“גיוס החינוך” של חזבאללה: גוף העוסק באינדוקטרינציה של תלמידים שיעים במערכות החינוך הלבנוניות, הממלכתיות והפרטיות, כהכנה לקראת הצטרפותם לחזבאללה בתום לימודיהם

לוגו

לוגו "גיוס החינוך"(אתר רדיו אלנור). בלוגו נראה סמל חזבאללה, בצירוף הכיתוב "גיוס החינוך"(משמאל למעלה).

לוחם חזבאללה מסביר אודות סוגים שונים של כלי נשק, במהלך מפגש עם סטודנטים ומרצים במכון האקדמי אלמסאר בעיירה אללבוה שבבקאע (אתר

לוחם חזבאללה מסביר אודות סוגים שונים של כלי נשק, במהלך מפגש עם סטודנטים ומרצים במכון האקדמי אלמסאר בעיירה אללבוה שבבקאע (אתר "גיוס החינוך", ללא תאריך).

"מחזור החיים" של בני הנוער בראיית חזבאללה: ינקות, בגרות, לימודים, לימודים אקדמאיים, פעילות צבאית, מות קדושים (המוצא ביטויו בארון קבורה ועליו סמל של חזבאללה). הפוסטר על "מחזור החיים" מופיע יחד עם ספרי קוראן, אשר נשלחו ע"י תלמידים לקברה של סידה זינב בסוריה, הקדוש לשיעים, לזכר "נשמות השהידים של ההגנה הקדושה" [כינוי לשהידים של חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה] (עמוד הפייסבוק של "גיוס החינוך, "האזור השני" [דרום לבנון, מדרום לליטאני], 21 במרץ 2019].

לוחם חזבאללה משוחח עם תלמידי תיכון שהשתתפו במחנה נוער חינוכי על גדת הליטאני בעיירה טיר פלסיה שבדרום לבנון, אשר אורגן על ידי

לוחם חזבאללה משוחח עם תלמידי תיכון שהשתתפו במחנה נוער חינוכי על גדת הליטאני בעיירה טיר פלסיה שבדרום לבנון, אשר אורגן על ידי "גיוס החינוך" (אתר "גיוס החינוך", ללא תאריך)

לוחם חזבאללה מסביר אודות סוגים שונים של כלי נשק, במהלך מפגש עם סטודנטים ומרצים במכון האקדמי אלמסאר בעיירה אללבוה שבבקאע (אתר גיוס החינוך, ללא תאריך).

לוחם חזבאללה מסביר אודות סוגים שונים של כלי נשק, במהלך מפגש עם סטודנטים ומרצים במכון האקדמי אלמסאר בעיירה אללבוה שבבקאע (אתר גיוס החינוך, ללא תאריך).

לוחם חזבאללה משוחח עם תלמידי תיכון שהשתתפו במחנה נוער חינוכי על גדת הליטאני בעיירה טיר פלסיה שבדרום לבנון. המחנה אורגן על ידי גיוס החינוך. לפי אתר גיוס החינוך, מטרת המחנה הייתה

לוחם חזבאללה משוחח עם תלמידי תיכון שהשתתפו במחנה נוער חינוכי על גדת הליטאני בעיירה טיר פלסיה שבדרום לבנון. המחנה אורגן על ידי גיוס החינוך. לפי אתר גיוס החינוך, מטרת המחנה הייתה "לבנות את האדם ולהכשיר אותו לחיים [...] לחנך דור של צעירים בעלי ערכי אזרחות ופעילות קולקטיבית" (אתר גיוס החינוך, ללא תאריך)

אחראי

אחראי "גיוס החינוך" חאג' יוסף מרעי נואם בטקס סיום הלימודים האקדמיים השנתי של "גיוס החינוך"(אתר אלח'יאם, 2 בדצמבר 2010).

