הכחשת השואה כמכשיר בידי המדיניות האיראנית


כנס מכחישי השואה בטהראן: מאפיינים כלליים

1. ב-12-11 בדצמבר 2006 התקיים בטהראן, ביוזמת המשטר
האיראני, כנס שהוקדש להכחשת השואה תחת הכותרת:
"International Conference on Review of the Holocaust: Global Vision" . הכנס נועד לתת ממד בינלאומי לטיעון הכזב המכחיש את התרחשותה של שואת העם היהודי במלחמת העולם השנייה, או לחלופין, חותר לגמד את ממדיה, בהנחה שבכך תושמט הלגיטימציה הבינלאומית לקיומה של מדינת ישראל.



נשיא איראן אחמדי נז’אד (במרכז) עם משתתפי הכנס בטהראן
(רויטרס, 12 בדצמבר. צלם:ראהב הומוונדי)

2. בכנס נטלו חלק 67 משתתפים מ-30 מדינות. בין המשתתפים בלטו מספר גזענים מכחישי שואה מובהקים 2: פרופסור Robert Faurisson מצרפת, שבעבר נשפט בשל הכחשת השואה; David Duke מלואיזיאנה, בעבר ראש ה"קו קלוקס קלאן", וכיום חבר בסנט האמריקני, התומך בהכחשת השואה; הפרופסור Frederick T ö ben מאוסטרליה, שנידון לחמש שנות מאסר בגרמניה בשל הכחשת השואה; האזרחית הבריטית Michele ,Renouf דוגמנית ורקדנית לשעבר, שהתפרסמה בתמיכתה במכחיש השואה הבריטי דוויד אירווינג (על משתתפי הכנס ראו נספח).

3. בכנס השתתפה גם משלחת של שישה יהודים חרדים, אנשי נטורי קרתא מבריטניה, ארה"ב ואוסטריה, שכללה את הרבנים ישראל דוויד וייס, אהרון כהן ומשה אריה פרידמן. באמצעות משלחת זאת, שזכתה ל"תשומת לב" מיוחדת מנשיא איראן אחמדי נז’אד, ניסו האיראנים להוכיח כי לקמפיין הכחשת השואה שלהם שותפים גם יהודים אנטי-ציונים התומכים בחיסולה של מדינת ישראל, גם אם אינם מכחישים את קיום השואה.



חיבוק אמיץ של אחמדי נז’אד
לאחד מאנשי המשלחת
(רויטרס, 12 בדצמבר, צילום:ראהב הומאוונדי)

משלחת של נטורי קרתא מברכת את
נשיא איראן אחמדי נז’אד
(סוכנות הידיעות פארס, 12 בדצמבר)

4. הכנס נערך במכון למחקרים המדיניים והבינלאומיים בטהראן השייך למשרד החוץ האיראני. מארגניו האיראנים ניסו לשוות לו (ללא הצלחה) דימוי של פורום אקדמי-מדעי בינלאומי רציני המקיים דיונים ענייניים בסוגיה האם התרחשה השואה אם לאו, הגם שנושאי הדיון ומסקנותיו נקבעו מראש ע"י המשטר האיראני. האיראנים גם הציגו את הכנס כדוגמא ל"חופש הביטוי" השורר בארצם בניגוד למערב המגדיר את הדיון בנושא השואה כפשע. בכנס, גזענים ומכחישי שואה דנו בסוגיות כגון האם היתה שואה, מה היו ממדיה, כמה יהודים נרצחו במהלכה, האמנם היו תאי גזים, כיצד השפיעו האנטישמיות והשואה על הציונות, מה היתה השפעת השואה על הגירת יהודים לארץ ישראל ועוד.


בימת הכנס (סוכנות הידיעות אקנ"א, 12 בדצמבר)

5. בשולי הכנס הוצגה תערוכת תמונות, פוסטרים ותקליטורים העוסקים בהכחשת השואה. למשל, בתמונות שבהן הופיעו ניצולי שואה במחנות ריכוז נכתב כי מדובר ביהודים חולי טיפוס שהורחקו משאר האוכלוסייה כדי למנוע התפרצות המחלה. מחוץ לאולם בו התקיים הכנס הוצעו למכירה ספרים שנכתבו ע"י מכחישי שואה וסופרים אנטי-ציונים. כדי לשוות לכנס אופי "אובייקטיבי" הוקרנו על מסכי טלוויזיה עדויות של 12 ניצולי שואה המתארים את ההתעללויות שעברו (כתבתו של יניב חלילי, ניו יורק, "ידיעות אחרונות", 12 בדצמבר).


