ערוצי הטלוויזיה הלוויינית של חמאס וחזבאללה ממשיכים לשדר באמצעות חברות לוויין הערביות/מוסלמיות ואף מערביות המעניקות להם שירותים. השידורים מפיצים אידיאולוגיה אסלאמיסטית קיצונית והסתה אנטי-ישראלית, אנטישמית ואנטי-מערבית לקהילות ערביות/מוסלמיות ברחבי העולם, ב

לוגו ערוץ אלאקצא

לוגו ערוץ אלאקצא

לוגו Nilesat

לוגו Nilesat

לוגו חברת Arabsat

לוגו חברת Arabsat

לוגו חברת Noorsat

לוגו חברת Noorsat

ערוץ אלקדס הלוויני

ערוץ אלקדס הלוויני

לוגו של ערוץ אלנמאר

לוגו של ערוץ אלנמאר

לוגו של חברת Indosat

לוגו של חברת Indosat

לוגו של חברת Intersputnik

לוגו של חברת Intersputnik

כיסוי לוויני התקשורת של חברת Intersputnik

כיסוי לוויני התקשורת של חברת Intersputnik


כללי

1. כחלק מהמלחמה על התודעה, מפעילים חמאס וחזבאללה מספר ערוצי טלוויזיה קרקעיים ולווייניים, בהם מושקעים משאבים רבים. בערוצים אלו  מפיצים חמאס וחזבאללה את האידיאולוגיה האסלאמית הקיצונית שלהם הכוללת הסתה נגד ישראל, העם היהודי ומדינות המערב. השידורים הללו נקלטים במזרח התיכון, במדינות מערב אירופה ובמדינות נוספות ברחבי העולם ומגיעים לקהלים מוסלמים/ערביים  נרחבים .

2. ארה"ב, כמה ממדינות אירופה ומדינות דרום אמריקה הטילו בעבר מגבלות על השידורים הללו, בניסיון למנוע קליטת שידורי ההסתה בקהילות המוסלמיות/ערביות במדינותיהם. אולם חמאס וחזבאללה מצאו דרכים לעקוף מגבלות אלה תוך הסתייעות בשירותי לווין של מדינות ערביות ומוסלמיות והחלפה תכופה של חברות לא ערביות המעניקות שירותי לווייני תקשורת1 . הדומיננטית שבחברות  הערביות הינה חברת Nilesat הנמצאת בבעלות מצרית וחברת Arabsat חברה בינערבית בהשפעה סעודית. ראויה לציון גם חברת Indosat האינדונזית המעבירה את שידורי אלמנאר למדינות אסיה ולאוסטרליה.

חמאס

ערוץ אלאקצא

לוגו ערוץ אלאקצא
לוגו ערוץ אלאקצא

3. ערוץ אלאקצא הוא ערוץ הטלוויזיה החשוב ביותר של חמאס. הערוץ החל לשדר ב-9 בינואר 2006, לאחר ניצחון חמאס בבחירות למועצה המחוקקת. מאז ראשית שידוריו מהווה הערוץ כלי מרכזי עבור ממשל חמאס להעברת מסרים, כולל מסרי האסלאם הרדיקאלי, הטפה בזכות טרור ונגד תהליך השלום והסתה אנטישמית.2 השידורים מתבצעים באמצעות הלוויינים Arabsat  ו-AtlanticBird אולם אפשר לקלוט אותם גם בלוויני Nilesat (שבשליטה מצרית).

לוגו Nilesat
לוגו Nilesat

לוגו חברת Arabsat
לוגו חברת Arabsat

4. ב-7 ביוני 2010, הורתה ממשלת צרפת לרשות השידור להפסיק את שידורי הערוץ העושה שימוש בלווייני חברת התקשורת הצרפתית ,Eutelsat  שבסיסה בפריס. זאת, לאחר שצרפת קיבלה אזהרה מנציבות האירופאית כי ערוץ אלאקצא מפר באופן חוזר ונשנה חוקים אירופיים ומשדר תכנים המסיתים לשנאה ואלימות בעיקר נגד ישראל והיהדות (סוכנות הידיעות הצרפתית, 7 ביוני 2010).

5. מבדיקה שנערכה לאחרונה עולה כי ערוץ אלאקצא חזר לשדר באמצעות הלוויין הצרפתי Eutelsat השידורים מתבצעים עתה באמצעות חברת Noorsat.  באמצעות לוויין זה מכסים שידורי הערוץ מדינות שמחוץ למזרח התיכון בתוכן מדינות מרכז ומערב אירופה. חברת Noorsat הוקמה ב-2004 כחברה פרטית שמטרתה לספק שירותי לוויינים עבור העולם הערבי והמדינות השכנות. משרדי החברה נמצאים בבחריין ובירדן.

לוגו חברת Noorsat
לוגו חברת Noorsat

ערוץ אלקדס הלוויני

ערוץ אלקדס הלוויני
הלוגו של הערוץ

6. ערוץ זה של חמאס החל לשדר בנובמבר 2008 כתוספת לערוץ אלאקצא. הערוץ הינו בבעלות חברת הרדיו והטלוויזיה אלקדס הרשומה בלונדון על שם אנשי עסקים ואנשי תקשורת ערביים ופלסטינים. השידורים מתבצעים מביירות לערוץ משרד ברצועת עזה3.