לוחם חזבאללה נפגש עם פעילות

לוחם חזבאללה נפגש עם פעילות "גיוס החינוך"בדרום לבנון במסגרת "טיול ג'האדי" שנערך להן. הטיול כלל ביקור בקבר שהיד וביקור במוצב חזבאללה. במהלך הביקור שוחח עמן הלוחם על ה"רוח הג'האדית" ומעלותיה של סידה זינב (בתם של האימאם עלי ופאטמה בת הנביא מחמד, הנערצת ע"י השיעים) והקשר עם ה"אמאם אלמהדי" (עמוד הפייסבוק ""גיוס החינוך"– האזור השני [בדרום לבנון]", 4 במאי 2016).

בכיר בשגרירות איראן בלבנון, מחמד צאדק פצ'לי, משוחח עם המשתתפות בטיול (עמוד הפייסבוק של

בכיר בשגרירות איראן בלבנון, מחמד צאדק פצ'לי, משוחח עם המשתתפות בטיול (עמוד הפייסבוק של "מועדון נור", 25 בפברואר 2018)

לוחם חזבאללה חמוש משוחח עם סטודנטיות חברות

לוחם חזבאללה חמוש משוחח עם סטודנטיות חברות "מועדון נור", תא סטודנטים של "גיוס חינוך" באוניברסיטת LIU (האוניברסיטה הבינלאומית של לבנון). השיחה התקיימה במהלך טיול שארגן "גיוס החינוך" לעיירה אלנאקורה שבדרום לבנון.

כללי
  • איראן, אשר הקימה את ארגון חזבאללה במהלך מלחמת לבנון הראשונה, ייחסה חשיבות רבה לפעילות התודעתית בקרב הצעירים השיעים, כבר מימיו הראשונים של הארגון. זאת משום שאיראן ראתה בפעילות זאת כלי השפעה מרכזי של עיצוב דמותה של החברה האסלאמית שיעית בלבנון לעתיד לבוא ומנוף לרכישת השפעה בקרב חברה זאת. המדובר אומנם בהשקעה לטווח ארוך הכוללת הקמת מוסדות חינוך ותרבות. אולם האיראנים סברו, כי בלעדיה לא יצליחו להגשים את חזונם בלבנון[1] ולשם כך הם היו מוכנים להשקיע סכומי כסף גדולים, לטווחי זמן ארוכים של עשרות שנים.
  • כפועל יוצא מתפיסה איראנית זאת, ומהמשאבים הכספיים הגדולים שהועמדו לרשות חזבאללה, הקים הארגון במשך עשרות שנות קיומו תשתית חינוכית רחבת היקף, בקרב האוכלוסייה השיעית. תשתית זאת כוללת שתי רשתות חינוך הפועלות בקרב ריכוזי האוכלוסייה השיעית בלבנון (גני ילדים, בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים)[2]; תנועת נוער (צופי האמאם אלמהדי)[3] וגוף המטפח פעילות ספורטיבית ענפה בקרב הצעירים השיעים בשם “גיוס הספורט”. פעילות חינוכית זאת, על ביטוייה השונים, מתקיימת במסגרת “המדינה בתוך מדינה”, שאותה בונה חזבאללה בקרב העדה השיעית בלבנון בסיוע כספי מסיבי של איראן[4].

אחד מהגופים שהוקמו ע”י חזבאללה, כחלק מתשתית החינוך שנבנתה, נקרא “גיוס החינוך”. גוף זה עוסק באינדוקטרינציה בקרב בני הנוער, שעיקרה העמקת האמונה השיעית, בגירסתה האיראנית, ובטיפוח התמיכה בחזבאללה, באיראן ובמערכה נגד ישראל. כל זאת על מנת להכשיר את בני הדור הצעיר לקראת התגייסותם כפעילים בשורות חזבאללה עם סיום לימודיהם ובו בזמן להגביר את השפעתו של חזבאללה בקרב האוכלוסייה השיעית. “גיוס החינוך” מסייע לשם כך לתלמידים השיעים במוסדות החינוך השונים. סיוע זה מוצא ביטויה בסיוע בשכר לימוד, ספרי לימוד, שיעורי תגבור, קורסים לקראת מבחני הבגרות והכניסה לאוניברסיטאות, סדנאות, טיולים ועוד. פעילות “גיוס החינוך” משלימה למעשה את האינדוקטרינציה המתבצעת ע”י חזבאללה בקרב התלמידים באמצעות רשתות בתי הספר הפרטיים השייכים לו (רשת בתי הספר אלמהדי ורשת בתי הספר אלמצטפא) ובאמצעות תנועת הנוער(אגודת צופי האמאם אלמהדי). 

