השקת עיתון יומי חדש בעזה בשם "פלסטין" המזוהה עם החמאס



עמוד הבית של אתר האינטרנט של עיתון "פלסטין":

אבו מאזן ואסמאעיל הניה דנים בממשלת האחדות. משמאל: צילום של עמוד השער של "פלסטין".

1. החל מ-3 במאי 2007 יצא לאור בעזה עיתון יומי חדש, בשם "פלסטין". עורך העיתון, המציג עצמו כעצמאי, הוא מצטפא אלצואף, עיתונאי המזוהה עם תנועת חמאס. העיתון מופץ, בשלב הראשון ב-10,000 עותקים. יו"ר מועצת המנהלים של העיתון הוא ד"ר אחמד סאעאתי, מרצה באוניברסיטה האסלאמית בעזה. הדמויות הבולטות בקרב חברי המערכת (המונה כ-50 עובדים), מזוהות אף הן עם החמאס (ראו נספח). כמועד ההשקה של העיתון נבחר, ככל הנראה במכוון, יום חופש העיתונות הבינלאומי, החל
ב-3 במאי. בטקס ההשקה נכחו בכירים מהחמאס, הנשים ישבו בו בנפרד מהגברים והוא נפתח בהקראת פסוקי קוראן, ע"י עיתונאי מתחנת הרדיו של החמאס (אי.פי., 3 במאי).

2. העיתון יוצא לאור באמצעות חברת "אלוסט להפקה ופרסום" ("אלוסט ללאעלאם ואלנשר"), שהוקמה ע"י קבוצה של בעלי הון, לצורך הוצאתו והפצתו של העיתון. משרדה הראשי של החברה נמצא בעזה ובנוסף יש לעיתון משרד בשכם. העיתון מודפס בנפרד ביהודה ובשומרון וברצועת עזה (בעזה קיימים קשיים להוציא את העיתון בפורמט רגיל, בשל העדר בית דפוס מתאים). בנוסף על המהדורה הקשיחה, יוצא העיתון גם במהדורה מקוונת. לעיתון שורה של כתבים (שחלקם הגדול מזוהה עם חמאס) הפרוסים בערי ביהודה ובשומרון ורצועת עזה (חלקם משמשים גם ככתבים של אתרי אינטרנט ובטאונים נוספים המזוהים עם חמאס).

3. מסיבת ההשקה, שהתקיימה ערב יציאתה לאור של המהדורה הראשונה של העיתון, נערכה בנוכחות ראש הממשלה הפלסטיני, אסמאעיל הניה. בדברים שנשא הדגיש הניה את חשיבות קיומו של עיתון יומי נוסף, המצטרף, לדבריו, לפעילות עיתונאית עניפה המתנהלת ברשות הפלסטינית. הניה הביע תקווה שהעיתון יגן על זכויות העם הפלסטיני ועל עקרונותיו, וביניהם ה"עמידה האיתנה" [צמוד] וה"התנגדות" [אלמקאומה, קרי: אלימות וטרור נגד ישראל]. העורך, אלצואף, אמר כי עיקר עיסוקו של העיתון יהיה בנושאים פלסטיניים, אך הוא יעסוק גם בנושאים הקשורים לעולם הערבי והאסלאמי.

4. "פלסטין" מצטרף לשלושת היומונים "אלקדס" (היוצא לאור במזרח ירושלים), "אלחיאת אלג'דידה" ו "אלאיאם" (היוצאים לאור בראמאללה). זהו היומון הראשון היוצא ברצועת עזה. מבדיקת תכני העיתון ומזהותם של בכירים בעיתון (ראו נספח), עולה בבירור כי המדובר בעיתון יומי, הראשון מסוגו, של החמאס 1. העיתון מציג עצמו כ"ניטראלי ואובייקטיבי" וכעוסק במגוון רחב של נושאים, החל מבעיות מקומיות, נושאים פוליטיים ונושאים דתיים אסלאמיים, תוך סיקור נרחב לפעילויות והתבטאויות של בכירי חמאס. זאת, במגמה להגיע לתפוצה נרחבת בקרב הציבור הפלסטיני, להגדיל את השפעת חמאס בכל חלקי החברה הפלסטינית ולהתחרות עם שלושת היומונים הממסדיים האחרים, שבשליטה או השפעה של פתח ואבו מאזן.

