Intelligence and Terrorism Information Center

July 6, 2009

The Palestinian Authority and Fatah improve
their media capabilities by launching a satellite
TV channel and a Hebrew website

o T

e

PRI men

14

WADT ONAY TIRAR KIN
SMDIVRD TINKD N oy
TR AP AN

Ty

Auhuldll Cilagloaliq WYl ALSq
PALESTINE NEWS & INFORMATION AGENCY
NOXI I‘I']'UQ.J'DF‘I nwy T niaio

FY

[ 2" mniee vowe Dk e e n:ua'-_ o R e

nwn
TURRTIC TR AN 200 0aYsn R ne G

aTinIa ompte aplemn® 'mik'mean Yawesn anne A o
=

AYANA PN NS 30T y¥ana na nooten moena o
D'wPIan aumi

(“ernn) nerooten NOMYD DN -

B aiy napy gyana anntm Qs means =

)
oYITan
ora TN
yiawn e
owen
A
MAnINE AN
ATl T
i

Own 72w N nem o'tnann g
_ i
LI ner o'jiran
— oiI'h nIYTn
bl PRl Rwnn AT MY R DIOMeR NWRE ONAW MWD o yiaen L8y
VI[N [IMND MAOKa 00875 o'
A
INVIAA NN MW 2PW 0 WTIRD 0D DD AVYR o niRIN RN
DT 365 Nyval DR 20 ulILo
. nyT
lbxray xwan JIMOn NATT ISWRE NMAV3 ADHIT INGAR ARG AT s
MmN noat DIwa oXnn nIiTweh oo
W aNa)
|12 1932 ALAR NAY RN INYA DYRIN6RD "\___"—j_" B

P
B 203 oyoa om aweaTanna a0

183-09 YpE

Top: Wafa News Agency’s Hebrew homepage, July 2; bottom: the homepage as at July 5.




Overview

1. The Palestinian Authority and Fatah have recently launched two new media outlets

geared towards two distinct target audiences:

a. The Israeli target audience: on June 15, Wafa, the official news agency of
Abu Mazen's Palestinian Authority, launched a Hebrew version of its
website, until then available in Arabic, English, and French. The independent
Hebrew edition aims to focus on issues of interest to Israeli government officials,
ordinary readers, and media. The contents produced by the website will be sent

through the Internet to influential parties in Israel.

b. The Palestinian and Arab target audience: on June 6, Fatah began test
broadcasting a new satellite TV channel called Al-Filastiniyya. According to

the channel’s director, its broadcasts will reflect the policy of Fatah and the PLO.

2. The website and the TV channel join the Palestinian Authority’s existing media, chief
among which are the Al-Hayat al-Jadeeda, Al-Ayyam, and Al-Quds dailies, the Palestinian
Authority’s official TV channel, as well as its websites and news agencies (mainly Wafa
and the unofficial Ma'an news agency, which also has a website in Hebrew). The launch
of Wafa's Hebrew-language website will improve to some extent the Palestinian
Authority’s ability to compete for Israeli public opinion, while the new TV channel may
help promote its media capabilities with the Palestinian and Arab target audiences

(provided it can take its place among already existing Palestinian and Arab channels).

3. Hamas's Al-Agsa and Al-Quds TV channels, which enjoy the support of the popular Qatari
channel Al-Jazeera, easily outperform Palestinian Authority and Fatah media, giving
Hamas an advantage in the battle for hearts and minds among Palestinian,
Arab, and even (directly and indirectly) Western target audiences. Fatah and
the Palestinian Authority do have the upper hand when it comes to the Israeli target
audience, seeing as Hamas's websites are published in eight languages but not in
Hebrew (since the Israeli target audience is not one of Hamas’s priorities in the battle for

hearts and minds).

183-09 YpE



Wafa News Agency’s Hebrew-language website

4. On June 15, the Palestinian Authority’s Wafa News Agency® launched a Hebrew version
of its website, until then available in Arabic, English, and French. According to Riyadh
al-Hassan, Wafa's Chairman of the Board, the agency’'s Hebrew website will not be a
translation of its Arabic-language counterpart but rather an independent website. It
will focus on issues of interest to Israeli readers and media, including news, articles, and
journalistic stories pertaining to all areas of Palestinian life: politics, economy, society,
and culture. The website will also address Israeli Arabs, because that sector of society
“plays an ever-increasing role in shaping the future of the Middle East conflict”. Riyadh
al-Hassan further noted that the information on the website would be accurate and

reliable, and that it would reflect the views and positions of the Palestinian government.

The Wafa News Agency offices in Ramallah (Wafa Agency Hebrew website, July 2)

5. The Hebrew website is run by a team of Palestinian journalists who speak fluent
Hebrew (some of them may be Israeli Arabs). The website aims to provide reliable
information on the goings-on in the Palestinian Authority-administered territories and on
the peace negotiations between the Palestinians and Israel from the Palestinian
Authority’s perspective. The website will particularly emphasize interviews with
Palestinian personalities regarding the peace process as well as personal stories.

According to the website’'s directors, the Hebrew version will feature articles by

! Founded in 1972, Wafa is the official news agency of the Palestinian Authority, which is subjected to the presidency. It
has its offices in Ramallah.