לוגו "גיוס החינוך"(אתר רדיו אלנור). בלוגו נראה סמל חזבאללה,  בצירוף הכיתוב "גיוס החינוך"(משמאל למעלה).     לוגו נוסף של גיוס החינוך, הנפוץ בעיקר ברשתות החברתיות (עמוד הפייסבוק של "גיוס החינוך"באלהרמל). הלוגו מכיל את הטקסט הבא: "גיוס החינוך, ידע וג'האד". משמאל נראה ציור של תלמיד מחזיק ספר, כאשר צלליתו היא של לוחם (חבוש קסדה ונעול נעליים גבוהות). לוגו זה מבליט את הציפייה מהתלמידים להתגייס לפעילות צבאית בשורות חזבאללה בתום לימודיהם.
מימין: לוגו “גיוס החינוך”(אתר רדיו אלנור). בלוגו נראה סמל חזבאללה, בצירוף הכיתוב “גיוס החינוך”(משמאל למעלה)
. משמאל: לוגו נוסף של גיוס החינוך, הנפוץ בעיקר ברשתות החברתיות (עמוד הפייסבוק של “גיוס החינוך”באלהרמל). הלוגו מכיל את הטקסט הבא: “גיוס החינוך, ידע וג’האד”. משמאל נראה ציור של תלמיד מחזיק ספר, כאשר צלליתו היא של לוחם (חבוש קסדה ונעול נעליים גבוהות). לוגו זה מבליט את הציפייה מהתלמידים להתגייס לפעילות צבאית בשורות חזבאללה בתום לימודיהם.
  • מניתוח פעילויות “גיוס החינוך”, כפי שפורסמו באתר האינטרנט שלו עולה, כי הערכים המרכזיים שגוף זה מטמיע בקרב התלמידים במוסדות החינוך הלבנוניים הינם הדת השיעית (בגירסתה האיראנית), תמיכה בחזבאללה, תמיכה באיראן וב”ציר ההתנגדות” וערכי הג’האד (מלחמת מצווה) והשהאדה (הקרבה עצמית למען אללה של כל מוסלמי במהלך קרב נגד אויב). לשם כך יוזם “גיוס החינוך” מגוון אירועים ופעילויות באוניברסיטאות ובקרב האוכלוסייה השיעית, בדגש על דרום לבנון, המתקיימים ברובם בחגים ובמועדים שיעים ובימי ציון של חזבאללה (למשל, יום נסיגת צה”ל מלבנון). לעומת זאת עולה מניתוח פעילויות “גיוס החינוך”, כי פעילות חברתית או ציון חגים לאומיים לבנונים, תופסים מקום שולי בפעילויות, ש”גיוס החינוך” מקדם בקרב התלמידים והסטודנטים השיעים.
לוחם חזבאללה מסביר אודות סוגים שונים של כלי נשק, במהלך מפגש עם סטודנטים ומרצים במכון האקדמי אלמסאר בעיירה אללבוה שבבקאע (אתר "גיוס החינוך", ללא תאריך).     לוחם חזבאללה משוחח עם  תלמידי תיכון שהשתתפו במחנה נוער חינוכי על גדת הליטאני בעיירה טיר פלסיה שבדרום לבנון, אשר אורגן על ידי "גיוס החינוך" (אתר "גיוס החינוך", ללא תאריך)
מימין: לוחם חזבאללה מסביר אודות סוגים שונים של כלי נשק, במהלך מפגש עם סטודנטים ומרצים במכון האקדמי אלמסאר בעיירה אללבוה שבבקאע (אתר “גיוס החינוך”, ללא תאריך). משמאל: לוחם חזבאללה משוחח עם תלמידי תיכון שהשתתפו במחנה נוער חינוכי על גדת הליטאני בעיירה טיר פלסיה שבדרום לבנון, אשר אורגן על ידי “גיוס החינוך” (אתר “גיוס החינוך”, ללא תאריך)

ככל הידוע לנו ארה”ב לא הכריזה על “גיוס החינוך” כעל ישות טרוריסטית ולא הטילה עליה סנקציות כלשהם. זאת למרות שמדובר במוסד של חזבאללה שהוגדר כארגון טרור ופשיעה בינלאומי ולמרות שגוף זה עוסק באינדוקטרינציה של צעירים כהכנה לקראת התגייסותם לארגון[5].

