אירועי “יום הנכבה” ביהודה, שומרון ורצועת עזה (תמונת מצב נכונה ל-14 במאי)


 

תמונה מתוך סרטון מלווה בשיר הסתה ששודר בערוץ אלאקצא של חמא”ס . תוך כדי הצגת מחבל נושא חגורת נפץ נאמר בשיר… “הקשב לזעקת אם, וחגור את החגורה [קרי-חגורת הנפץ]” (ערוץ אלאקצא, 4 במאי, 2008)

 

מיצג שערך חמא”ס בעזה במסגרת אירועי “יום הנכבה” בו נראים חיילים ורבנים ישראליים מתעללים בפלסטינים (ערוץ אלאקצא, 1 במאי)ׂ

כללי

1. אירועי יום עצמאות השישים של מדינת ישראל מלווים באירועי " יום הנכבה " (האסון שנגרם לפלסטינים, בראייתם, עם כינון מדינת ישראל), בשטחי הרשות הפלסטינית. כמידי שנה עומדת במוקד האירועים הללו, המתקיימים בנפרד ע"י פת"ח וחמא"ס, התביעה ל" זכות השיבה "- שיבת הפליטים הפלסטינים לבתיהם בשטחי מדינת ישראל (פרוט ראו נספח א’). אירועי "יום הנכבה" כוללים שביתות מסחר, תהלוכות, כנסים, סימפוזיונים, תערוכות ואירועים סמליים לאזכור "זכות השיבה". אירועים אלו צפויים להגיע לשיאם ב- 15 במאי , שנקבע ע"י הרשות הפלסטינית כיום שבתון חלקי (כדי לאפשר לציבור הרחב להשתתף באירועים).

2. ביהודה ושומרון , שבה מתקיימים מרבית האירועים בחסות פת"ח והרשות הפלסטינית, ההיענות הציבורית להשתתף באירועים היתה עד כה נמוכה יחסית (בין השאר, בשל סכסוכים בין הגופים השונים המעורבים בארגונם). ברצועת עזה תנועת חמא"ס מכתיבה את האירועים, תוך שהיא כורכת את "יום הנכבה" עם "המצור" המוטל על הרצועה. לקראת "יום הנכבה" מנהלת חמא"ס מסע הסתה נגד ישראל המלווה בנימות אנטישמיות (ראו נספח ב’ ).

3. במוקד פעילויות "יום הנכבה" ב-14 וב-15 במאי מתוכננת ביהודה ושומרון צעדת אזרחים פלסטינים מאזורים שונים עם אוהלים וציוד, לעבר מוקדי חיכוך ישראלים-פלסטינים בקרבת הגבול (מעברים, מחסומים, מקומות ישוב), כצעד סמלי למימוש "זכות השיבה". ברצועת עזה מתכננת חמא"ס ב-15 במאי תהלוכות המוניות של אזרחים לעבר מעבר ארז , ובכך טמון פוטנציאל חיכוך עם כוחות צה"ל . דוברים מטעם חמא"ס קראו לציבור הפלסטיני להגיע למעבר לאחר תפילת הצהריים על מנת "להביע זעמו" ולשבור את המצור מעל העם הפלסטיני. חמא"ס קראה גם לכלי התקשורת המקומיים והבינלאומיים לכסות אירוע זה ואת שאר פעילויותיה נגד "המצור".

נספח א’ 

פעילויות להטמעת ערך "זכות השיבה" של הפליטים
הפלסטינים במסגרת אירועי "יום הנכבה"

רצועת עזה

1. ב-15 במאי 2008, לאחר תפילת הצהריים, צפויות להתקיים בעזה תהלוכות "זעם" המוניות שיצעדו לעבר השער המרכזי של מעבר ארז. התהלוכות תצאנה מהמסגדים ברצועת עזה. בעוד שהתהלוכות ביהודה ושומרון נועדו לסמל את "זכות השיבה" לפלסטין, נועדה התהלוכה, שמארגן חמא"ס, "להביע התנגדות לנכבה החדשה, הבאה לידי ביטוי במצור המוטל על רצועת עזה…" (סוכנות הידיעות הצרפתית וכלי התקשורת הפלסטינים, 13 במאי).

2. משלחת שכללה את מחמוד אלזהאר, בכירים נוספים בחמא"ס ובג’האד האסלאמי בפלסטין, ביקרה במספר בתי ספר בעיר עזה לרגל יום השישים ל"נכבה". המשלחת פתחה את הסיור בבית ספר סלימאן סלטאן לבנים. המשלחת חילקה לכל אחת מהכיתות את "מפת פלסטין ההיסטורית" ונתנה הסברים על הערים והכפרים המופיעים בה. מחמוד אלזהאר נשא דברים בפני התלמידים בהם ציין כי "פלסטין תשוחרר, ולא ייגרע מטר אחד [ממנה]… על דור זה של ילדים מוטל עול השחרור" (סוכנות ראמתאן, 13 במאי).