מוצגים מהתערוכה המוכיחים כביכול כי השואה אינה אלא מיתוס

( מקור: אתר האינטרנט של מכחיש השואה Frederick Töben מאוסטרליה, www.adelaidinstitute.org )


תקליטורים, ספרים ופוסטר עליו כתוב: "השואה מעולם לא התקיימה"

( מקור: אתר האינטרנט של מכחיש השואה Frederick Töben מאוסטרליה, www.adelaidinstitute.org )

6.  משתתפי הכנס הסכימו על הקמת מוסד בינלאומי ללימודי השואה ומינו כמזכירו הכללי את מחמד עלי ראמין. המזכיר הנו יועצו של נשיא איראן, מרצה באוניברסיטה, מכחיש שואה בעל מוניטין, העומד בראש גוף הנקרא Society for Defending the Rights of Muslim Minorities in the West 3. לצדו נבחרו חמישה ממשתתפי הוועידה כחברים במועצה המרכזית של מוסד זה, עליה הוטל גם להכין את הכינוס הבא בנושא השואה. נמסר כי המשרד הראשי של מוסד זה יהיה בטהראן, אולם בכוונתו של מחמד עלי ראמין להעבירו לברלין (מקום רווי סמליות בהקשר לשואה), "ברגע שהקרקע תוכשר לכך" (אירנ"א, 14 בדצמבר).


מחמד עלי ראמין מכחיש שואה העומד בראש המוסד הבינלאומי

ללימודי השואה, שהוקם ע"י משתתפי הכנס 4

עיקרי התגובות לכנס במערב ובעולם הערבי

7. כנס מכחישי השואה בטהראן ספג גינויים במדינות המערב. הבית הלבן הגדיר את הכנס כ"עלבון לכל העולם התרבותי"; דובר מחלקת המדינה הביע זעזוע מהכנס ומהצהרות בכירי המשטר האיראני הקוראות למחוק את ישראל מהמפה; הקאנצלרית של גרמניה אנג’לה מרקל ושר החוץ הצרפתי גינו אף הם את הכנס; האפיפיור בנדיקטוס ה-16 הצהיר בהקשר לכנס כי השואה הנה טרגדיה נוראה, אשר זיכרונה "צריך להישאר תמרור אזהרה בתודעה שלנו".

8. באשר לעולם הערבי – למרות שהכחשת השואה נפוצה בעולם הערבי 5 ניכרו בו גילויי הסתייגות מהכנס לצד גילויי תמיכה. ארגוני הטרור הפלסטינים, ובמרכזם החמאס וה ג’האד האסלאמי בפלסטין, הביעו (כצפוי) תמיכה בכנס, במדיניותו של אחמדי ניז’אד ובהכחשת השואה. חלק מכלי התקשורת הערביים סקרו את האירועים בקצרה וחלקם אף התעלמו מהאירוע. ערוץ אלג’זירה דיווח על הכנס (13 בדצמבר) בצורה עובדתית בציטוטו של אחמדי נז’אד, שטען כי השואה היא המצאה וכי ישראל תעלם בקרוב. בכתבת אלג’זירה דווח כי רוב הנוכחים פקפקו בקיומה של השואה או בממדיה ובראשם הצרפתי רובר פוריסון והאוסטרלי פרידריך טובן.

