הג’האד האסלאמי בפלסטין

מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (25-18 במרץ 2025)

כוחות צה"ל המשיכו בפעילות קרקעית ואווירית נגד יעדי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה,  סוכלו פעילי טרור בכירים, בהם חברים בלשכה המדינית של חמאס ומפקדים בזרוע הצבאית. שמונה רקטות שוגרו לעבר ישראל, חלקן לעבר אזור גוש דן, לא היו נפגעים;  בכירי חמאס גינו את פעילות צה"ל והאשימו את ישראל בסיכול הסכם הפסקת האש. הם הדגישו כי התנועה מוכנה להמשך המשא ומתן על השלב השני של הפסקת האש ושחרור החטופים במטרה להביא לסיום מוחלט של המלחמה; בכיר בפתח הזהיר את חמאס כי היא מאיימת על עצם קיום העם הפלסטיני בשל המשך השלטון שלה ברצועת עזה. "מקורות" בחמאס אישרו שהתנועה הציעה הפסקת אש של חמש עד עשר שנים לצורך שיקום ובחינת תפקיד התנועה בזירה הפלסטינית; מחבל ערבי-ישראלי ביצע פיגוע דריסה וירי ליד יקנעם, אזרח ישראלי נהרג וחייל נפצע קשה. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות נרחבת לסיכול טרור ביהודה ושומרון; ראש ממשלת הרשות הפלסטינית האשים את ישראל ב"גירוש כפוי" של חמישים אלף תושבי מחנות הפליטים בג'נין ובטולכרם.:
להמשך קריאה...

מבט לסוריה (19-12 במרץ 2025)

כוחות צה”ל המשיכו בפשיטות ממוקדות באזור רצועת החיץ ברמת הגולן וביצעו תקיפות אוויריות נרחבות נגד אתרים צבאיים בדרום סוריה ונגד מבנה של הג'האד האסלאמי בפלסטין בדמשק. סוריה ומדינות ערביות נוספות גינו את התקיפות והאשימו את ישראל בהסלמה; כוחות הביטחון הסוריים ניהלו חילופי אש עם כוחות חמושים המזוהים עם חזבאללה לאחר ששלושה אנשי ביטחון נחטפו ונרצחו בצד הלבנוני של הגבול. נמסר על לפחות עשרים הרוגים. חזבאללה הכחיש את מעורבותו באירועים; נשיא סוריה, אחמד אלשרע (אבו מחמד אלג'ולאני), חתם על הצהרת החוקה הזמנית לתקופת המעבר, לפיה ההלכה האסלאמית היא המקור העיקרי לחקיקה וקריאות לבדלנות והתערבות זרה ייחשבו עבירה פלילית. אלשרע גם הקים מועצה לביטחון לאומי. 
להמשך קריאה...

מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (18-11 במרץ 2025)

ב-18 במרץ 2025, החל צה"ל בסדרת תקיפות נרחבת נגד פעילים ותשתיות טרור של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה, לראשונה מאז כניסתה לתוקף של הפסקת האש ב-19 בינואר 2025. בחמאס טענו כי יותר מ-400 בני אדם נהרגו, בהם בכירים בלשכה המדינית של התנועה, והאשימו את ישראל בחידוש "מלחמת ההשמדה" ובסיכון חיי החטופים. כמו כן, טענו בחמאס כי הם עדיין מחויבים להמשך המשא ומתן על השלב השני של הסכם הפסקת האש. נמסר כי דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין נהרג בתקיפה במרכז הרצועה; הרשות הפלסטינית האשימה את חמאס בקיום מגעים ללא סמכות עם "גורמים זרים" על עתיד רצועת עזה. בחמאס דרשו בתגובה מהרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל; הפלסטינים בירכו על אמירתו של נשיא ארה"ב טראמפ כי "אף אחד לא מגרש פלסטינים מעזה"; אזרח ישראלי נפצע בפיגוע ירי ליד אריאל. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו במבצע הנרחב לסיכול טרור בצפון השומרון והרחיבו אותו לשכם. 
להמשך קריאה...

