עיקרים
- בכירי המשטר באיראן גינו את ישראל על רקע ההסלמה בתקיפות ברצועת עזה: מנהיג איראן כינה את ישראל “גידול סרטני מסוכן וקטלני שחייב להיעקר”, שר החוץ האיראני נועד עם משלחת חמאס וגינה את אוזלת ידה של הקהילה הבינלאומית לנוכח פעילות ישראל.
- שגריר איראן בלבנון נועד עם מפקד צבא לבנון ודן עימו בהתפתחויות במדינה.
- מפקד כוח קדס ביקר בעיראק ונועד עם היועץ לביטחון לאומי של עיראק ועם בכירי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות.
- החות’ים קיבלו אחריות על ארבע תקיפות נגד נמל התעופה בן גוריון באמצעות טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאויש. דובר צה”ל מסר על שני מקרים של יירוט טיל בליסטי ויירוט נוסף של כלי טיס בלתי מאויש. בתגובה, צה”ל תקף שני נמלי ים של החות’ים שאיימו להמשיך בתקיפות וגם הודיעו על הטלת “מצור” על נמל חיפה.
איראן לנוכח ההתפתחויות בזירה הפלסטינית
- בכירי המשטר האיראני גינו את התקיפות הגוברות של ישראל ברצועת עזה והאשימו אותה בביצוע”פשעים מזעזעים”. הם גם שבו על תמיכתם ב”התנגדות” הפלסטינית. להלן התבטאויות בולטות:
- מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר במפגש עם חברי מטה הקונגרס הלאומי לחללי המתנדבים הרפואיים כי “הפשעים והברבריות של המשטר הציוני” ברצועת עזה והסיוע שהמערב מעניק לו הם ההיפך מרוח ההקרבה וההומניטריות של העם האיראני. הוא ציין כי עמידה מול שפיכות דמים זו היא חובה כלל-עולמית. ח’אמנהאי הוסיף כי אכזריות “הציונים”, שמתבטאת ב”תקיפת אמבולנסים, הפצצת בתי חולים ורצח חולים וילדים חסרי מגן” מנוגדת לרוח ההתנדבות והסיוע, וכי הרפובליקה האסלאמית רואה כחובתה לעמוד “מול הפראיות ושפיכות הדמים הזו” ותחושת חובה זו מדליקה את אור התקווה בלבבות (תסנים, 14 במאי 2025).

מנהיג איראן (תסנים, 14 במאי 2025)
-
- במפגש עם מורים, תקף ח’אמנהאי בחריפות את הסיוע האמריקאי לישראל ואמר כי הנשיא טראמפ, הבכירים והממשלים האמריקאים השתמשו בכוחם כדי לספק פצצות במשקל של עשרה טון ל”משטר הציוני”, כדי שישליך אותן על ראשיהם של ילדי הרצועה, על בתי חולים ועל בתי אזרחים. הוא הדגיש כי “המשטר הציוני” הוא מוקד השחיתות, המלחמות והפילוג באזור ו”גידול סרטני מסוכן וקטלני”, שחייב להיעקר וייעקר (אתר מנהיג איראן, 17 במאי 2025).
- שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י, אמר בנאום בפורום הדיאלוג של טהראן כי בראש האירועים הכואבים שהתרחשו בשנה החולפת, ניצבים “מעשי התוקפנות והפשעים של המשטר הציוני” ברצועת עזה המהווים, לדבריו, דוגמא מובהקת וחסרת תקדים של “רצח עם”. הוא הביע צער על כך שהעולם לא הצליח להגיב כראוי ובאחריות ל”פשעים אלה”. לדבריו, המשבר ברצועה הוכיח כי מעבר לאוזלת ידם של מנגנוני המערכת הבינלאומית, גורל האזור אינו יכול ואינו צריך להיות תלוי בהחלטות ובאינטרסים של גורמים חיצוניים. עראקצ’י הדגיש, כי לא ייתכן שלום וביטחון באזור ללא פיתרון צודק וכולל לסוגייה הפלסטינית, שהיא הסוגייה החשובה והמיידית ביותר על סדר יומו של האזור. הוא הוסיף כי הפתרון שאיראן מציעה לסוגיה הוא עריכת משאל עם בהשתתפות כלל תושביה המקוריים של “פלסטין” לשם קביעת גורלה (אתר משרד החוץ האיראני, 18 במאי 2025).