9. עם זאת, הופיעו בעולם הערבי קולות של גילויי ביקורת נוקבת על הכנס ועל מארגניו האיראניים, בין אם בשל הקביעה שהשואה אכן התרחשה ובין בשל היות הכנס מכשיר פוליטי בידי המשטר האיראני הגורם נזק למוסלמים. כך למשל:

א. בעיתון הערבי הנפוץ היוצא לאור בלונדון "אלשרק אלאוסט" פורסם מאמר תחת הכותרת "השואה: מהי הסכנה הנשקפת למוסלמים מהכרה בה?" (16 בדצמבר). במאמר מכנה המחבר את הכנס בשם "פסטיבל השנאה". המאמר מאשים את נשיא איראן אחמדי נז’אד בגרימת נזק למוסלמים, בכך שהוא שוטף את מוחם בשנאה, ומנצל את "ערוצי הלוויין של השנאה" כדי לזכות בפרסום, בעוד שהשואה היא עובדה היסטורית שלא ניתן להתעלם ממנה. המאמר גם מביע הסתייגות ממשתתפי הכינוס, שלמעשה אינם חוקרים, אלא גזענים. בתגובות למאמר הופיעו דעות המצדיקות את מכחישי השואה לצד כאלו המגנים אותם 6.

ב. מאמר בעיתון המצרי אלאח’באר (18 בדצמבר) תוקף בחריפות את הכנס ואת הצהרת נשיא איראן, לפיה ישראל תחדל מלהתקיים דווקא מתוך נקודת מוצא אנטי-ישראלית מובהקת. זאת משום שהשואה לא הייתה בדיה ועוד יותר משום שהמדיניות האיראנית משחקת בבירור לידי ישראל (מעניקה לה "גלגל הצלה" כלשון המאמר). לדברי כותב המאמר, הכנס והצהרות נשיא איראן משיבים לישראל את האהדה הבינלאומית, משכנעים את העולם (שאינו מבדיל בין פרסים לערבים) כי המוסלמים הנם גזעניים, נותנים בידי ישראל עילה להחזקת נשק גרעיני לשם התמודדות עם האיום האיראני ופוגעים ביכולת הערבים להתמודדות עם ה"שואות" הנוכחיות בפלסטין ובאיראן ("האם איננו קורבנות של שואה דומה בהווה, הן בפלסטין והן בעיראק?…הערבים נמצאים בעימות עקוב מדם עם הניאו-נאצים [ישראל] אז מדוע להגן על הנאצים הקודמים?").

ג. בעיתון הלבנוני "אלספיר" מה-14 בדצמבר 2006 פורסם מאמר המותח ביקורת על איראן והעולם הערבי שמצד אחד משווים את הציונות לנאציזם, ומצד שני מנסים לחקות את הנאציזם ולהשלים את משימתו, קרי – לחסל את העם היהודי. מחבר המאמר מציין כי על הערבים לזכור שלפי תורת הגזע הנאצית, הערבים נחשבים נחותים אפילו יותר מהיהודים. בנוסף, קובע המחבר כי למעשה הכחשת השואה לא מסייעת לערבים להתמודד נגד פעילות ישראל, וכי היא ממחישה דווקא את הטיעון של ישראל כי היא נזקקת לכוח עילאי כדי להגן על קיומה.

ד. באתר האינטרנט הסעודי "אילאף" נמתחת ביקורת על הכנס ועולה טענה שהכנס להכחשת השואה השיג את ההיפך הגמור, קרי- הוא הביא לחיזוקה של הטענה הישראלית בדבר הצורך במדינה יהודית שתגן על היהודים מפני רדיפות. בנוסף, הכנס חיזק באירופה את ההזדהות עם ישראל ואת התבססות תפיסת ישראל כמדינה מודרנית הנאבקת יחד עם אירופה באסלאם הקיצוני (14 בדצמבר 2006) 7.

10. סוריה, בעלת בריתה של איראן, נמנעה מליטול חלק פעיל בקמפיין האיראני, וכלי התקשורת הסוריים העניקו לו סיקור צנוע. בראיון לעיתון האיטלקי לה רפובליקה (15 בדצמבר) נשאל בשאר אסד, בין השאר, על דעתו לגבי הכנס. הוא השיב כי לאירופים יש תסביך בעניין השואה, שלא הערבים גרמו לה. הוא הגן על הכנס באומרו כי קיים חופש ביטוי וכי מותר לפקפק בכל דבר הקשור להיסטוריה האנושית, ולראיה פרסום הספר "צופן דה וינצ’י" המפקפק באמיתות הקשורות לישו.

