
  

 E 181-09קל 

 

Intelligence and Terrorism Information Center  
July 5, 2009 

   
Terrorism and media: 

Bitter dispute within Al-Quds TV, Hamas’s satellite 
TV channel, which began broadcasting from Beirut 

seven months ago, led to the dismissal of an 
Algerian journalist. He criticized the channel’s 

triviality and exposed its Iranian financing, also 
used for the directors’ life of luxury. 

 

 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 

 

 

Algerian journalist Yehya Abu Zakaria, fired by Al-
Quds TV (Photo: Al-Quds TV). Among others, he 
exposed the luxurious lifestyle of the channel’s 
general directors, who were living on funds received 
from Iran and money earmarked for the families of 
dead Hamas military-terrorist operatives. 

Nabil al-Atibi, Al-Quds TV’s general director 
(Photo: Al-Jazeera TV, October 28, 2009). 
According to Yehya Abu Zakaria, he turned 
the station into “an institution for gossip, 
false reports and a future sectarian struggle.” 



   
2  

   

  

   
OOOvvveeerrrvvviiieeewww   
   
1. On November 11, 2008, Al-Quds TV, Hamas’s second satellite television channel, began 

broadcasting from Beirut, another arm of its vast media empire.1 According to Al-Quds 

director Nabil al-Atibi, the channel is registered in London by the Al-Quds radio and television 

company2 and it is owned by Arab and Palestinian businessmen and media personnel.  

 

2. The Hamas media network, which has expanded since Operation Cast Lead, now includes 

two television channels (Al-Aqsa TV and Al-Quds TV), a radio station (Sawt Al-Aqsa), a daily 

newspaper (Felesteen) published in the Gaza Strip, other publications issued in the Gaza 

Strip and other locations (including Filastin al-Muslimah, apparently published in England), a 

number of news agencies and more than 20 Internet sites and forums directed at various 

target audiences (the most important of which is the Palestine-Info website).  

 

3. This media empire serves as Hamas’s main weapon in its battle for hearts and minds in 

the Middle East and beyond, and provides it with capabilities far superior to those of its rivals 

(especially Fatah and the Palestinian Authority). Hamas is fully aware of the importance of 

the battle for hearts and minds in its campaign against Israel and its internal opponents. It is 

prepared to invest extensive resources in developing its media empire regardless of its basic 

financial distress. The large sums of money necessary for the day-to-day operation and 

expansion of its media are, in our assessment, raised by Hamas from external 

sources, especially Iran. Iran transfers hundreds of millions of dollars a year to both 

Hamas’s political and military-terrorist wings.3  

 

4. The Algerian and Arab media recently exposed a bit of what goes on behind the scenes at 

Al-Quds TV. The exposure came in the wake of internal feuding which led to the dismissal of 

Algerian journalist Yehya Abu Zakaria. He complained of persecution, while Hamas claimed 

he was fired for not doing his job properly. Abu Zakaria, who had been the general 

supervisor of the political and news broadcasts, wrote an open letter to Hamas leader Khaled 

Mashaal, attacking Al-Quds’ director Nabil al-Atibi and demanding the termination of his 

employment. He demanded that Khaled Mashaal punish both al-Atibi and the director of the 

                                                 

1  For further information see our November 18, 2008 bulletin “Al-Quds, Hamas’s second satellite TV channel, went 
on air on November 11, further expanding that movement’s media empire.”  
2  London is one of the focal area of Hamas’s media and propaganda system; the others are Damascus, Beirut and 
Gaza.  
3  For further information see our January 12, 2009 bulletin “Iranian Support of Hamas.”  

http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/html/hamas_e010.htm
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/pdf/iran_e004.pdf


   
3  

   

  

news department, “who wasted the channel’s money on restaurants, fancy cars and 

hotels, money received from Iran” (Algeria Times website, which posted the open letter, 

sent from Beirut on June 1, 2009). Similar claims were made in an open letter Abu Zakaria 

sent to Anwar Malek, an Algerian author and media personality, who was asked to start a 

campaign to support him. 

 

5. One of Abu Zakaria’s main accusations against Al-Quds TV’s directors and the Hamas 

leadership related to the triviality of the channel. In our assessment, in retrospect the 

accusation was correct. An examination of the past eight months shows that as opposed to 

the rapid entrenchment of Al-Aqsa TV, which is considered as representing the Gaza Strip 

Hamas leadership, Al-Quds TV has so far not won an important place in Palestinian and Arab 

media discourse. Its news broadcasts are banal, it usually interviews second string politicians 

and commentators, and its program formats are outdated and not appealing enough to 

attract Palestinian and Arab viewers. 

 

6. For Yehya Abu Zakaria’s accusations against the station’s directorate, see the Appendix. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Launching Al-Quds TV: pictures from the studio (Hamas’s Palestine-Info website, November 12, 2008).  
 