שר החוץ האיראני בפורום הדיאלוג של טהראן (אתר משרד החוץ האיראני, 18 במאי 2025)
-
- שר החוץ עראקצ’י נועד בשולי פורום הדיאלוג בטהראן עם משלחת בכירי חמאס בראשות חברי הלשכה המדינית של התנועה, באסם נעים ואסאמה חמדאן (אתר משרד החוץ האיראני, 19 במאי 2025). דווח כי במהלך הפגישה, הדגיש שר החוץ האיראני את המשך תמיכת איראן ב”התנגדות” ובעם הפלסטיני נגד “פשעי הישות הציונית”. באסם נעים הדגיש את המצב ההומניטרי ברצועה ואת “שימוש הישות הציונית במזון כנשק”. הוא הדגיש כי “ההתנגדו”ת לא תעצור עד להשגת האינטרסים של העם הפלסטיני ומטרתה היחידה בכל משא ומתן היא הפסקה מלאה של המלחמה, נסיגת “הכיבוש” מהרצועה והסרת “המצור” (אירנ”א, 19 במאי 2025).

עראקצ’י עם באסם נעים (אתר משרד החוץ האיראני, 19 במאי 2025)
-
- נציג איראן באו”ם, אמיר-סעיד אירואני, התייחס בנאום בעצרת האו”ם להמשך תקיפות ישראל ברצועת עזה. הוא ציין כי “הראיות לפשעים המזעזעים של המשטר הציוני אינן ניתנות להכחשה” וכי הקהילה הבינלאומית והמוסדות המשפטיים המוסמכים מודעים היטב “להיקף הברבריות הזו”. אירואני הוסיף כי ישראל ותומכיה נושאים באחריות המרכזית לאסון ולחוסר היציבות באזור, והדגיש את זכות העם הפלסטיני להגנה עצמית ולשוב לארצו (איסנ”א, 15 במאי 2025).
- מפקד זרוע הבסיג’, ע’לאם-רצ’א סלימאני, אמר בטקס פתיחת “הפסטיבל הבינלאומי ה-18 לקולנוע ההתנגדות” כי העם הפלסטיני הוא נושא הדגל של המאבק והעמידה האיתנה, לאחר שסבל מאז 1917 (“הצהרת בלפור”) עשרות מעשי טבח לאורך ההיסטוריה, שהגדול שבהם התרחש לאחר “מבול אלאקצא”. הוא ציין כי “ההתנגדות” ברפובליקה האסלאמית וב”פלסטין” היא תוצאה של ניסיון היסטורי מר. סלימאני הוסיף כי המוסלמים אינם רק שותפים לסבלו של העם הפלסטיני, אלא גם נושאים באחריות דתית לתמוך בו. הוא הוסיף כי ה”התנגדות” ממלאת תפקיד חיוני בהגנה על זכויות העם הפלסטיני וכי “קולנוע ההתנגדות” ממלא תפקיד מרכזי בחשיפת האמת ובכינון אחדות עולמית נגד “המשטר הציוני” (snn.ir, 17 במאי 2025).

מפקד הבסיג’ (snn.ir, 17 במאי 2025)
מעורבות איראן בלבנון
- מפקד צבא לבנון, רודולף היכל, נועד במשרדו עם שגריר איראן בלבנון, מג’תבא אמאני, ודן עימו בהתפתחויות הכלליות בלבנון ובאזור (MTV Lebanon, 15 במאי 2025).