הרקע למדיניות הכחשת השואה וערעור הלגיטימציה לקיומה של ישראל: תפיסת העולם האנטישמית של המשטר האסלאמי האיראני

11. תפיסת העולם האנטישמית של המשטר האסלאמי האיראני מצויה במשנתם האידיאולוגית של האיאתאללה רוחאללה ח’מיני, מייסד הרפובליקה האסלאמית באיראן ושל ממשיכי דרכו. האיאתאללה ח’מיני ביקש לחדש את הח’ליפות האסלאמית, בה תחיה קהילה מוסלמית אחת, ובה ייושמו הלכות ההלכה המוסלמית (השריעה). בדומה לנביא מחמד, אשר קיים מלחמת קודש (ג’האד) נגד הכופרים, ייצא גם המשטר האסלאמי בהנהגת ח’מיני למלחמת חורמה נגד הכופרים של תקופתנו ובמרכזם שני השטנים: "השטן הגדול" ארה"ב, ו"השטן הקטן" ישראל.

12. בתפיסתם של ח’מיני ושל ראשי המשטר האיראני קיים טשטוש תחומים מוחלט בין ישראל לעם היהודי, והאנטי-ישראליות הבוטה שלהם שזורה עם אנטישמיות ועם האיבה הבסיסית שלהם למערב בדגש על ארה"ב. הן ההלכה השיעית והן תורתו של ח’מיני מגדירים את היהודים, בדומה לבני דתות אחרות שאינם מוסלמים, ככופרים ולכן גם כטמאים. ח’מיני ראה ביהודים את אויבי האסלאם ודימוי זה התחזק עוד יותר משום שהיהודים ו"הציונות העולמית" זוהו כבעלי בריתו של השאה שהודח ע"י המהפכה האסלאמית, וכמי שגזלו את זכויותיהם ואדמתם של הפלסטינים והקימו מדינה בלב העולם המוסלמי. שחרור פלסטין ושחרורה של ירושלים היוו ועודם מהווים את אחד מאבני היסוד במתן לגיטימציה פנימית
ובין-ערבית למשטר האסלאמי באיראן ובהצדקת עמדתה השלילית של איראן כלפי ישראל, העם היהודי, ארה"ב והמערב ותהליך השלום במזה"ת.

13. מעבר לכך, ח’מיני ויורשיו רואים ביהודים כמי שזוממים להשתלט על העולם כולו ותפיסה זו מושרשת היטב אצל ראשי המשטר האסלאמי באיראן. עפ"י תפיסתם יש ליהודים חלק גלוי או נסתר בכל אירוע או משבר בינלאומי; הם שולטים על התקשורת העולמית (ובכלל זה גם בתעשיית הקולנוע, בעיקר האמריקנית); הם ייסדו את מסדר "הבונים החופשיים" בכדי לממש את מזימותיהם לשלוט בעולם ולמנוע את התפשטות האסלאם; הם מפעילים לחץ על מוקדי קבלת ההחלטות בארה"ב ואירופה; הם אף הואשמו בכך שהם תומכים בקבוצות טרור בעולם בכדי ליצור משברים. משום כך הם מהווים איום וסכנה עולמיים. אחת ההוכחות העיקריות לביסוס האשמה זו היתה ועודנה הפרוטוקולים של זקני ציון, התופסים מקום מרכזי בספרות האנטישמית היוצאת לאור באיראן 8.

14. לחתירה האיראנית לחיסולה של מדינת ישראל יש גם היבט פוליטי. עפ"י תפיסתם האידיאולוגית של אנשי הדת השולטים באיראן אין היהדות נחשבת לאום, אלא דת, ולכן אין היהודים ראויים או זכאים בהכרח למדינה משלהם משום שהם נעדרים את הבסיס הלאומי הנחוץ להקמת מדינה. אם כך, אין מקום למדינה יהודית, בוודאי שלא על אדמה מוסלמית (פלסטין), תוך הפרה של זכויותיהם החוקיות של מוסלמים (פלסטינים), וכמובן שלא עם שליטה וריבונות בירושלים המקודשת לכל המוסלמים.