3. בכיכר אלכתיבה שבעזה נפתחה בנוכחות מחמוד אלזהאר ובכירים נוספים בחמא"ס, תערוכה של חפצי אומנות . בתערוכה מוצגת מפה ענקית של "פלסטין ההיסטורית" המתנשאת לגובה של יותר מ-7 מטרים. על גבי המפה הוצגו שלטים קטנים המציינים את שמות הערים והכפרים מהם ברחו הפליטים ב-1948. בדברים שנשא הדגיש מחמוד אלזהאר כי "הפליטים קרובים יותר מכל זמן בעבר לשוב לבתיהם ולאדמותיהם מהם היגרו…" (ערוץ אלאקצא, 13 במאי).

4. מחמוד אלזהאר, בכיר בחמא"ס, נאם ב-14 במאי באירוע שהתקיים ברצועה לרגל "יום הנכבה". בנאומו הוא ציין כי "זכות השיבה קרובה מתמיד" באשר באוגוסט 2005 [ההינתקות] וביולי 2006 [מלחמת לבנון השנייה] הוכח כי ניתן להביס את צה"ל. הוא הוסיף כי המדינה הפלסטינית תוקם על כל שטחי פלסטין וכי הציונים יאלצו בסופו של דבר לעזוב אותה ( ynet , 14 במאי).

 

שקופית בערוץ אלאקצא בה נראית ילדה המחזיקה ב”מפתח השיבה”. מתחתיה נכתב: “ללא ספק… נחזור” (ערוץ אלאקצא, 11 במאי, 2008)

 

הטמעת מסר “זכות השיבה”: תצוגה בעצרת של חמא”ס בעזה לציון “יום הנכבה”, בה מופיעים שמות ערים וכפרים בישראל אליהם אמורים הפליטים לחזור (ערוץ אלאקצא, 10 במאי)

יהודה ושומרון

5. אבו מאזן , יו"ר הרשות הפלסטינית, קיים ב-13 במאי ביקור ב"אוהל השיבה" ברמאללה, אשר הוקם לרגל "יום הנכבה". בנאומו הזכיר את היוזמה הערבית, אשר "עסקה באופן מפורש בפתרון צודק ומוסכם לבעיית הפליטים, על פי החלטה 194 [של האו"מ מ-1948]". בנאומו הדגיש כי "סוגיית הפליטים היא סוגיה יסודית, אשר חשיבותה לא נופלת ואף רבה יותר מסוגיות הגבולות, ההתנחלויות, ירושלים וסוגיות יסוד נוספות הנדונות בימים אלה". אבו מאזן הביע רצונו להגיע באמצעי שלום לפתרון עניינם של הפליטים וציין כי אין מנוס מכך (הטלוויזיה הפלסטינית, סוכנות ופא, 13 במאי).

 

הופעות שנערכו לכבוד ביקורו של אבו מאזן ב”אוהל השיבה” בראמאללה (סוכנות ופא, 13 במאי)

6. " הקמפיין הלאומי למימוש זכות השיבה " (גוף המזוהה כנראה עם פת"ח) קרא להשתתף בתהלוכות שקטות, שתצאנה ב-14 במאי בשעה 10:00 . הוא ציין כי סוכם עם הגוף האחראי על פעילויות פתח להתאסף ולצאת בתהלוכות שקטות לעבר הגבול. בהודעה מפורטים מקומות ההתכנסות של התהלוכות בצפון ירושלים, דרום ירושלים, ג’נין, שכם, טול כרם, יריחו, רמאללה, חברון, קלקיליה ובית לחם. תהלוכות אלו אמורות להתקיים גם ב-15 במאי.

7. במסגרת "הקמפיין הלאומי למימוש זכות השיבה" התקיימה ב-12 במאי מסיבת עיתונאים באולם מרכז ההסברה הפלסטיני ברמאללה. במסיבת העיתונאים נכח חבר הכנסת הישראלי טלב אלצאנע. דובר הקמפיין, ג’מאל אלג’ואריש, ברך את חבר הכנסת וציין כי "אלצאנע הגיע מדרום פלסטין והוא עד לכך, שאנחנו היינו שם". יו"ר הקמפיין זיאד אבו עין (המזוהה עם פת"ח) הודיע כי ב-14 במאי תחלנה בכל מחוזות הגדה תהלוכות שקטות בהשתתפות אישים ערבים וזרים. הוא הוסיף כי הפליטים הפלסטינים בסוריה אשרו השתתפותם בתהלוכה לעבר הגבול, וכי עשרות אוטובוסים יסיעו את הפליטים לעבר "הגבול הפלסטיני-סורי מול הגולן הכבוש". כמו כן מסר כי הובטחה השתתפותם של פליטים פלסטינים בלבנון בתהלוכה שתצא לעבר הגבול (עיתון אלקדס, 13 במאי).