פגישת שגריר איראן בבירות עם מפקד צבא לבנון (MTV Lebanon, 15 במאי 2025)
מעורבות איראן בעיראק
- מפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא’ני, נועד בבגדאד עם היועץ לביטחון לאומי של עיראק, קאסם אלאערג’י. השניים דנו בקשרים בין שתי המדינות, במאמצים המשותפים להבטחת ביטחון הגבולות וביישום ההסכם הביטחוני בין איראן ועיראק (פארס, 14 במאי 2025).
- קאא’ני נועד גם עם בכירים ב”מסגרת התיאום” של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, בהם נורי אלמאלכי והאדי אלעאמרי, ודן עימם בהיערכות לקראת הפסגה הערבית בבגדאד (17 במאי 2025) ובצורך לגבש עמדה ערבית, שתתמוך באיראן במשא ומתן הגרעיני עם ארה”ב ובמניעת מלחמה אזורית. דווח כי קאא’ני ביקש מעיראק לפעול מול סוריה כדי לשמור על יציבות אזורית ולהפעיל לחץ מדיני על טורקיה לסגת מצפון עיראק. הוא גם הדגיש את חשיבות הסרת הסנקציות על סוריה, שתאפשר הזרמת כספים למשטר הסורי, והביע תקווה לתיווך עיראקי שיסייע להשבת החובות הסוריים לאיראן. עוד נמסר כי איראן מעוניינת לגייס תמיכה ערבית בעמדותיה ולהעמיק את השותפות הכלכלית, הביטחונית והפוליטית שלה עם עיראק, כחלק ממאמץ איראני להציג מסר ברור לוושינגטון בנוגע לחשיבות השותפות האיראנית-עיראקית (שפק, 15 במאי 2025).

פגישת מפקד כוח קדס והיועץ העיראקי לביטחון לאומי (alsumaria.tv, 14 במאי 2025)
- נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, נועד בטהראן עם נשיא החבל הכורדי בצפון עיראק, ניצ׳רואן בארזאני, ודן עימו בחיזוק שיתוף הפעולה בין טהראן וארביל, במיוחד בתחומי הכלכלה והמסחר, ובהתפתחויות האזוריות. נשיא החבל הכורדי הגיע לטהראן בהזמנת שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י, כדי להשתתף בוועידה הבינלאומית Tehran Dialogue Forum (Kurd Press, 18 במאי 2025).

פגישת נשיא איראן עם נשיא החבל הכורדי (Kurd Press, 18 במאי 2025)
- שר החוץ העיראקי, פואד חסין, הגיע אף הוא לטהראן כדי להשתתף בפורום הדיאלוג של טהראן. הוא נועד עם נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, ועם שר החוץ עראקצ’י ודן עימם בשיתוף הפעולה בין המדינות ובהתפתחויות באזור (איסנ”א, 19 במאי 2025).
החות’ים בתימן
העימות הישיר מול ישראל
- בשבוע האחרון, קיבל הדובר הצבאי של החות’ים, יחיא סריע, אחריות על ארבע תקיפות נגד נמל התעופה בן גוריון (נתב”ג). לפי סריע, שלוש מהתקיפות בוצעו באמצעות שלושה טילים בליסטיים ותקיפה נוספת באמצעות כלי טיס בלתי מאויש (כטב”ם). לטענתו, התקיפות באמצעות הטילים השיגו את יעדיהן וגרמו למיליוני “ציונים כובשים” לברוח למקלטים, בעוד שפעילות נמל התעופה עצרה למשך כשעה. הוא הדגיש כי הפעולות הצבאיות, כולל “המצור” האווירי ואיסור השיט בים האדום ובים הערבי, יימשכו עד סיום “התוקפנות” ברצועת עזה והסרת “המצור”. (חשבון X וערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 21-14 במאי 2025). דובר צה”ל הודיע על שני מקרים של יירוט טיל בודד ששוגר מתימן ויירוט של כטב”ם ששוגר ממזרח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 21-14 במאי 2025).