15. כפועל יוצא מכך, גימוד ממדי השואה מהווה מרכיב מרכזי בתפיסת העולם הפוליטית של ראשי המשטר האיראני, הגורסת כי את חתירתם לשליטה עולמית ולהצדקת "כיבושה" של פלסטין מנסים היהודים להשיג בדרכים מגוונות. אחד האמצעים המוצלחים, בראיית האיראנים, אליבא דח’מיני ויורשיו בהנהגה האיראנית, הנו הגזמת ממדי השואה שנועד להסיט את תשומת לב העולם ממטרותיהם האמיתיות. המשטר האסלאמי באיראן לא הכחיש את אובדן חיי יהודים במלחמת העולם השנייה, אך ביקש לגמד את ממדיו ולשם כך נתן כיסוי רחב למכחישי השואה או לכאלה המטילים ספק בממדיה.

מדוע נותן המשטר האיראני לאחרונה ביטוי מודגש להכחשת השואה?

16. כיום, איראן הנה המדינה היחידה בעולם שבאופן מוצהר וגלוי אימצה מדיניות החותרת לחיסולה של ישראל, שהכחשת השואה הנה אחת ממרכיבה, בצד חתירה להשגת יכולת גרעינית (שתאפשר לה לעשות זאת). הביקורת הבינלאומית הגורפת כלפי התבטאויותיו של המשטר האיראני כלפי השואה וקריאותיו לחיסול ישראל אינה מרפה את ידי המשטר, אלא להפך – בחודשים האחרונים, האיראנים הולכים ומגבירים את הקמפיין האנטי-ישראלי שלהם תוך התעלמות מופגנת ממחאות העולם.

17. למרות שהאיבה לעם היהודי ולמדינת ישראל מעוגנת העמוק במשנתו של ח’מיני וביסודות האידיאולוגיים עליהם נשען המשטר האיראני, גילה המשטר בדרך כלל עד לשנים האחרונות זהירות בהתבטאויותיו האנטישמיות בעיקר בשל הביקורת הבינלאומית שהם עוררו. קמפיין הכחשת השואה האינטנסיבי המתבצע ע"י הנשיא אחמדי נז’אד משקף במידה רבה את ביטחונו העצמי הגובר של המשטר האיראני ואת נכונותו לנהל מדיניות מתריסה ואף פרובוקטיבית כלפי ארה"ב והמערב וכלפי ישראל. מכאן, שהקמפיין בנושא השואה הנו אחד מביטוייה.

18. יצוין, כי מאז שמונה לנשיא איראן (אוגוסט 2005) פתח אחמדי נז’אד, הנמנה על המחנה האולטרה-שמ רני באיראן, במסע תעמולה לו שותפים בכירים איראנים נוספים. מטרתו: להטמיע בקרב הציבור, באיראן ומחוצה לה, כי לישראל אין זכות קיום וכי היא צריכה להימחק מהמפה. במקביל, מנהלת איראן תחת שליטתו גם קמפיין שנועד לערער את הלגיטימיות לקיומה של ישראל, כשבמרכזו הכחשת השואה. אחמדי נז’אד ארגן תחרות קריקטורות בינלאומית בנושא השואה, יזם את הוועידה הבינלאומית בנושא זה ומתכוון להמשיך ולתת תהודה להכחשת השואה.


עמוד קריקטורות באתר האיראני של ערוץ הטלוויזיה אלקדס,

שעיקרו הכחשת השואה והשוואה בין היהודים לנאצים

19. קמפיין הכחשת השואה, כמרכיב מרכזי במדיניותו האנטי-ישראלית של המשטר האיראני, אינו רק ביטוי לשנאת היהודים המושרשת עמוק בפוליטיקה ובחברה האיראנית, אלא גם אסטרטגיה מושכלת ומתוכננת שבאמצעותה, לדעתנו, חותר המשטר האיראני תחת נשיאותו של אחמדי נז’אד להשיג שלוש מטרות מרכזיות:

א. דה-לגיטימציה של התנועה הציונית ומדינת ישראל כדי להכשיר את הקרקע האידיאולוגית והמוסרית לחיסולה: לשיטתו של אחמדי נז’אד הכחשת השואה או לפחות גימוד ממדיה יערערו את תחושת האשמה האירופית והאמריקנית, שהביאה להקמת מדינת ישראל ובכך יכשירו את הקרקע לחיסולה של מדינת ישראל. בעיית היהודים, בראייתו, הנה בעיה אירופית הצריכה להיפתר ע"י האירופים בכך שיאפשרו ליהודים לחיות בתחומם כבני חסות בעוד שעל חורבות מדינת ישראל תוקם מדינה פלסטינית (כשבמשתמע מי שישאר בישראל דמו מותר). ואכן, בהתבטאויות איראניות שליוו את הכנס בטהראן שב ובא לידי ביטוי הקשר האמיץ שבין הכחשת השואה לחיסול מדינת ישראל:

1) שר החוץ האיראני מנוצ’הר מתכי בכנס מכחישי השואה: "…חקירת השואה באופן רשמי תגרום לכך שגם מהות קיומו של המשטר הציוני תעמוד בסימן שאלה, ואם יוכח שהשואה הנה עובדה היסטורית, יהיה צורך לענות על השאלה מדוע המוסלמים באזור והפלסטינים צריכים לשלם על הפשעים של הנאצים" (סוכנות הידיעות איסנ"א, 11 בדצמבר).

2) נשיא איראן אחמדי נז’אד ניצל את הבמה של כנס מכחישי השואה לשם חזרה על היעד המוצהר של חיסול מדינת ישראל: "ישראל [הנה] בת חלוף כמו ברית המועצות. כאשר אמרתי שהמשטר הזה [קרי, המשטר הציוני] יעלם, הבעתי את רחשי ליבם של העמים… כפי שברית המועצות נמחתה מהעולם, כך תעלם הישות הציונית בקרוב…" ("אלעאלם" , 13 בדצמבר).

3) מחמד חסן אח’תארי, שגריר איראן בסוריה, העניק בדמשק ראיון לכתב העיתון האיטלקי קוריירה דלה סרה (14 בדצמבר). אח’תארי טען כי לא היו בנמצא תאי גז, כי לא התקיימו מחנות ההשמדה אושוויץ וטרבלינקה, וכי לא הושמדו שישה מיליון יהודים. לדבריו, השואה אינה אלא "המצאה" של הציונים שנועדה לרדוף אחר הפלסטינים ולהצדיק את הקמתה של מדינת ישראל. אח’תארי הדגיש כי לישראל אין לגיטימיות להתקיים, גם לא בגבולות 1967, וכי המהגרים היהודים וצאצאיהם החיים בישראל יהיו חייבים לעזוב אותה ולאפשר לפלסטינים לשוב.

ב. העמקת השפעתה של איראן בקרב הפלסטינים והצגתה כנושאת דגל המאבק למען זכויותיהם: ראשי המשטר האיראני מציגים את הפלסטינים כקורבנותיה האמיתיים של השואה ואת עצמם כמגני העניין הפלסטיני וכנושאי הדגל של התפיסה הגורסת חיסולה של מדינת ישראל. הקמפיין האנטי-ישראלי המלווה בהכחשת השואה נועד לחזק ולהעמיק את השפעתה של איראן בזירה הפלסטינית. הוא מלווה בתמיכה בטרור הפלסטיני ובהעמקת הקשרים עם ממשלת חמאס, המזדהה אידיאולוגית עם המסרים הקיצוניים של המשטר האיראני. יוזכר כי ערב כנס מכחישי השואה התארח בטהראן ראש ממשלת החמאס אסמאעיל הניה (המזדהה עם תפיסת העולם האנטי-ישראלית והאנטישמית של המשטר האיראני) וזכה שם להבטחות נדיבות בדבר סיוע איראני כספי חסר תקדים בסכום של 250 מיליוני דולרים 9.


קריקטורה שהתפרסמה בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס". המסר:
השואה משמשת גליוטינה שבאמצעותה נרצחים הפלסטינים.

