
  
  

  

  

  

  

  

   

  

  

       

  
Intelligence and Terrorism 

Information Center  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

July 12, 2010 
 

  

189-10 

Hamas’ Al-Aqsa TV has circumvented the 
French media regulator’s ban by signing 

an agreement with Kuwaiti satellite 
operator Gulfsat. However, that company 

also uses satellites owned by Eutelsat, 
which was instructed by the French 

government to take Al-Aqsa TV off the air 
for spreading incitement.1 

  
 

  
  
  
  
  
  

Al-Aqsa TV is back on the air 

 

Hamas circumvents France’s ban on Al-
Aqsa TV 

 
1.On June 7, 2010, the French government instructed its broadcasting authority to 

terminate the transmissions of Al-Aqsa TV, a channel operated by Hamas and broadcast 

on satellites owned by Eutelsat, a French telecommunications company based in Paris. The 

instruction was given after France received a warning from the European 

                                                 
1 Follow-up to our July 11, 2010 Information Bulletin: “The French government is banning Hamas’ Al-Aqsa TV for 
inciting hatred and encouraging terrorism. Hamas denounced the French government’s decision, saying that the 
shutdown of its channel was an assault on the freedom of speech”. 

http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/html/hamas_e117.htm


2  

Commission that the channel repeatedly violated European laws by showing 

programs full of incitement for hatred or violence mostly against Israel and Judaism 

(AFP, June 7).  

 

2.Hamas activists took immediate action in an attempt to lift the ban. Al-Aqsa TV 

directors approached legal professionals and lawyers for legal assistance on that issue. 

However, the efforts mounted by Hamas reached a dead end, since the channel had to 

introduce considerable changes in its programming for the ban to be lifted. 

Accordingly, on June 24, Noorsat, a company which leases satellite-broadcast capacity for 

channels targeting audiences in Europe, North Africa, and the Middle East, announced the 

termination of Al-Aqsa TV transmissions (Al-Aqsa TV, June 25, 2010). 

 

3.According to Al-Aqsa TV deputy director Muhammad Thuraya, immediately after the 

termination was announced, Al-Aqsa TV officials managed to reach an agreement 

with a new intermediary telecommunications company, Kuwait’s Gulfsat. Thuraya 

further added that the channel is interested in expanding its coverage to include 

South American countries such as Brazil, Argentina, Chile, Columbia, and Cuba. In 

addition, he promised that the channel will become available in such countries as Kurdistan, 

Turkestan, Kazakhstan, Tajikistan, Pakistan, eastern China, and Russia (Al-Aqsa TV, 

June 25, 2010).  

 

Details on Gulfsat Communications  

 
  

  

  

  

  

  

  

  

The logo of Gulfsat Communications 

 

 
4.Gulfsat Communications is a company established in 1995 with cooperation 

from Kuwait’s Ministry of Telecommunications and the US-based Hughes Network 

Systems. It is a subsidiary of United Networks, which is part of KIPCO Group, a 

leading investment company in the region. The company provides planning, integration, 

and installation of advanced solutions in satellite technologies to various sectors in the Middle 



3  

East. One of the services offered by the company is satellite transmission of TV broadcasts. 

According to the company, the satellites it uses cover two thirds of the globe. The company’s 

business is not limited to the Middle East—it also works with countries in Africa, the Far East, 

Europe, US, and South America.  

 

5.Gulfsat broadcasts Al-Aqsa TV on the Atlantic Bird satellite. It covers North 

Africa, the Middle East, south and central Europe, the southern part of Russia and 

Central Asian republics, Iran, Pakistan, Afghanistan, and parts of India. The 

Atlantic Bird satellite is also owned by Eutelsat, the same company which, having 

received the French government’s instruction, forced Noorsat not to provide 

services to Al-Aqsa TV.  

 

6.We believe that the implication is that Al-Aqsa TV, despite changing its intermediary 

company due to pressure from the French government, has found a creative solution allowing 

it to use the services of the French company that announced it would terminate its 

transmissions. What is more, it appears that, with the new satellite, the channel will be 

able to expand its inciting and hateful programming to cover areas in Asia it could 

not reach before, such as the Islamic republics in East Asia, Afghanistan, Pakistan, 

and India. However, the channel broadcasts are still full of vicious anti-Israeli, 

anti-Semitic and anti-Western propaganda. 

  