- בדומה להודעת דובר צה”ל בערבית לפני התקיפות בתימן, פרסמו לראשונה החות’ים “התרעת פינוי” לנתב”ג. בהודעה נמסר כי “במהלך השעות הבאות נבצע פעולות צבאיות המכוונות לעבר נתב”ג ושדות התעופה הציוניים האחרים”. עוד צוין בהודעה כי על חברות התעופה שעדיין פעילות בנתב”ג מוטלת האחריות להתפנות מיד וכי על כל הזרים במקום לעזוב מתוך רצון לשמור על ביטחונם (ערוץ הטלגרם של נצר אלדין עאמר, 18 במאי 2025).

התרעת פינוי לנתב”ג שפרסמו החות’ים (ערוץ הטלגרם של נצר אלדין עאמר, 18 במאי 2025)
- ב-19 במאי 2025, הודיע דובר הכוחות החות’ים, יחיא סריע, כי הם יחלו באכיפת מצור ימי על נמל חיפה בתגובה “להסלמת התוקפנות האכזרית של האויב הישראלי נגד אחינו ברצועת עזה, ולביצוע עשרות מעשי טבח על בסיס יומיומי אשר גובים את חייהם של מאות”. לדבריו, על כל חברה שבבעלותה ספינה שנמצאת בנמל חיפה או בדרכה לנמל, לדעת כי המקום נכנס לבנק המטרות של החות’ים. לטענתו, החות’ים כבר הצליחו ליישם מצור על נמל אילת ולמנוע תנועה בו (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 19 במאי 2025). “מקורות מקורבים לממשלה בצנעאא'” מסרו כי האיסור על כניסה לנמל חיפה משיב את “אחדות הזירות” לקדמת הבמה, מאחר שמדובר בהמשך התקיפות של חזבאללה ושל ההתנגדות האסלאמית בעיראק בשנה שעברה. הם הזכירו כי החות’ים כבר ביצעו תקיפות משותפות עם ההתנגדות העיראקית נגד הנמל במהלך “הסבב הראשון של מלחמת התמיכה” (אלאח’באר, 21 במאי 2025).

מימין: כרזה המאיימת בפגיעה בנמל חיפה, נמל אילת ונתב”ג (חשבון X של חזאם אלאסד, 20 במאי 2025). משמאל: כרזה המאיימת בפגיעה בנמל חיפה (חשבון X של זרוע המדיה של החות’ים, 19 במאי 2025)
- בתגובה להמשך התקיפות, ביצע צה”ל תקיפה אווירית נגד הנמלים הימיים אלחדידה ואלסליף. דובר צה”ל מסר כי הותקפו תשתיות טרור של השלטון החות’י, וכי הנמלים משמשים להעברת אמצעי לחימה ולקידום טרור. הוא הדגיש כי התקיפה בוצעה לאחר אזהרות מקדימות רבות של צה”ל לצורך צמצום פגיעה באוכלוסייה אזרחית (דובר צה”ל, 16 במאי 2025).
- לפי משרד הבריאות החות’י, אדם אחד נהרג ו-11 נוספים נפצעו ב”תוקפנות הישראלית” נגד נמל אלחדידה, אולם לא נמסר לגבי נפגעים בתקיפה באלסליף. בתיעוד מנמל אלחדידה נראה נזק למתקנים ולמבנים (אלמסירה, 17 במאי, 2025).

מימין: תצלום אוויר של תשתיות שהותקפו בנמל אלחדידה (דובר צה”ל, 16 במאי 2025).