ג. הכחשת השואה כמכשיר אפקטיבי (בראיית המשטר האיראני) לקידום חתירתה של איראן להגמוניה אזורית ולחיזוק מעמדה בעולם הערבי-מוסלמי: בניגוד לשנותיו הראשונות, המשטר האסלאמי בטהראן מצוי כיום במתקפה להרחבת והעמקת השפעתו במזה"ת. הקמפיין האנטי-ישראלי שבמרכזו הכחשת השואה, נתפס על ידו כנשק אפקטיבי באמצעותו ניתן להשיג תמיכה בעולם הערבי והאסלאמי ולפגוע במשטרים פרו-מערביים המקיימים יחסי שלום עם ישראל. זאת, תוך ניצול השנאה לישראל והמתנגדים למדיניות האיראנית 10, לעם היהודי ולמדינות המערב, הרווחים בקרב העולם הערבי והמוסלמי. תפיסה זאת אינה חדשה, כאשר מאז ומתמיד שימשו האנטי-ישראליות והאנטישמיות כמכשיר אפקטיבי לגיוס תמיכה עממית מצד משטרים ערביים דיקטטוריים במזה"ת, השואפים לתעל את רגשות המרמור והתסכול על העוני והמצוקה השוררים בארצותיהם כלפי מדינת ישראל, הנתפסת כמייצגת את העם היהודי וכשלוחה קדמית של ארה"ב והמערב.

20. מעבר למטרות היסוד הללו, אנו סבורים כי קמפיין הכחשת השואה נובע גם מאישיותו של נשיא איראן אחמדי נז’אד, הנמנה על המחנה האולטרה-שמ רני באיראן. למרות שבדבריו ובהצהרותיו בנושא השואה נותן אחמדי נז’אד הד לדברים שנאמרו לפניו ע"י גורמים אחרים ברפובליקה האסלאמית, נראה כי הטון הקיצוני יותר בדבריו, תוך התעלמות מוחלטת מהרגישויות הקיימות לנושא בעולם (בעיקר בקרב מדינות המערב), נובע גם מאמונותיו הדתיות ומרקעו החברתי והפוליטי, ואינו רק בגדר רטוריקה מתלהמת.

21. ייתכן כי השתייכותו של אחמדי נז’אד לקבוצת ג’מכראן הקיצונית 11, אמונתו בבואו הקרוב של האמאם הנעלם (האמאם אל מהדי) 12 ובכך שהוא יגיע לאחר מלחמת גוג ומגוג עם ישראל והמערב, עשויים לתת הסבר להקצנה בהצהרותיו (כמו בעניין חיסול ישראל והכחשת השואה) ואף לחתירתו העיקשת להשגת טכנולוגיה לייצור נשק גרעיני.

22. יצוין, כי באיראן קיימים גם אנשי דת קיצונים שמכשירים את הקרקע לאווירה של מלחמת גוג ומגוג כזו. לדוגמה, היה זה האיתאללה ו"מקור הסמכות" (מרג’ע-י תקליד) חוסיין נורי המדאני, שטען באפריל 2005, כי "יש להילחם ביהודים ולהכניע אותם בכדי להכשיר את הקרקע לבואו של אמאם-י עצר [המהדי]…"

נספח 

משתתפי הכנס להכחשת השואה 13






משתתפים נוספים

•  Leonardo Clerici : Chariman, Skriptura Institute, Belgium

•  Mohammad Mansour Nejad : Director, Group of Religion, National Studies Institute, Iran ,

•  Mohammed Mojtaba Khan : New Delhi University professor, India

•  M Al Rousan: Political deputy of People’s Movement, Jordan

•  Hossein Harsich : Isfahan University Professor, Iran

•  Mr Mosleh Zadeh , Senior Assistant of Foreign Minister , Iran

•  Mr Ghaderi , Director, Middle East & Africa Studies, IPIS, Iran

•  Majid Ghodarzi : Islamic Culture & Communications Organization, Iran

•  Mohammad Tarahi : Senior Expert, IRIB, Iran

•  Dr Mohammadi , Deputy Foreign Minister , Iran

•  Veronica Clark: USA

•  Moshe Ayre Friedman : Austria

•  Arnold Cohen , UK


1 תודתנו נתונה לד"ר סולי שהוור, מומחה לענייני איראן ממרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה, שסייע למרכז המידע למודיעין ולטרור בכתיבת מסמך זה.

2 רוב מכחישי השואה הבולטים באירופה לא יכלו להגיע לכנס משום שהם מרצים עונשי מאסר.

3 ציטטות מהתבטאויותיו של מחמד עלי ראמין הקוראות לחיסולה של מדינת ישראל – ראה פרסום של ממר"י מה-15 בדצמבר 2006: "Iran Holocaust Denial Conference Announces Plan to Establish World Foundation for Holocaust Studies- To Be Eventually Based in Berlin and Headed by Iranian Presidential Advisor Mohammad-Ali Ramin Who Has Said: ‘The Resolution of the Holocaust Issue Will End in the Destruction of Israel’"

4 http://www.muslim-markt.de/interview/2004/ramin.htm .

