במסגרת המלחמה על התודעה עושה דאעש שימוש באפליקציית טיק טוק להעברת מסרים בעיקר לבני הדור הצעיר

דוגמאות לתכני דאעש שהועלו לאפליקציית טיקטוק (Middle East Monitor, 24 באוקטובר 2019)

דוגמאות לתכני דאעש שהועלו לאפליקציית טיקטוק (Middle East Monitor, 24 באוקטובר 2019)

  • מאז הקמתו, מודע דאעש היטב לחשיבותה של המלחמה על התודעה לעידוד פעילים להצטרף לשורותיו ולקדם את מטרותיו, והוא משקיע בה משאבים רבים. בתקופת שיא פעילותו עשה דאעש שימוש מאסיבי בכל הפלטפורמות האפשריות באינטרנט: הרשתות החברתיות, אתרים לשיתוף קבצי וידאו, בלוגים, פורומים באינטרנט ובאתרים שונים. בנוסף לכך, הפיק הארגון חומרי הסברה וסרטונים, כולל הפקות ברמה הוליוודית, שזכו לתהודה בינלאומית רחבה. המסרים הופצו בשפות רבות והם כוונו למגוון קהלים ברחבי העולם. למסרי ההסברה של דאעש שהופצו ברחבי העולם הייתה תרומה משמעותית לתנופת ההתפשטות של הארגון, לעידוד גיוס פעילים לשורותיו כמו גם להטמעת דבר קיומו של הארגון ופעילותו בתודעת הקהילה הבינלאומית.
  • בהמשך למגמה זו איתר לאחרונה מרכז המעקב אחר התקשורת הדיגיטלית (מרצד אלאעלאם אלרקמי) בעיראק, גוף בלתי ממשלתי העוקב אחר פעילות ארגונים רדיקאליים ברשתות החברתיות, ובמיוחד דאעש, עלייה חדה במספר החשבונות המזוהים עם דאעש באפליקציה הסינית טיקטוק, אפליקציית שיתוף וידאו, הפופולארית בעיקר בקרב ילדים ובני נוער ברחבי העולם. בהודעה מטעמו דיווח המרכז כי אנשיו איתרו לאחרונה באפליקציית טיק טוק מאות חשבונות חדשים של גורמים המזוהים עם דאעש. בחשבונות אלה הועלו קטעי וידאו רבים הקשורים לתכני דאעש הכוללים דברי הסתה להרג ועידוד שנאה, הצגת תמונות של מנהיגי הארגון בצירוף דברי שבח וקטעי וידאו המתעדים התקפות שביצעו פעילי הארגון. בחלק מהחשבונות הללו אף הוצג דגל דאעש בצורה ברורה וגלויה (אתר מרכז המעקב אחר התקשורת הדיגיטלית, 20 בפברואר 2021).
  • המרכז ציין כי מדובר במאות חשבונות חדשים, שהם איתרו, של גורמים המזוהים עם דאעש וציינו שהאחראים על הרשת החברתית אינם עושים די כדי למנוע את התופעה ולחסום חשבונות אלה. לדבריהם הנהלת טיק טוק לא מצליחה להסיר את התכנים הללו באופן מיידי באמצעים טכנולוגיים או אנושיים והיא אינה ממהרת או שהיא מתעכבת בהסרת חשבונות אלה. המרכז קרא להנהלת טיקטוק לפעול ביתר במרץ להסרת תכנים אלה ולמנוע הפצתם בקרב הדור הצעיר (אתר מרכז המעקב אחר התקשורת הדיגיטלית, 20 בפברואר 2021).
  • מידע ראשון אודות פעילות דאעש באפליקציית טיקטוק נרשם כבר באוקטובר 2019 במסגרת מחקר שערכה סוכנות המודיעין לרשתות חברתיות Storyful הממוקמת באירלנד וכתבת תחקיר שהתפרסמה בוול סטריט ג’ורנל. במסגרת המחקר נמצאו סרטונים רבים שהועלו לאפליקציית טיקטוק שבהם נראו פעילים אוחזים ברובים, נשים שאמרו משפטים כמו “כמיהה לג’האד” ו”אנו נשבעים אמונים עד מוות” ועוד. כמו כן הועלו סרטונים הכוללים, בין היתר, תיעוד מצעד גופות ברחובות הערים עליהם השתלט הארגון, פעילי דאעש נושאי נשק ואפילו שירי קריוקי שמעודדים את הצופים לשיר יחד עמם (וול סטריט ג’ורנל, 21 באוקטובר 2019).
  • כל התכנים הללו נערכו בצורה שתדבר אל לב הילדים והנוער תוך שימוש באלמנטים כמו פרחים, לבבות, קצב ומוסיקה כנהוג באפליקציה זו. בהקשר זה ציינה אליזבת קנדל, מומחית מאוניברסיטת אוקספורד בנושא ארגונים קיצוניים, ששיטות אלה של העברת המסרים עבור הפצת האידיאולוגיה של דאעש גורמות להפצה מהירה והתכנים שמועברות בשיטה זו נצרבים בזיכרון מהר הרבה יותר מאשר דרשות או דיונים תיאולוגיים (Middle East Monitor, 24 באוקטובר 2019).
  • בתגובה למסרי דאעש הרבים שהועלו לאפליקציה ולאחר שגורמים פנו להנהלת טיק טוק , ב-21 באוקטובר 2019 הסירה הנהלת טיקטוק לצמיתות 24 חשבונות האחראים לפרסום תעמולה קיצונית (CNBC, 21 באוקטובר 2019). בהזדמנות זו הדגישה הנהלת טיקטוק, כי היא אינה מהווה במה לקידום ארגוני טרור וכי היא תפעל לחסימה לצמיתות של כל החשבונות הפועלים למטרה זאת (BBC, 22 באוקטובר 2019).
  • טיקטוק היא אפליקציה סינית מאפשרת למשתמשים להקליט קטעי וידאו קצרים באורך שלוש שניות עד דקה. האפליקציה ממוקמת במקום הראשון בפופולאריות מבין הרשתות ולה למעלה ממיליארד משתמשים ברחבי העולם והיישום זמין ב-75 שפות. עיקר הקהל של טיק טוק הוא קהל צעיר יחסית כ-40% מהקהל בפלטפורמה הוא בין הגילאים 24-16.
לוגו הרשת החברתית טיקטוק (מתוך אפליקציית טיקטוק)
לוגו הרשת החברתית טיקטוק
(מתוך אפליקציית טיקטוק)