אסמאעיל רצ’ואן, דובר חמאס, נשא דרשה ארסית הקוראת ל”שחרור פלסטין” באמצעות הטרור ולא באמצעות ועידות בינערביות ובינלאומית.



אסמאעיל רצ’ואן נושא את דרשת יום השישי: קריאה לשחרר את פלסטין באמצעות רובים
ורקטות ולהרוג יהודים (30 במרס, טלוויזיה פלסטינית)

1. ב-30 במרס נשא דובר חמאס אסמאעיל רצ’ואן את דרשת יום השישי לרגל יום הולדת הנביא מחמד במסגד שיח’ זאיד בן סלטאן בעזה. 1הדרשה הועברה בשידור ישיר בטלוויזיה הפלסטינית הממסדית הכפופה ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הדרשה כללה קריאה להלחם ביהודים ולהרוג בהם, תוך ציטוט דברים מתוך חדית’ בשם "חזון אחרית הימים" ("חדית” – אוסף הלכות, אמרות וציטטות המיוחסות לנביא מחמד והמועברות כמסורת שבעל פה באסלאם לדורותיו).

2. " חזון אחרית הימים" הנו חדית’ המצוטט מפי הנביא מחמד ובו דברים המתפרשים כקריאה להרוג יהודים. אסמעאיל רצ’ואן ציטט בדרשה שנשא, בין השאר, את הפסוק כדלקמן:

א. "…יום הדין לא יבוא אלא כאשר ילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם. או אז יסתתר יהודי מאחורי אבן או עץ, והאבן או העץ יאמרו: ‘מוסלמי, עבד אלוהים, יהודי עומד מאחוריי, בוא והרגהו’ פרט לעץ הימלוח (ע’רקד בשמו הערבי) שהוא עץ מעצי היהודים 2".

3. נושאים נוספים שנכללו בדרשת יום השישי, שנשא אסמאעיל רצ’ואן וששודרה בטלוויזיה הפלסטינית:

א. הדגשת הצורך באחדות לאומית כמו זו ששררה בימי הנביא מחמד. לדבריו, לאחר שהושגה אחדות לאומית של המנהיגות הפוליטית, יש להשיג אחדות של "לוחמי הג’האד" המצויים באותה שוחה של "ההתנגדות" (קרי – אחדות הדרג המבצעי-טרוריסטי של הארגונים השונים).

ב. חפירות ההצלה המבוצעות ע"י ישראל ליד מעלה המוגרבים, נועדו לסלק את שער המוגרבים ולבנות את בית המקדש של שלמה המלך. אסמאעיל רצ’ואן קורא לג’האד ול"התנגדות" (קרי, טרור) כדי להגן על מסגד אלאקצא ועל העם הפלסטיני, תוך דברי הלל ושבח לג’האד.

ג. פלסטין ומסגד אלאקצא לא ישוחררו באמצעות ועידות (רמז לוועידת הפסגה בריאצ’), או באמצעות החלטות בינ"ל, או באמצעות מו"מ, " אלא הם ישוחררו באמצעות הרובה , משום שהכיבוש אינו מכיר אלא את שפת הכוח" . לדבריו: "…הכבוד והחוסן לא ישובו ופלסטין לא תשוחרר אלא בג’האד ו"התנגדות" כפי שבישר לנו אללה בקוראן" 3.

ד. התייחסות לדברי מחמד אודות "העדה המנצחת" המכריעה את אויביה והיא אינה נפגעת מידי אלה אשר חולקים עליה בפלישות, חיסולים, מעצרים ומעשי תוקפנות שפוקדים אותה 4.

ה. ביקורת כלפי האומה (האסלאמית) אשר ביטלה את הג’האד בוועידותיה 5 ונטשה את התמיכה במסגד אלאקצא ואת התמיכה בפלסטין. אסמאעיל רצ’ואן שב והדגיש כי פלסטין לא תשוחרר אלא בג’האד (מלחמת קודש) ו"התנגדות" (אלימות וטרור) .

4. אסמאעיל סעיד מחמד רצ’ואן ממחנה הפליטים שאטי, יליד שנת 1962, משמש כדובר חמאס. הוא גם מרצה בפקולטה ל"שריעה" (הלכה אסלאמית) באוניברסיטה האסלאמית ברצועת עזה שהנה אחד ממעוזי חמאס. בהתבטאויותיו לאחר פסגת ריאצ’ (כולל בנאום שנשא בפני משתתפי עצרת בח’אן יונס) הוא שב והדגיש כי פלסטין לא תשוחרר באמצעות ועידות או מו"מ, אלא באמצעות הנשק בלבד.