העיתון "פלסטין" – נדבך נוסף ב"אימפריה התקשורתית" של החמאס

5. הקמת עיתון יומי, הדורשת השקעה כספית נכבדה בעידן של משבר כלכלי ברשות הפלסטינית, מהווה ביטוי נוסף לחשיבות הרבה שמייחסת חמאס להרחבת ולפיתוח של ה"אימפריה התקשורתית" של התנועה 2, על מנת לשפר יכולותיה בתחום המלחמה על התודעה. ביטויים נוספים למאמץ שעושה החמאס ניתן למצוא, בחודשים האחרונים, בשני תחומים מרכזיים נוספים 3:

א. טלוויזיה – לפני מספר חודשים החלה תנועת חמאס להפעיל תחנת שידורי לוויין בשם סראג' אלאקצא (מאור אלאקצא). תחנת השידור, המצטרפת לערוץ הטלוויזיה הקרקעי של החמאס, משמשת להפצת מסרים המעודדים לטרור ולשנאה כלפי ישראל (כולל בקרב ילדים ונוער). כמו כן, היא אמצעי חשוב לניהול מלחמת ההסברה וההכפשות נגד פתח ואבו מאזן. מלחמה תקשורתית זאת מתנהלת במקביל לעימותים בשטח ולמאבק הפוליטי על השליטה ברשות הפלסטינית והצדדים היריבים מייחסים לה חשיבות רבה.

ב. אתרי אינטרנט – תנועת חמאס שידרגה בחודשים האחרונים את אתרי האינטרנט המובילים שלה. במסגרת זאת, שודרג האתר בשפה האנגלית של הזרוע המבצעית/טרוריסטית של חמאס (גדודי עז אלדין אלקסאם), הושק אתר האינטרנט של ערוץ הטלוויזיה הלוויני החדש (סראג' אלאקצא) והוקם אתר אינטרנט ליומון "פלסטין". כמו כן, בוצע שדרוג טכני וגרפי נרחב לפורטל המוביל של חמאס Palestine-info .


כתבה באתר המקוון של העיתון "פלסטין", אודות מעצר 15 פעילי חמאס בטול כרם
(עמוד הבית מתאריך 9 במאי 2007)


עמוד הבית של אתר האינטרנט של ערוץ הטלוויזיה סראג' אלאקצא
(9 במאי 2007): דיווח על פגישת אסמאעיל הניה עם אבו מאזן

נספח

הדמויות המובילות בעיתון ביומון "פלסטין"

1. מצטפא אלצואף – תושב רצועת עזה, העורך הראשי של היומון. עד לא מכבר שימש כמנהל "משרד אלג'יל לעיתונות" וככתב רדיו בי.בי.סי. נחשב למקורב לחמאס ומבטא עמדותיה במאמריו המתפרסמים באתרי החמאס השונים. נוהג להתראיין לערוץ הטלוויזיה הלווייני של החמאס סראג' אלאקצא.


מצטפא אלצואף
2. אחמד אלסאעאתי – יושב ראש מועצת המנהלים של היומון. מרצה באוניברסיטה האסלאמית בעזה. שימש בעבר כממונה על יחסי הציבור באוניברסיטה. היה פעיל בכיר בלשכה המדינית של "מפלגת ההצלה" (גוף פוליטי אסלאמי רדיקאלי שפעל ברצועת עזה והיה מזוהה עם החמאס).
אחמד אלסאעתי

3. יאסר אלבנא – תושב רצועת עזה. מנהל המערכת בעיתון מוכר כעיתונאי באתר האינטרנט pal-media המזוהה עם החמאס ואתר האינטרנט Islam online .

4. וליד ח'אלד – מוצאו בכפר אסכאכא (ליד סלפית) מנהל שלוחת העיתון בגדה המערבית. שהה בבתי כלא ישראליים במשך תקופה ארוכה.

5. ד"ר יוסף כאמל אבראהים – פובליציסט כותב בעיתון טור בשם "ארבע רוחות השמים". מרצה לגיאוגרפיה באוניברסיטת אלאקצא בעזה.

6. ד"ר חסן מחמד אבו חשיש – פובליציסט ועוזר תת שר ההסברה (מונה ע"י החמאס). ראש החוג לעיתונות באוניברסיטה האסלאמית היה בעבר מזכיר מחלקת ההסברה ב"מפלגת ההצלה". משמש כפרשן בבטאון החמאס אלרסאלה, כותב ביומון "פלסטין" טור בשם "ללא כחל וסרק" המופיע בימים ראשון, שלישי וחמישי.


1 עד כה יצא לאור ברצועת עזה מטעם החמאס השבועון אלרסאלה .

2 סוכנות הידיעות אי.פי, שדיווחה (3 במאי) על הוצאת העיתון "פלסטין", ציינה כי המדובר בניסיון של חמאס להגביר את השפעתה בחברה הפלסטינית, באמצעות "אימפריית התקשורת" שלה.

3 ראו בהקשר לקט "מרכז המידע למודיעין ולטרור ": "חמאס שדרגה בחודשים האחרונים את ערוץ הטלוויזיה שלה ואת תשתית אתרי האינטרנט שהיא מפעילה. בעוד שממשלת חמאס נמצאת ב"פשיטת רגל", תנועת חמאס משקיעה סכומי כסף ניכרים כדי לשפר את תשתית ההסברה שלה בהיותה מודעת לחשיבותה הן מול ישראל והן בזירה הפנים-פלסטינית" (23 בפברואר).

לראש העמוד