משמאל: נזקי התקיפה הישראלית בנמל אלחדידה (חשבון X של אלחדת’, 17 במאי 2025)
- ב-15 במאי 2025, מסר שר התחבורה החות’י, מחמד עיאש קחים, כי מטוס נחת בנמל התעופה צנעאא’, לראשונה מאז התקיפה הישראלית שהשביתה את הנמל ב-6 במאי 2025. הוא מסר כי המטוס שייך לתוכנית המזון העולמית ואמר כי הטיסות לנמל התעופה תחודשנה עם חמש טיסות של האו”ם (חשבון X של מחמד עיאש קחים, 15 במאי 2025).
- בכירי המשטר החות’י גינו את התקיפה הישראלית נגד נמלי הים בתימן. הם הבהירו כי ימשיכו לפעול נגד ישראל כ”תמיכה” בפלסטינים וברצועת עזה וכי ימשיכו להטיל “מצור אווירי”. להלן התבטאויות בולטות:
- מנהיג התנועה החות’ית, עבד אלמלכ אלחות’י, אמר בנאומו השבועי בו אמר כי “פשעי האויב” חותרים תחת כל הרעיונות והקריאות לכניעה ולדו קיום בין ערבים ל”ציונים”, כי נורמליזציה היא “בגידה גדולה באומה הזו” וכי אין שום תירוץ לכל המשטרים והעמים שאינם תומכים ומעניקים גיבוי לעם הפלסטיני”. הוא הדגיש כי שיט ישראלי ותנועת ספינות בים האדום דרך באב אלמנדב, מפרץ עדן והים הערבי אסורה “לאויב הישראלי”, אשר “ממשיך במרדף אחר השמדה באמצעות רעב” (ערוץ הטלגרם של אלמסירה, 15 במאי 2025).
- בתגובה לתקיפה הישראלית, מסר משרד החוץ התימני כי “התוקפנות המתמשכת של הישות הציונית היא עדות לכישלונה המוחלט בהשגת מטרותיה בתימן ותיענה בתגובה כואבת”. עוד צוין כי “התוקפנות הציונית” היא “הפרה בוטה” של ריבונות תימן, של מגילת האו”ם ושל כל הנורמות, האמנות והחוקים הבינלאומיים. המשרד גינה את שתיקת הקהילה הבינלאומית וקרא לאמץ “עמדה ערבית חזקה לתמיכה בפלסטינים” (אלמסירה, 16 במאי 2025).
- סגן יו”ר זרוע התקשורת של החות’ים, נצר אלדין עאמר, איים כי הם יתעמתו עם כל “תוקפנות” שתנסה לעצור את התמיכה שלהם ברצועת עזה. לדבריו, בעצם התקיפה, ישראל מאשרת שהיא חלשה ושוושינגטון נטשה אותה. הוא הדגיש כי הם פועלים להגביר את ההסלמה כל עוד “התוקפנות נמשכת נגד עמנו בעזה” והוסיף כי האיומים של ישראל “חסרי ערך משום שהאויב לא מסוגל לבצע אותם” (אלג’זירה, 16 במאי 2025).
- חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מחמד עלי אלחות’י, אמר כי “הפשעים אינם זרים לציונים, אלא מה שזר להם הוא השלום”. הוא מתח ביקורת על מדינות ערב שלא שוקלות להשתמש בנשק שברשותן, וגם לא לעשות “דבר קטן כגון הפסקת היחסים הדיפלומטיים עם הישות”. הוא הוסיף כי מה שמונע מהעמים הערבים להתבטא הוא הפחד שיחסיהם עם ארה”ב וישראל ייפגעו, אך זה לא פוטר אותם מכך שישנן דרכים שונות שבהן הם יכולים לפעול, כגון חרם כלכלי”. כשנשאל מהו הנשק שאם היו תוקפים את החות’ים אתו, הם היו נסוגים מתמיכתכם ברצועת עזה, השיב: “איננו חוששים מאף אחד, אין דבר שיגרום לנו לנטוש את תמיכתנו בעזה – רק אם אללה יחליט לפגוע בנו” (אלמסירה, 18 במאי 2025).