   
4  

   

  

Appendix 

 

Yehya Abu Zakaria’s accusations against the 
directors of Al-Quds TV  

(from the Algeria Times’ and other Arab websites) 
 
 

1. The main accusations cast against the directors of Al-Quds TV by Yehya Abu Zakaria were 

the following: 

 i) His extreme criticism of Azmi Bishara led to tensions between himself and 

the Al-Quds directorate and, he claimed, eventually to his dismissal: He wrote an 

article entitled “Azmi Bishara, the empty-headed intellectual” (apparently based on the first 

chapter his unpublished as yet book). The article, which he said made waves throughout the 

Arab-Muslim world, claimed that Bishara was not worthy of the title “intellectual” and that his 

becoming a source of authority for Arabs and Palestinians was unmerited. He said Bishara 

magnified Israel’s might and attacked Hezbollah leader Hassan Nasrallah for having turned 

“an easy achievement into a giant victory.” He also said that Bishara had claimed that 

Palestine could not be liberated by the resistance (i.e., terrorism) from within because 

“Palestinians are incapable of liberating Palestine” and even recognized the Israeli Knesset 

and received a salary from it. Abu Zakaria concluded, in view of the internal contradictions he 

found in ideas raised by Bishara, that one of two things was possible: “either Bishara is 

schizophrenic with regard to his thinking or he has multiple personalities, one of which is 

Israeli and the other Arab...”  

 ii) He accused the directors of Al-Quds TV of wasting the channel’s money and 

living lives of luxury: He said the money came from Iran and was intended for the 

channel’s operation and for the families of shaheeds. He called the directors in Beirut “the 

jihad fighters of the hotels,” who did not represent the genuine Hamas movement, which 

was, he said, represented by “the loyal ‘internal’ jihad fighters.” He claimed that the 

channel’s directors wasted the money on restaurants, fancy cars and luxurious hotels, instead 

of paying the salaries of the channel’s employees. He therefore predicted that Nabil al-Atibi 

(Al-Quds TV’s director) and Muhammad Ramadan (director of the news department) would 

be consigned to “the garbage dump of history” (Algeria Times website, from an open letter 

posted on June 3, 2009). 

 iii) He deplored the triviality of the channel and its political biases (for the 

sake of Sunnis at the expense of Shi’ites): He claimed that Al-Quds TV had “turned into 

an institution for gossip, false reports, and a future sectarian struggle.” The station 



   
5  

   

  

employees, he said, were troublemakers and unprofessional. As an example he gave 

broadcasts which defamed Hezbollah leader Hassan Nasrallah, as opposed to praise 

showered on the rulers of Saudi Arabia and Bahrain. He said that “sectarian terminology has 

begun to rule the channel, and the Shi’ites are being unjustly treated.” Among employees, he 

said, there was “a culture of informers, gossip and treachery.”4 

 iv) He made personal attacks against the characters of two senior employees, 

Nabil al-Atibi and Muhammad Ramadan, who, he said, conspired against him, persecuted him 

and denied him severance pay ($20,000 according to his contract). He added they were 

acting in ways that were inconsistent with Islamic ideology and the doctrines of Hassan al-

Banna, founder of the Muslim Brotherhood. He directed his allegations against “those who 

robbed me of my rights, confiscated my files, books and documents, and forcibly removed 

me from [my job at] the Al-Quds TV station,” and demanded they be fired. He said that the 

Palestinians running the channel, who claim that they are from Hamas and the Muslim 

Brotherhood, “were frightened because a successful Algerian media personality served as 

the brains of this channel.” For that reason, he said, “they plotted against me and defamed 

my respectability...” One of his open letters, written on May 14, ended by wondering “how 

can these careerists and receivers of benefits liberate Palestine?...How can Hamas, which 

does not know how to run a TV station, lead a country?”5 Hamas, for its part, claims 

that Abu Zakaria was fired because he did not do his job properly and damaged the channel. 

                                                 

4 In May 2009 the Akher Khabar website (launched in Denver, Colorado in April 2008) posted an article from 
Amman written by Tareq Dilwani. He wrote that according to “reliable sources” there were deep dissensions within 
Al-Quds TV, which was established by Hamas alongside Al-Aqsa TV in the Gaza Strip. The source of the dissentions 
was a power struggle between the channel’s directors, during which administrative steps were taken to get rid of all 
the Shi’ite employees and to hire Sunnis to replace them. According to the article, the information was denied by Al-
Quds TV sources.  
5  Initially, Al-Quds was vague about its Hamas affiliation. After it was launched Nabil al-Atibi said that it sought to be 
pan-Palestinian for “all those who devote themselves to Jerusalem and Palestine.” The affair of Abu Zakaria’s 
dismissal illustrates that the channel is in fact run by Hamas, and directed by the leadership in Damascus 
with funds received from Iran. 