מבט חודשי לטרור – פברואר 2025

במהלך פברואר 2025, נמשכה הלחימה ביהודה ושומרון. ברצועת עזה, נמשך יישום הפסקת האש שנכנסה לתוקף ב-19 בינואר 2025. נמשכה גם הפסקת האש בין ישראל לבין חזבאללה. החות'ים והמיליציות הפרו-איראניות בעיראק לא ביצעו תקיפות נגד ישראל: ישראל, יהודה ושומרון: בוצעו ארבעה פיגועים, בהם נהרגו שלושה ישראלים. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול טרור ברחבי יהודה ושומרון, ובמרכזם המשך המבצע הנרחב בצפון השומרון; רצועת עזה: נמשך יישום הפסקת האש בין ישראל לבין חמאס. כוחות צה"ל תקפו חשודים שהתקרבו לעברם באזורים שונים ברצועה; לבנון: כוחות צה"ל נסוגו מדרום לבנון ב-18 בפברואר 2025, מלבד חמש נקודות אסטרטגיות ליד הגבול עם ישראל. צה"ל המשיך לפעול נגד ניסיונות חזבאללה להפר את הבנות הפסקת האש ונגד ניסיונות השיקום של הארגון. סוכל בכיר בחמאס בלבנון וארגונים נוספים שפעלו לצד חזבאללה הודיעו על פעילים שסוכלו בתקיפות צה"ל; המיליציות השיעיות: החות'ים נמנעו מתקיפות נגד ישראל ונגד כלי שיט, בהתאם להחלטתם מאז תחילת הפסקת האש ברצועת עזה ב-19 בינואר 2025. המיליציות הפרו-איראניות בעיראק לא קיבלו אחריות על תקיפות נגד ישראל מאז 24 בנובמבר 2024. 
להמשך קריאה...

האסטרטגיה של חמאס ל”השמדת ישראל” – מחזון לתוכנית פעולה מעשית, כפי שעולה ממסמכי שלל

הרעיון שעצם קיומה של מדינת ישראל ("הישות הציונית") היא בלתי חוקית ובלתי מוסרית מובנית בתפישת העולם של תנועת חמאס מאז הקמתה. עם זאת, חמאס הייתה מודעת למגבלותיה הצבאיות והמדיניות, ולכן נושא "השמדת ישראל" נותר בגדר חזון לעתיד לבוא והתנועה התמקדה בנרטיב של "אי הפסד הוא ניצחון"; לאחר מערכת סיף אלקדס (מבצע "שומר החומות") במאי 2021, החל שינוי בגישת חמאס, כאשר התגבשה ההכרה כי השמדת ישראל הפכה למטרה שניתן להשיגה בטווח הקרוב, שינוי שניכר גם בשורה של התבטאויות פומביות של מנהיגי חמאס; מסמכי שלל  של חמאס שנתפסו ברצועת עזה מעידים כי התוכנית לחיסול מדינת ישראל נתפשה בשנים האחרונות על ידי הנהגת חמאס, בהובלת יחיא אלסנואר (וגם על ידי בעלי בריתה, איראן וחזבאללה), כבת ביצוע וכבעלת סיכויים טובים להצליח בטווח הזמן הקרוב. אלה לא היו דיבורים בעלמא, אלא היו מעוגנים בבניית תוכניות מעשיות ותיאום מתמשך בין מרכיבי "ציר ההתנגדות". להבנתם, ישראל הפכה לפגיעה יותר מבעבר בעוד חמאס ושאר כוחות "ציר ההתנגדות" התחזקו. השינוי הזה בעמדה האסטרטגית של חמאס לא הובן כלל בישראל; להערכתנו, המכה הקשה שספגו חמאס ומרבית מרכיבי "ציר ההתנגדות" צפויה להסיג לאחור את "תוכנית ההשמדה" של ישראל, ולהחזירה לרמת החזון. בטווח הארוך, אם חמאס תצליח להשתקם, ותזכה לסיוע מאיראן, אין להוציא מכלל אפשרות כי גם בעתיד תחזור התנועה לעסוק ברעיון "השמדת ישראל" כתוכנית בת מימוש, בראייתה.
להמשך קריאה...

מבט לאיראן ולציר השיעי (12-5 במרץ 2025)

שר החוץ האיראני הדגיש את זכות הפלסטינים להמשיך ב"התנגדות" נגד ישראל, תקף את הצעת הנשיא טראמפ להעברת הפלסטינים מרצועת עזה וקרא להטלת סנקציות בינלאומיות על ישראל. הוא גם שב על התנגדות איראן לפתרון שתי המדינות בסכסוך הישראלי-פלסטיני; התקשורת האיראנית דיווחה בהרחבה על העימותים בין המשטר הסורי למתנגדיו ברצועת החוף העלווית. דובר משרד החוץ האיראני הכחיש דיווחים על מעורבות איראנית בתקריות; שגריר איראן בלבנון טען כי ישראל תאלץ בסופו של דבר לסגת מחמש הנקודות בהן נותרה בשטח לבנון, וכי הלוויית מזכ"ל חזבאללה לשעבר, חסן נצראללה, העידה על היקף התמיכה העממית בארגון; החות'ים הודיעו על חידוש הפעולות הימיות שלהם נגד כלי שיט "ישראליים" אחרי שתם האולטימטום שהציב מנהיג התנועה לפתיחה מחדש של מעברי הגבול לרצועת עזה והכנסת סיוע הומניטרי; דיווחים שארה"ב מגבירה את הלחץ על ממשלת עיראק להביא לשחרור החטופה הישראלית, אליזבט צורקוב.
להמשך קריאה...