8. ביהודה ושומרון מתוכננות פעילויות רבות נוספות להדגשת "זכות השיבה" באירועי "יום הנכבה" . במסגרת הפעילויות יצוינו: בבית לחם ייבנה מפתח ענק, הסמל הפלסטיני לשיבת הפליטים, שאמור להיכנס לספר שיאי גינס; בראמאללה יוקם מחנה הפליטים בשם "השיבה" בו יופרחו בלונים שחורים למניין הימים שחלפו מאז ה"נכבה"; כמו כן יתקיימו הרצאות, יוקרנו סרטים ויאורגנו פעילויות לילדים העוסקים בנושא הפליטים. בבתי הספר תחולק מהדורה מיוחדת של ספרים העוסקים ב"נכבה" וב"זכות השיבה"; יחולקו כ-10,000 דיסקים הכוללים את שמות הכפרים שנהרסו ב- 1948; תהלוכת "נרות השיבה" תצא ממחנה הפליטים "השיבה" אל מחנה הפליטים אלאמעארי 1.

נספח ב’ 

מסע הסתה של חמא"ס נגד ישראל לרגל "יום הנכבה" 

כללי

1. במסגרת אירועי "יום הנכבה" מנהלת חמא"ס מסע הסתה נגד ישראל, התנועה הציונית והעם היהודי (בשילוב מסרי שנאה נגד המערב והאשמות כלפי העולם הערבי ). ערוץ הטלוויזיה הלוויני אלאקצא של חמא"ס ממלא תפקיד מרכזי במסע זה. בשידוריו המופנים לילדים ולמבוגרים הוא מעלה תוכניות המטמיעות את הדרישה ל"זכות השיבה", מכפישות את ישראל והמערב, מהללות את פעולות הטרור של חמא"ס, ואת המאבק נגד ישראל.

2. להלן מספר דוגמאות:

מיצג בעל אופי אנטישמי בעצרת בעזה

3. ב-1 במאי 2008 ציינה תנועת חמא"ס את "יום הנכבה" בעצרת בעזה תחת הכותרת "עצרת השיבה". בעצרת השתתפו חברי ממשלת חמא"ס. במהלך העצרת הועלה מיצג בו נראים פלסטינים מחופשים לחיילים ולרבנים (הדמות הסטריאוטיפית של היהודי), המתעללים ומכים פלסטינים ( ערוץ אלאקצא 1 במאי).


חיילים ורבנים ישראלים מתעללים בפלסטינים
(ערוץ אלאקצא, 1 במאי)

לצפייה בסרטון המלא המציג את המחזה
לחץ כאן

דרשה של מטיף צעיר הכוללת הסתה נגד ישראל, היהודים, המערב ומדינות ערב

4. ב-4 במאי 2008, שודרה בערוץ אלאקצא תוכנית בשם "המטיף הצעיר" בה נשא ילד בשם אמג’ד אבו נעמה דרשה הכוללת הסתה נגד ישראל, היהודים, המערב והמשטרים במדינות ערב. בדרשה אמר הילד בין השאר:

א. "הו מוסלמים, העולם עד בימים אלה לטרור עולמי מהסוג הנפשע ביותר. זהו טרור ציוני-יהודי בסיוע אמריקאי-נוצרי , המכוון נגד תושבי עזה בפלסטין. המטרה שלו הינה חיסול האסלאם , אשר מקיים את ההתנגדות כלפי היהודים. העולם המערבי כולו, לצד הצבועים באומה זו [אומת האסלאם], הסכימו פה-אחד לכתוש את העם המסכן הזה [העם הפלסטיני], מפני שהוא העם היחיד, אשר עומד נגד מה שקרוי ‘ישראל’… "

ב. "אללה, רחם עלינו, שמור על המג’אהדין [לוחמי הג’האד] בכל מקום [קרי, גם מחוץ לפלסטין] ותמוך בהם . מי שמרגל אחר המג’אהדין – סמא את עיניו, ומי שמניח ידו על המג’אהדין – שבור את ידיו."