- חבר הלשכה המדינית של התנועה, חזאם אלאסד, פרסם הודעה בעברית לפיה כי “כל עוד נמשך המתקפה והמצור על עזה – לא תהיה לכם מנוחה ולא תמצאו שקט, והמוות ירדוף אתכם עד למחסותיכם.” בהודעה נוספת בעברית שפרסם נכתב: “נמל אילת, חיפה ושדה התעופה בן גוריון הפכו למטרות לגיטימיות – הספירה לאחור החלה” (חשבון X של חזאם אלאסד, 20-18 במאי 2025).
- החות’ים זכו לתמיכה גם מאיראן ומעמיתיהם ב”ציר ההתנגדות” לנוכח המשך התקיפות נגד ישראל:
- דובר משרד החוץ האיראני, אסמאעיל בקאא’י, גינה בחריפות את התקיפות האוויריות של צה”ל על נמלי אלחדידה, ראס עיסא ואלצליף בתימן, ותיאר את הפעולה כהפרה בוטה של המשפט הבינלאומי ו”פשע מלחמה”. הוא ציין כי הפגיעה בתשתיות חיוניות היא “פעולה אכזרית”, שנועדה להחמיר את סבלם של אזרחי תימן. בקאא’י מתח ביקורת על שתיקת מועצת הביטחון של האו”ם ועל תמיכת ארה”ב, בריטניה וממשלות מערביות נוספות ב”פשעי המשטר הציוני”. הוא קרא לאחדות ולתגובה נחרצת מצד העולם המוסלמי לנוכח “פעולותיו התוקפניות ומערערות היציבות של המשטר הציוני” (אתר משרד החוץ האיראני, 17 במאי 2025).
- שר ההגנה האיראני, עזיז נציר-זאדה, אמר כי תימן מהווה מודל לחיקוי של “ציר ההתנגדות” וכי העם התימני הוכיח שהוא העם האמיץ ביותר וארה”ב הובסה לנוכח אומץ לבו. הוא הוסיף כי העם התימני אינו פוחד מארה”ב, מאמין באללה וסומך עליו, וכי האמריקאים אינם מסוגלים להבין זאת. שר המודיעין האיראני, אסמאעיל ח’טיב, אמר כי התימנים ניצבים כיום בחזית התמיכה ב”פלסטין”, וכי כוחו של העם התימני ואומץ לבו מהווים גאווה עבור “ההתנגדות”. הוא הוסיף כי התימנים נלחמים כאריות וניצבים מול האויבים ללא כל פחד (אלמסירה, 18 במאי 2025).
- בכיר חמאס בלבנון, אסאמה חמדאן, הודה להנהגת החות’ים בתימן על פעילותם למען “פלסטין”. הוא ציין כי תימן לימדה שני שיעורים – תמיכה ב”התנגדות” ועמידה איתנה מול “התוקפנות האמריקאית ו”אילוצה לסגת”. הוא הוסיף כי הקשר בין אנצאר אללה (החות’ים) לבין “ההתנגדות בפלסטין” הפך לאחד הקשרים החזקים ביותר וכי הם ימשיכו אותו עד “הניצחון” (אלמסירה, 18 במאי 2025).
הפסקת אש בין ארה”ב והחות’ים
- “גורם אמריקאי” מסר כי ארה”ב והחות’ים מחויבים לעצירת ההתקפות ההדדיות, למרות תקיפותיהם המתמשכות של החות’ים נגד ישראל. עוד ציין כי נושאת המטוסים הארי טרומן בדרכה לעזוב את המזרח התיכון ואין תוכניות להחליפה. עם זאת, הוא הדגיש הם ישמרו על תגבורות צבאיות נוספות באזור וימשיכו לעקוב אחרי ההתפתחויות בין ישראל, החות’ים ואיראן (אלג’זירה, 16 במאי 2025).