה בטענה שרק היא יכולה למנוע מישראל להשתלט על כל המדינה. דווח כי חזבאללה כבר לא משתף פעולה עם צבא לבנון ומונע מהכוחות להגיע לזירות שהותקפו; נשיא לבנון הצהיר כי החלטות הממשלה בנוגע למונופול הנשק על המדינה הן הישג שלא היה כדוגמתו בלבנון מזה ארבעים שנה והדגיש כי לבנון מחויבת להסכם הפסקת האש, למרות הקשיים ופעילות ישראל; שר החוץ הלבנוני אמר כי נשק חזבאללה כבר אינו מגן על המדינה אלא הפך לנטל ועורר את זעמם של בכירי הארגון שהאשימו כי הוא פוגע באינטרס הלבנוני וקראו לנקוט נגדו בצעדים; בחזבאללה הביעו תמיכה במשטר האיראני וטענו כי "סוכנים אמריקאים וישראלים" פועלים להסלים את האלימות ברפובליקה האסלאמית. דווח כי בסביבת נשיא לבנון יש ספקות לגבי מידת מחויבות חזבאללה להימנע ממעורבות בלחימה במקרה של תקיפה אמריקאית-ישראלית נגד איראן.
להמשך קריאה...