אסמאעיל הניה מגנה את חיסול בן לאדן (ערוץ אלג’זירה, 2 במאי 2011). |
כללי
1. ראש ממשל חמאס ברצועת עזה אסמאעיל הניה, הזדרז לגנות את הריגתו של אסאמה בן לאדן (שהוגדר על ידו וע"י פעיל חמאס נוסף כ"לוחם ג’האד") ואת המדיניות האמריקאית העומדת מאחורי המאבק באלקאעדה ובטרור העולמי.
3. בפורומים של חמאס התפרסמו תגובות המגנות את הריגתו של בן לאדן, "נסיך לוחמי הג’האד", המביעות ביטחון כי בן לאדן יגיע לגן העדן, שם שוכנים הצדיקים והשהידים. לעומת זאת דוברים המזוהים עם הרשות הפלסטינית שיבחו את הריגת בן לאדן וציינו כי היא תועיל לתהליך השלום.
3. לתנועת חמאס גישה מורכבת כלפי אלקאעדה והאידיאולוגיה שלו, שכן:
א. מחד גיסא, חמאס אינה שותפה לתפיסת הג’האד הגלובאלי נגד ארה"ב והמערב ובאסטרטגיה שלה היא ממקדת את מאבקה נגד ישראל. במישור הפנים-פלסטיני היא מוכנה לקבל על עצמה אחריות שלטונית ולהשתתף בבחירות למוסדות הרשות הפלסטינית ועל כך זכתה בעבר לביקורת נוקבת מצד אלקאעדה1 , שהאשים אותה ב"מכירת פלסטין" ובזניחת דרך הג’האד. זאת ועוד, בשנים האחרונות נאבקת חמאס עם תנועות ג’האדיות-סלפיות הפועלות ברצועת עזה, ומזדהות עם האידיאולוגיה של אלקאעדה, ונאלצת מעת לעת לתת מענה לאתגרים, שההתארגנויות הללו מציבות בפניה (דוגמא אחרונה הייתה חטיפתו ורציחתו של פעיל ISM איטלקי ע"י התארגנות מקומית המזדהה עם אלקאעדה).
ב. מאידך גיסא, חמאס מזדהה עם האסלאם הרדיקאלי שמייצג אלקאעדה, עם הלהט הג’האדיסטי, האוריינטציה האנטי-מערבית והאנטי-ישראלית שלו, כפועל יוצא מהאידיאולוגיה האסלאמית רדיקאלית שלה הבאה לידי ביטוי באמנת חמאס2 . על רקע זה הפך עבדאללה עזאם, פלסטיני מאזור ג’נין, ששימש כאידיאולוג של אסאמה בן לאדן, לדמות נערצת ולמודל לחיקוי של חמאס. זאת ועוד, חמאס מודעת, להערכתנו, להלכי רוח של הערצה לבן לאדן ולדרכו הרווחים בקרב תומכיה (והתבטאויות הגולשים בפורום הינם אינדיקציה לכך) ובקרב האוכלוסייה ברצועת עזה בכלל.
תגובות ראשוניות בזירה הפלסטינית
תגובות בכירים בחמאס
4. חמאס גינתה באופן רשמי את הריגתו של אסאמה בן לאדן בידי ארה"ב. בהתבטאות אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, בפני עיתונאים, הוא ציין :"אנו בהחלט מגנים את הריגתו של אדם מסלמי וערבי לוחם ג’האד (מג’האד במקור), ואנו מתפללים לאללה שיכסה אותו ברחמיו יחד עם הנביאים ישרי הדרך והשהידים". הניה הוסיף:"אם הידיעות [על הריגת בן לאדן] נכונות, אני חושב שהמדובר בהמשך המדיניות האמריקאית המבוססת על דיכוי ושפיכת הדם הערבי והאסלאמי, בלי קשר להבדלים השונים בעולם הערבי" (פלסטין, 2 במאי 2011).
5. אסמאעיל אלאשקר, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, גינה את הריגת בן לאדן וכינה אותה "פשע וטרור מדינה" שארצות הברית מבצעת נגד המוסלמים. הוא הדגיש, כי חמאס מחשיבה את בן לאדן כ"לוחם ג’האד". עם זאת הדגיש כי חמאס לא מסכימה עם אלקאעדה בנוגע למאבק עם אירופה וארצות הברית, שכן לוחמיה ומאבקיה של חמאס מתמקדים ב"כיבוש הציוני בפלסטין", שכן היא מאמינה שבכך תתרום לאסלאם ולעם הפלסטיני (צפא, 2 במאי 2011).
תגובות בפורומים של חמאס
6. בפורום המרכזי של חמאס (Paldf ) הביעו מספר גולשים גינוי לחיסול אסאמה בן לאדן. כך למשל אחד הגולשים העלה לרשת מאמר פרי עטו של עבד אלבארי עטואן, עורך עיתון אלקדס אלערבי בלונדון בו סיפר על היכרותו האישית עם בן לאדן. כותב המאמר שנפגש עימו כאשר ראיין אותו בטורה בורה שבאפגניסטן בשנת 1996, תיאר אותו כ"נעים הליכות". אחד המגיבים למאמר ציין כי כותב המאמר העניק "לשיח’ היקר שלנו במילים הנובעות מהלב את מה שהוא ראוי לו … אללה ירחם על השיח’ אסאמה וישים אותו במקום שבו נמצאים ישרי הדרך והשהידים" (כלומר בגן עדן).