 

"מחזור החיים" של בני הנוער בראיית חזבאללה: ינקות, בגרות, לימודים, לימודים אקדמאיים, פעילות צבאית, מות קדושים (המוצא ביטויו בארון קבורה ועליו סמל של חזבאללה). הפוסטר על "מחזור החיים" מופיע יחד עם ספרי קוראן, אשר נשלחו ע"י תלמידים לקברה של סידה זינב בסוריה, הקדוש לשיעים, לזכר "נשמות השהידים של ההגנה הקדושה" [כינוי לשהידים של חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה] (עמוד הפייסבוק של "גיוס החינוך, "האזור השני" [דרום לבנון, מדרום לליטאני], 21 במרץ 2019].
“מחזור החיים” של בני הנוער בראיית חזבאללה: ינקות, בגרות, לימודים, לימודים אקדמאיים, פעילות צבאית, מות קדושים (המוצא ביטויו בארון קבורה ועליו סמל של חזבאללה). הפוסטר על “מחזור החיים” מופיע יחד עם ספרי קוראן, אשר נשלחו ע”י תלמידים לקברה של סידה זינב בסוריה, הקדוש לשיעים, לזכר “נשמות השהידים של ההגנה הקדושה” [כינוי לשהידים של חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה] (עמוד הפייסבוק של “גיוס החינוך, “האזור השני” [דרום לבנון, מדרום לליטאני], 21 במרץ 2019].

מבנה העבודה[6]
  • עבודה זאת כוללת את הפרקים הבאים:
    • “גיוס החינוך”: נתוני יסוד
    • קהלי היעד והערכים המוטמעים ע”י “גיוס החינוך”
    • האינדוקטרינציה בקרב הסטודנטים והתלמידים: שני מקרי מבחן
    • הפעילות הסטודנטיאלית המתבצעת באמצעות “גיוס החינוך” באוניברסיטה הלבנונית
    • מקורות המימון
    • קשרים עם איראן
    • הקמת גופים דמויי “גיוס החינוך” ע”י איראן בקרב ארגוני החסות שלה (PROXIES) במדינות אחרות
    • נספח: רשימת פרסומי מרכז המידע אודות התשתית האזרחית של חזבאללה

[1] שמעון שפירא, חזבאללה בין איראן ולבנון (מרכז משה דין, אוניברסיטה ת"א, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2000), עמ' 140. להלן: שמעון שפירא.
[2]
ראו פרסום מרכז המדע מה-26 ביוני 2019: "חזבאללה מקיים רשתות של בתי ספר פרטיים המטמיעים בקרב בני העדה השיעית בלבנון את האידיאולוגיה של המהפכה האסלאמית באיראן ואת הנאמנות לחזבאללה ולדרך הטרור".
[3]
ראו פרסום מרכז המידע מה-20 ביוני 2019: "אגודת צופי האמאם אלמהדי: תנועת הנוער של חזבאללה המכשירה דורות של בני נוער חדורי תודעה שיעית רדיקלית מבית מדרשה של איראן, המצטרפים לחזבאללה ולוחמים בשורותיו נגד ישראל".
[4]
מרכז המידע מבצע פרויקט מחקרי המנתח את המוסדות האזרחיים של חזבאללה. עד כה נבחנו שבעה מוסדות וגופים במסגרת פרויקט זה (ראו נספח).
[5]
גיוס החינוך" אינו מופיע באתר ה- SDNשל משרד האוצר האמריקאי (Specially Designated Nationals And Blocked Persons List).
[6]
מרכז המידע למודיעין ולטרור מודה ל"מרכז עלמא" שבגליל על העברת מידע שסייע לכתיבת מסמך זה.