7. להעברת שידוריו, הנקלטים במזרח התיכון, צפון אפריקה ודרום אירופה,  עושה הערוץ שימוש בחברת Nilesat  המצרית וחברת Arabsat. השידורים נקלטים באמצעות שלושה לוויני תקשורת:

א. Arabsat5A  

ב. Badr4  השייך ל- Arabsat

ג. AtlanticBird4 – שבהפעלת חברת Eutelsat .

חזבאללה

ערוץ אלמנאר

לוגו של ערוץ אלנמאר
לוגו של ערוץ אלנמאר

8. ערוץ אלמנאר הוא כלי התקשורת המרכזי של חזבאללה, הזוכה לפופולאריות רבה במזרח התיכון ומחוצה לו. שידורי הערוץ  מטיפים לחיסול ישראל, משבחים את דרך הטרור, ומפיצים את האסלאם השיעי הרדיקאלי נוסח איראן.

9. בשנים האחרונות מנהלת הקהילה הבינלאומית מאבק נגד הפצת שידורי אלמנאר ברחבי העולם בו נוטלים חלק ארה"ב, מדינות דרום אמריקה ומדינות אירופה.  עד כה נחל המאבק הצלחה חלקית בלבד   משום שלא הצליח למנוע לגמרי את קליטתם במדינות רבות מחוץ למזרח התיכון. כיום משדר  הערוץ באמצעות חמישה לוויינים. באמצעות שילוב הלוויינים מגיעים שידורי הערוץ לכל המזרח התיכון חלק גדול מאפריקה, דרום אירופה, מדינות אסיה ואוסטרליה:

א. Palapa D – השידורים נעשים באמצעות חברת Indosat מאינדונזיה. שידורי הלוויין מכסים את שטחי אינדונזיה, מלזיה, הפיליפינים, קוריאה, אוסטרליה, ניו זילנד ויתר מדינות אוקיאניה, יפן, סין, הודו, דרום רוסיה, איראן ומרכז אסיה ואף חלק מהמזרח התיכון ואפריקה. חברת Indosat, הייתה עד שנת 2003 בבעלות ממשלתית, בשנה זו מכרה הממשלה את רוב מניותיה בחברה. חברת Qatar Telecom Qtel מקטר מחזיקה בכ-65% ממניות החברה, באופן ישיר ועקיף.

לוגו של חברת Indosat
לוגו של חברת Indosat

ב. Express AM22  – משרת ערוץ ניסיוני של אלמנאר (על פי אתר lyngsat) . הלוויין שייך לארגון תקשורת חלל בינלאומית בשם Intersputnik. הארגון המאחד 25 מדינות ברחבי העולם מאמריקה הלטינית, דרום מזרח אסיה, אירופה וחצי האי ערב. הנהלת הארגון נמצאת במוסקווה

לוגו של חברת Intersputnik
לוגו של חברת Intersputnik

כיסוי לוויני התקשורת של חברת Intersputnik
כיסוי לוויני התקשורת של  חברת  Intersputnik

ג. Arabsat5A  – חברת לוויני תקשורת בינערבית בהשפעה סעודית. שידורי הערוץ מועברים באמצעות שני לוויינים של החברה אחד מהם הוא Badr4 .

 ד. Nilesat 102– לווין תקשורת בבעלות מצרית.

 


1 ראו למשל: "מסמך עדכון ללקט המידע: מספר חברות לווייני תקשורת, כולל מערביות, ממשיכות לספק שירותים  לערוצי הטלוויזיה ותחנות הרדיו של חמאס ושל חזבאללה. זאת, למרות שעל שידורי שני ארגונים הוטלו מגבלות באירופה ובארה"ב; ההסתייעות בחברות לוויין  זרות מאפשרת לחמאס וחזבאללה להרחיב את טווח הקליטה של שידוריהם, כולל בקרב קהילות מוסלמיות ברחבי העולם" (19 באוגוסט 2010).

2 דוגמא עדכנית להסתה היא נאומו ה אנטישמי של מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס, ששודר בערוץ אלאקצא . ראו לקט מידע מ-15 בנובמבר 2010: "מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס, נשא לאחרונה נאום בעל אופי אנטישמי ארסי, שנועד להצדיק את חיסול מדינת ישראל ואת גירוש היהודים "מכל פלסטין". הנאום מכיל מוטיבים דומים לאלו המופיעים בספר אנטישמי שכתב אלזהאר בשם "אין עתיד בין האומות", ואשר נמצא ברשות פעילים (אלג'ירים?) על גבי ה'מרמרה'".

3 ראו לקט: "אלקדס, ערוץ הטלוויזיה הלוויני השני של חמאס,  החל לשדר ב-11 בנובמבר. הערוץ מהווה נדבך נוסף ב"אימפריית התקשורת" של חמאס ההולכת ומתרחבת. נכונותה של חמאס להשקיע משאבים רבים בכלי התקשורת שלו, גם לנוכח מצוקה כספית, משקפת את החשיבות שהיא מייחסת למלחמה על התודעה" (13 בנובמבר, 2008).

 

לראש העמוד