183-09 YpE



Palestinian personalities, speaking directly to the Israeli public with no censorship or

mediation.

6. The stated purpose of the website’s creation is to directly influence lIsraeli public
opinion through the objective coverage of various events. The website’s founders intend
to e-mail a daily news coverage to all Israeli Knesset members, government
offices, and media. The directors of the website said that they would make efforts to
keep the coverage professional and reliable, with no incitement or demagogy. They
further added that they counted on the intelligence of Israeli readers and their
willingness to read the Hebrew edition and get the information from a primary source.
The website welcomes comments from Hebrew readers, asking them to be
professional, relevant, and reliable where possible, and to avoid incitement. According to
the directors of the website, they trust that their Hebrew-language readers are ready

for “matter-of-fact interaction”.

7. The first article appearing on the editorial page was written by Riyadh al-Hassan, Wafa’s
Chairman of the Board, and it is titled “Why Wafa in Hebrew?” According to the
article, the question should be why it took Wafa so long to launch a Hebrew version. The
author says that Wafa should have seen a long time ago that it needed to address and
interact with the Israeli reader, to examine his ability to understand and study his
Palestinian opponent, and to get to know him “just as the Palestinian is determined to

study his Israeli opponent”.

8. A look at the website shows that it includes the following sections:

a. Newsflashes—short newsflashes updated in real time. Most of the reports

pertain to happenings in Judea and Samaria and to IDF’s activities.

b. Daily news—more detailed stories, updated in real time, about happenings in

Judea and Samaria.

C. Interview of the week—a section featuring a weekly interview with a senior

Palestinian Authority figure. For now, there are no interviews in this section.

d. Women—no stories appear in this section as of yet.

e. Economy—articles about economy.

183-09 YpE



Culture and arts—articles on culture and arts in Judea and Samaria.
Sports—sports articles.

Opinions—this section features opinions by various authors (including
Israelis) on various subjects. The articles include commentary on the
negotiations between Fatah and Hamas, Salam Fayyad's speech, opinions on

social matters such as gunfire at weddings, and so forth.

AT 120 ORI T2 TMI07EN T T D20 NI OTF2A7 TAR N7 ORI TIRND ReIn

TR DINTE TP RO TN PATT DN I D DOTIGan OUNNI DT DR 11k
TIZD3 TMT 130797 OUN T DS TIR TR TIETAL T SFeem fnpn T Ty

TNV NDNI O NANL oNQY TINNN NYin

"N e TRy oMtwn on oeniw n'
15:10 - 2009/6/16

T ORI ROIPT TINARD ORI TIAND w1

"IN 20 T DT DiNT DT 3

DITMN TVARATT 7R DIPTY W3R ORI R0 2TID " 7R I TaT TIowal Ty M Tad
AR MDD DI TIMT Diavn ey

President Mahmoud Abbas in an open letter to the Israeli readers of Wafa’s Hebrew website: “We share
the dream for peace and for a better future.” President Abbas expressed his hope that the two peoples
would achieve the dream of living peaceful, secure, and prosperous lives (Wafa’s Hebrew website, July 5).

183-09 YpE



Al-Filastiniyya, Fatah’s satellite TV channel

10.

11.

The logo of satellite TV channel Al-Filastiniyya

On February 18, Fatah’s revolutionary committee decided to launch a satellite TV channel
headed by Nabil Amr.? Named Al-Filastiniyya, the new channel started its test
broadcasts on June 6. The channel currently broadcasts three hours a day, from 7 PM to
10 PM. According to Nabil Amr, the channel’s inspector general, the channel is now in its
initial testing period. The full-scale test broadcasts, due to begin in several weeks, will
last for three months, after which it will start broadcasting regular shows. According to
Amr, the channel will be broadcasting “for unity and for the policy of Fatah and
the PLO”, maintaining professionalism. He further added that the channel would recruit
Palestinian college graduates and local Palestinian experts instead of relying on experts

from abroad.

The channel broadcasts from Ramallah and has three offices in Cairo, Amman, and
Beirut. It is registered in the Palestinian Authority and broadcasts through Nilesat, an
Egyptian-owned communications satellite. According to channel supervisor Nabil Amr, it

is funded by Fatah rather than by external funding sources.

Judging by the contents of the experimental channel, it appears that it broadcasts talk
shows and current events shows dealing with such pertinent political issues as
Israeli PM Benjamin Netanyahu’s speech, the internal Palestinian dialogue, and the
situation in Jerusalem. The channel also broadcasts a daily press review called “Local

Press”. Even though the channel claims to be objective, the various contents seen on it

183-09 YpE



make it clear that it represents the PLO factions, mostly Fatah. The channel provides
positive coverage of Palestinian Authority leaders, primarily Prime Minister Salam Fayyad.
The channel also broadcasts songs and video clips dedicated to Jerusalem and the Al-
Agsa Mosque and to such mixed Jewish-Arab cities as Jaffa and Acre. At this point, there
is no evidence of anything that falls in the category of incitement; however, there have

been reports portraying Israel and the IDF in a negative light.

2 Nabil Amr, former Minister of Information and Abu Mazen’s advisor. Appointed the Palestinian Authority’s Ambassador
to Cairo, Egypt in March 2008.

183-09 YpE



