דאעש מכחיש כי ביצע את פיגוע ההרג בסיני

שקופית סרטון באנגלית עם תרגום לערבית, בו נאמר, כי

שקופית סרטון באנגלית עם תרגום לערבית, בו נאמר, כי "מחוז סיני של המדינה האסלאמית מכחיש את אחריותו לתקיפת מסגד אלרוצ'ה בסיני..." (חק, 26 בנובמבר 2017).

הכחשת דאעש
  • ב-26 בנובמבר 2017 פרסמה סוכנות הידיעות אלחק של דאעש סרטון באנגלית (באורך של כשלוש דקות) בו נטען, כי מחוז סיני של דאעש הכחיש כל קשר לפיגוע במסגד הצופי בסיני. בסרטון נאמר, כי מרבית ההרוגים בפיגוע הם משבט אלסוארכה, שרבים מבניו משתייכים לדאעש. כמו כן, נאמר בסרטון כי קבוצה של הצופים (זרם מיסטי של האסלאם) נעצרה בעבר ע"י דאעש בסיני אך היא שוחררה. בסרטון נראה פעיל דאעש מפנה קריאה לצופים ללמוד יחד עימם (עם אנשי דאעש) את התפיסה של "ייחוד האל" (תוחיד) והתנגדות לפוליתאיזם.
  • בסרטון מופנית האשמה לצבא מצרים בטענה שהוא ניסה (באמצעות הפיגוע) לגרור את שבט אלסוארכה ללחימה נגד דאעש. הסרטון מאשים את עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, כי הוא רוצה לגרום לבני שבט הסוארכה לחשוב, שדאעש הרג את בניהם (חק, 26 בנובמבר 2017[1]).
הערכה
  • להערכתנו, התנערות דאעש מפיגוע ההרג במסגד באלרוצ'ה, וההאשמות המופנות לצבא מצרים ולנשיא אלסיסי הינם שקריים. שכן הפיגוע במסגד, שבוצע ע"י 30-25 פעילים בחמישה רכבי שטח, דרש מידה גבוהה של יכולות מבצעיות ותחכום, המאפיינים אך ורק את מחוז דאעש בסיני. בדיווחים בתקשורת המצרית, ובהודעת התובע הכללי המצרי, נאמר כי המחבלים שהגיעו למקום הניפו דגלי דאעש. גם בחירת בני הזרם הצופי כיעד לפיגוע מתאימה לדאעש. שכן אנשי הזרם הצופי נחשבים ע"י דאעש ל"כופרים" וככל הנמסר הצופים בסיני סייעו בעבר לכוחות הביטחון המצרים.

יוזכר, כי בחודשים האחרונים הגביר מחוז סיני של דאעש את עצימות פעולותיו ואת תחכומן. להערכתנו, בעיתוי הנוכחי יש למחוז סיני- ולמחוזות נוספים של דאעש בחו"ל, עניין מיוחד להמשיך ולבצע פיגועי ראווה על מנת להמחיש כי הם עדיין "על המפה". מלבד הפיגוע במצרים בוצעו לאחרונה פיגועי ראווה בכמה מחוזות של דאעש (עיראק, תימן, אפגניסטאן, מערב אפריקה). פיגועים אלה המחישו היטב, כי היכולות המבצעיות והמוטיבציה במחוזות השונים של דאעש שרירים וקיימים, גם לאחר קריסת המדינה האסלאמית בסוריה ובעיראק.

[1] הסרטון כולל קטעי חדשות וקטעים מסרטונים של דאעש בעבר. הסרטון הינו בשפה האנגלית עם כתוביות בערבית. משמיעת הסרטון עולה, כי המדובר בתוכנה המקריאה טקסט (אינדיקציה נוספת לבעיות שבהן נתקלת לאחרונה מערכת ההסברה של דאעש).