5 ראו לקט מידע מה-26 בפברואר 2004: " האנטישמיות בת זמננו בעולם הערבי והאסלאמי – תמונת מצב".

6 ראו: http://www.asharqalawsat.com/leader.asp?section=3&article=397153&issue=10245 .

7 ראו: http://www.elaph.com/ElaphWeb/NewsPapers/2006/12/197557.htm .

8 על הגרסה האיראנית של הפרוטוקולים והכחשת השואה באיראן ראו : "האנטישמיות הערבית-אסלאמית בת זמננו- תמונת מצב" (26 בפברואר 2004), עמ’ 104-100.

9 ראו לקט מידע מה-12 בדצמבר: "אסמאעיל הניה ראש ממשלת חמאס מייצג את עצמו בבירור כחלק מהמחנה האיראני- סורי ("ציר הרשע") ואת ביקוריו בדמשק ובטהראן…".

10 משטרים אלו מודעים היטב לכוונות האיראניות האמיתיות שמאחורי קמפיין הכחשת השואה (ראו פרק: תגובות
בעולם הערבי).

11 קבוצת ג’מכראן קרוייה ע"ש מסגד ג’מכראן הנמצאת כ- 6 ק"מ מזרחית לעיר קם באיראן. על-פי מסורות שיעיות האמאם מהדי (האמאם הנעלם) שהה במקום בזמן היעלמותו, הכריז עליו כעל מקום קדוש וציווה על הקמת מסגד במקום. כך הפך המסגד למקום עלייה לרגל עבור שיעים רבים מכל רחבי העולם. נשיא איראן, מחמוד אחמדי נז’אד, משתייך לקבוצה זו, שהיא חלק מתנועת ההחוג’תיה, המאמינה בין השאר כי שלטון אסלאמי אמיתי ייכון רק עם שובו של האמאם מהדי, וכי שעה זו קרבה ובאה. הקבוצה נפגשת תדירות במסגד ג’מכראן, ובפגישות אלו נדונים נושאים פוליטיים ואחרים. מדובר בקבוצה רדיקלית הן בנושאי פנים והן בנושאי חוץ. האייתאללה מחמד תקי מצבאח-יזדי ידוע כמנהיגה הרוחני של קבוצה זאת ומורו הרוחני של אחמדי נז’אד.

12 "האמאם אלמהדי" הנו לפי המסורת השיעית, האמאם הנסתר האמור לשוב ולהופיע כמשיח שיושיע את העולם. האמונה ב"אמאם" כמנהיג על אנושי כל יכול וחסין מטעויות הנה אחד מעיקרי האמונה הייחודיים של השיעה. האמאם הראשון היה עלי, "אמיר המאמינים", חתנו של הנביא מחמד והח’ליף הרביעי בעיני המוסלמים הסונים. מאז מותו של עלי (661 לספירה) היו בשיעה 11 אמאמים עד לשנת 874 בה נעלם האמאם ה-12 . האמאם הנסתר, לפי האמונה השיעית, עתיד לשוב לעולם כ"מהדי", מונח שפרושו "זה המונחה ע"י אללה בדרך הישר". ה"מהדי", יביא עמו את בשורת הגאולה, ייפרע מאויבי השיעים וישכין צדק בעולם.

13 המקור: אתר האינטרנט של "הפורום לתיאום המאבק באנטישמיות" ( The Coordination Forum for Countering Antisemitism CFCA : www.antisemitism.org.il

14 עלי אכבר מחתשמי פ’ור, משמש כ"ראש המטה לתמיכה באנתפאצ’ה" (קרי- בארגוני הטרור הפלסטינים), והיה בעבר ממקימי חזבאללה ושגריר איראן בסוריה. ראו לקט המידע: "אישיות איראנית, שמילאה תפקיד מפתח בהקמת חזבאללה, מודה בפומבי (באופן חריג) כי רקטות איראניות ארוכות טווח (זלזאל 2) הועברו לידי חזבאללה (8 באוגוסט).

לראש העמוד