7. כותב אחר בפורום מכנה את בן לאדן "נסיך לוחמי הג’האד (אמיר אלמג’אהידין)… זה שנשא את האומה האסלאמית על כתפיו … שיח’ האסלאם נוקם נקמת הנשים, הזקנים והגברים המוסלמים בעזה, אפגניסטן ופלסטין, המתעמת עם הצלבנים בעוד ששאר המוסלמים אדישים וישנים".
8. גולש אחר כתב, בין היתר, כי האחים המוסלמים במצרים ובפלסטין כמו גם באזורים נוספים גינו את הפעולה, שכן הם רואים בבן לאדן "לוחם ג’האד ערבי ומוסלמי". הוא גם הזכיר, כי [בן לאדן] "מעולם לא תקף את האחים המוסלמים בין אם במישרין ובין אם בעקיפין וזאת בניגוד לצרחותיו של שיח’ אלט’ואהרי בערוצי הלוויין כל הזמן". עוד הוסיף הגולש כי לדברי אחד ממקורביו של בן לאדן, לא התכוון ללחום בארה"ב והוא עשה זאת רק לאחר שזו גמרה אומר לרדוף אותו וגרשה אותו מפקיסטאן ולאחר מכן מסודאן. לדבריו האידיאולוגיה של השיח’ לא הייתה בעד אלימות ומי שהשפיע עליו רבות בהיבט זה של אלימות היה אימן אלט’ואהרי.
9. כמה גולשים אימצו חתימות לזכרו של אסאמה בן לאדן. כך למשל אומצה על ידי אחד הגולשים החתימה "אללה ירחם על הזקן הזה ועל בעליו". חתימה נוספת של גולש בפורום: "השיח’ היקר שלנו אתה הבטחת לנו שנחיה בבטחה ועל כך נאמנות בני חמאס נתונה לך". באחד הפורומים צוטטו דברים שאמר אסאמה בן לאדן: "אני נשבע באללה יתעלה העצום, אשר רומם את השמים, שארה"ב לא תישן, ולא יהיה מי שיחייה בארה"ב בשקט ובבטחה לפני שנחיה כך בפלסטין". גולש המכנה עצמו קסאם אלאנצאר הפנה קריאה בפורום להקדיש תפילה מיוחדת למת בקוראו לכלל הגולשים להגיע לאחר תפילת ערבית לתפילה בראשות שיח’ יוסף פרחאת, במסגד על שם עז אלדין אלקסאם במחנה הפליטים נציראת, שבמרכז הרצועה.
|
וועדות ההתנגדות העממית
10. באתר האינטרנט של הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית פורסם גינוי לחיסול ובן לאדן כונה "שהיד". בהודעה הובעה תקווה, שאללה "יושיב אותו עם הנביאים והשהידים". עוד נאמר בהודעה כי הארגון ימשיך בג’האד "נגד הציונים ובעלי בריתם הצלבנים" עד שיגורשו מארצם ויטהרו את ירושלים מ"טומאתם" (אתר האינטרנט של הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית, 2 במאי 2011).
תגובות אישים מהרשות הפלסטינית
11. בניגוד לחמאס וארגוני הטרור ברצועה הביעו דוברים של הרשות הפלסטינית תמיכה בחיסול אסאמה בן לאדן. ע’סאן אלח’טיב, דובר הרשות, אמר כי הריגתו של בן לאדן מועילה לתהליך השלום. לדבריו יש להתגבר על השיטות האלימות שיצר בן לאדן ביחד עם אחרים ברחבי העולם (ynet , 2 במאי 2011). סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות בירך על הריגת בן לאדן באומרו כי "המדובר במותו של אדם מתועב" (הארץ, 3 במאי 2011).
1 ראו למשל פרסום מרכז המידע מה-10 במרץ 2007 : "סגנו של בן לאדן, אימן אלט’ואהרי, שוב תקף את תנועת החמאס והאשים אותה בזניחת דרך הג’האד וב"מכירת פלסטין" למען מושבים בממשלת האחדות הפלסטינית. דוברי החמאס מיהרו גם הפעם ללמד סנגוריה על פעילותם הפוליטית בהדגישם את המשך דבקות התנועה בעקרונותיה ובמרכזם ההתנגדות והג’האד (קרי, דרך האלימות והטרור) ואי ההכרה בישראל".
2 ראו מסמך מרכז המידע מה-29 בינואר 2006: "אמנת תנועת החמאס (1988):מסמך יסוד בעל אופי אנטישמי ואנטי -מערבי בוטה ותפיסת עולם אסלאמית רדיקאלית. האמנה מדגישה את מחויבותה האידיאולוגית של החמאס לחיסול מדינת ישראל באמצעות אסטרטגיה של מאבק אלים ארוך טווח".