5. הטלוויזיה הפלסטינית הממסדית , למרות שהיא נמצאת בשליטתו של
אבו מאזן, נוהגת לשדר שירי הסתה ותכניות הסתה, לא אחת בעלי סממנים אסלאמיים דתיים. למרות זאת, דרשה מעין זאת, בה מובעת תמיכה מופגנת בהמשך הטרור ובה משולבים מוטיבים אנטישמיים בעלי אופי אסלאמי, הנה חריג בשנתיים האחרונות (זאת, מאז שהופסקו שידורי דרשות הארס האנטישמיות של שיח’ אבראהים מדירס 6).

6. התבטאויותיו של אסמעאיל רצ’ואן משקפות החרפה שחלה לאחרונה ברטוריקה של דוברי החמאס, השבים ומדגישים את מחויבות החמאס להמשך הטרור ואת נחישותה שלא להכיר בישראל . הדבר נובע להערכתנו מעניינה של החמאס להבהיר, כי לא חל שום שינוי בעמדות התנועה ואפשר גם לתת מענה לביקורת פנימית (וחיצונית) על כי מנהיגיה זנחו את עקרונות התנועה בהסכימם לממשלת האחדות הלאומית ובהשתפותם בפסגת ריאצ’.


1 במסגד זה נהג בזמנו השיח’ אבראהים מדירס לשאת דרשות אנטישמיות, ששודרו ע"י הטלוויזיה הפלסטינית עד לפני כשנתיים (ראו הערת שולים מספר 6).

2 " חזון אחרית הימים " מתייחס למלחמת אחרית הימים בין המוסלמים ליהודים . עפ"י החדית’, כל עץ וכל אבן יסגירו את מקום מחבואם של היהודים פרט לעץ הימלוח (שיח קוצני הגדל באזורים מדבריים), שיגן על היהודים ולא יסגיר את מקום מסתורם. בגרסאות האחרות של המסורת מנוסחים דברי הנביא לאו דווקא כנבואת אחרית הימים, אלא כציווי כללי למוסלמים להרוג יהודים, ללא מוטיב "ההגנה" עליהם בדמות עץ הימלוח.

3 אסמאעיל רצ’ואן מצטט פסוק מהקוראן, סורה אלאסראא’ מספר 17 פסוק 7 . פסוק זה צוטט בעבר גם ע"י יאסר ערפאת ומנהיג חזבאללה חסן נצראללה, כתימוכין לכך שישראל צריכה להעלם מהמפה.

4 לא ברור בדיוק למי התייחס מחמד בציינו את המונח "עדה מנצחת". המונח מופיע באחד החדית’ים המוכרים ביותר באסלאם. בפרשנות הפלסטינית משמעות ה"עדה המנצחת" הוא קומץ נבחר מתוך האומה המוסלמית, שתפקידו להמשיך להחזיק באמת הצרופה ולהמשיך להכות באויב עד לניצחון אללה. אותו קומץ יושב בהר הבית ובאזורים שמסביב לו. עפ"י הפרשנות הפלסטינית "העדה המנצחת" הנם הפלסטינים. ערפאת, כשהיה נצור במקטאעה, עשה שימוש נרחב בציטטות מחדית’ זה. יצוין כי בכירי אלקאעדה הפכו את המושג "העדה המנצחת" לציון כלל הפעילים הנמנים על אלקאעדה או שואבים השראה מהאידיאולוגיה של הארגון.

5 על רקע החלטת ועידת הפסגה האחרונה בריאצ’ (28-27 במרס) בה דובר על "התנגדות" (אלימות וטרור) אך לא אוזכר המונח האסלאמי ג’האד (מלחמת קודש).

6 ראו בהקשר זה את לקטי "מרכז המידע למודיעין ולטרור ": "הטלוויזיה הפלסטינית שבפיקוח הרשות הפלסטינית שבה ושידרה דרשה אנטישמית של השיח’ אבראהים מדירס, מסמלי ההסתה הפלסטינית. הדרשה שבה וממחישה כי הרשות הפלסטינית עדיין ממשיכה לאפשר גילויי הסתה בכלי התקשורת שבשליטתה וכי המסגדים שבשטחי הרשות ממשיכים להוות מוקדי הסתה בולטים" (15 במאי 2005), "הסתה אנטי בריטית בטלוויזיה הפלסטינית: הטלוויזיה הפלסטינית שבפיקוח הרשות הפלסטינית שידרה דרשה אנטישמית ארסית של השיח’ אבראהים מדירס, מסמלי ההסתה הפלסטינית. הדרשה כללה גם קטע הסתה חריף נגד בריטניה" (15 במאי 2005).

לראש העמוד