ג. " אללה, הכה ביהודים ובאמריקה , … אללה, הרוס את המטוסים שלהם, השמד את הטנקים שלהם, שים פחד בליבותיהם, פזרם לכל עבר … הרעד את האדמה מתחת לרגליהם, בקע את עורקיהם כדי שישתתו דם …"

ד. "יוצא אלינו אולמרט – חברו של הנשיא בוש, שמקומו בגיהינום- ואומר שהפשיטות האוויריות ימשכו, וכמו-כן המצור על עזה. העולם המערבי הצבוע פועל הפוך ממה שצריך, כאילו שהוא אוהב את העושק ונהנה לשתוק נוכח החרפה… [ישראל] יכולה לעשות כעולה על רוחה. היא רוצחת, הורסת ומרעיבה… מה שקורה בעזה, הו מוסלמים, הוא אות קלון לכל האנושות ואות קלון כפול ומכופל למנהיגים הערבים ולעמים הערביים במיוחד . עזה הפכה למשרפה, כלומר [מתבצעת בה] שואה [הולוכוסט – במקור] ביום ובליל ."

 

מימין: כותרת הפתיחה של התוכנית “המטיף הצעיר” משמאל: הילד אמג’ד אבו נעמה, נושא דרשת ההסתה
(ערוץ אלאקצא, 4 במאי)

הכחשת השואה והאשמת התנועה הציונית ברצח יהודים בתקופת השואה

5. ב-30 באפריל 2008 שודרה תוכנית בערוץ אלאקצא בה נטען כי התנועה הציונית, ובראשה בין גוריון, רצחה יהודים נכים בתקופת השואה והאשימה בכך את הנאצים, כדי שתוכל להציג עצמה כנרדפת ותשיג תמיכה בינלאומית. בתוכנית נטען כי השואה אינה אלא "מזימה מרושעת של היהודים". ברקע הוקרנו סרטונים מתקופת השואה, כדי להעניק לטענות אלה מעטה של אמינות.

 

אמין דבור, מומחה מעזה לעניינים פוליטיים,על רקע מפת פלסטין: "בנוגע לשואה של ישראל [קרי: שואת היהודים], כל העניין הינו בדיחה וחלק מהצגה מושלמת שבן גוריון הציג"(ערוץ אלאקצא, 30 באפריל, 2008)

 

"היהודים השטניים רקמו מזימה מרושעת – השואה" (ערוץ אלאקצא, 30 באפריל, 2008)

הטמעת "זכות השיבה"

6. ב-2 במאי 2008 שודרה בערוץ אלאקצא תוכנית ילדים בה הופיעו שתי בובות בשם קוקו ופופו. במהלך התוכנית הדגישו הבובות מספר פעמים, כי הפלסטינים יחזרו במהרה ליפו, עכו, לוד, רמלה ואשדוד וגם לתל אלרביע [תל אביב בשפה הערבית 2]. המסר נועד להטמיע בקרב הילדים כי על מנת לממש את "זכות השיבה" יש להילחם בישראל.


קוקו ופופו: "נחזור ליפו, עכו, לוד, רמלה ואשדוד וגם לתל אלרביע [קרי-תל אביב]

דברי שבח לפעילי טרור והפיכת מחבלים הרוגים למודל לחיקוי

7. במהלך השידורים בערוץ אלאקצא הוצגו סרטונים המהללים את פעילי הזרוע המבצעית/טרוריסטית של חמא"ס, גדודי עז אלדין אלקסאם. הסרטונים לוו בשירי הסתה, בהם נשמעו דברי שבח למחבלי חמא"ס, ביניהם מחבלים מתאבדים, וקריאות להשמדת ישראל.

תמונות מתוך שדורי אלאקצא ב-4 במאי:

 

מחמד צ’היר, פעיל “יחידת המנהרות” (זרוע ההברחות של חמא”ס), שנהרג בדצמבר 2007.

 

עאיד אלבשיתי, פעיל בכיר בגדודי עז אלדין אלקסאם, שנהרג בסיכול ממוקד בספטמבר 2007, לבוש מדים בחברת בנו התינוק האוחז בנשק


תמונה מתוך סרטון מלווה בשיר הסתה ששודר בערוץ אלאקצא.
תוך כדי הצגת מחבל נושא חגורת נפץ נאמר בשיר"…
הקשב לזעקת אם, וחגור את החגורה [קרי-חגורת הנפץ]"


1 פרוט ראו: PMW , "מבט לתקשורת הפלסטינית", 13 במאי 2008.

2 שערוב השם תל-אביב (המופיע גם במפות של החמא"ס) נועד ליצור רושם בעיני הצופה הערבי שמדובר ביישוב ערבי שהיה קיים לפני 1948 ונועד גם לציין אי הכרה בעיר זו כעיר ישראלית-יהודית.

לראש העמוד