
 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

Intelligence and Terrorism Information Center 
at the Center for Special Studies (C.S.S) 

 
 

 

 

 

 

Octoberr 24, 2005 

The Hamas representative in Lebanon reacted to the 
Special Bulletin about marketing terrorism on the 
Internet by falsely asserting that the Hamas site 

mentioned was “private” and not official. He also 
alleged that the Bulletin was part of “a Zionist 

propaganda campaign” against Syria.  
 

1. Reacting to the Intelligence and Terrorism Information 

Center’s Special Information Bulleting reporting on Hamas’ 

marketing of terrorism via the Internet,1 the organization’s 

representative in Lebanon, Osama Hamdan, denied that its 

Internet infrastructure was operated from Lebanon and guided by 

Syria.  

2. In an interview with UPI on October 10, Osama Hamdan also 

claimed that Hamas did not have its own Internet site and that 

political pressure caused down its former site to be shut down 

three years ago. He added that the site referred by the Intelligence 

and Terrorism Information Center’s bulletin (i.e., www.palestine-

                                                 

1  The Bulletin can be found at http://www.terrorism-
info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/pdf/internet_m05e.pdf
 

http://www.palestine-info/
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/pdf/internet_m05e.pdf
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/pdf/internet_m05e.pdf


2 

 

info) was not an official Hamas site but rather private, and its 

aim was to report on Palestinian topics, “[giving] voice to the 

Palestinian cause and defending it” (Al-Mustaqbal, Lebanon, 

October 11. 2005). 

3. The Hamas Arabic site itself, www.palestine-info, posted a 

response entitled “Israeli intelligence spreads propaganda 

against the electronic sites exposing Zionist terrorism by 

claiming they belong to Hamas.” The posting, which referred to 

the contents of the Special Information Bulletin and selectively 

quoted it at great length, claimed that it was part of “a Zionist 

propaganda campaign [being waged] against Syria, in particular 

at a time when Israel is attacking Hamas.” 

4. The response of the Hamas representative in Lebanon is a 

complete fabrication, since the “Palestinian Information Center” 

is a cover name for Internet sites in many languages operated by 

Hamas. The sites, in which Hamas invests immense resources, 

regularly post announcements of both Hamas and the Izzedine al-

Qassam Battalions, its terrorist-operative wing. The 

“information” on the site includes pronouncements of Hamas 

leaders, news items, articles and “research,” all of which 

correspond to Hamas positions and policies (the response to the 

Intelligence and Terrorism Information Center’s Special Bulletin 

was also posted on that site…). The Palestinian Information Site 

also has links to the Izzedine al-Qassam Battalions site and to 

other Hamas sites where regularly updated information about 

terrorist activities can be found. 

http://www.palestine-info/
http://www.palestine-info/


3 

 

5. In addition, Hamas’ leading Internet sites, all using the 

Palestinian Information Center cover name, are handled by Nizar 

Hassan Suleiman al-Hussein, who operates from the office of 

Osama Hamdan, the representative of the Hamas branch in 

Lebanon. Nizar al-Hussein’s name appears on the Internet as the 

contact person on several Palestinian Information Center sites, 

including the main Arabic one. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 

 

Appendix 

Hamas’ response as it appeared on the Internet site 

www.palestine-info.  

Translation 

Israeli intelligence spreads propaganda against electronic sites 

exposing Zionist terrorism by claiming they belong to Hamas  

Occupied Jerusalem – the Palestinian Information Center 

“A Zionist intelligence report posted on the Intelligence and 

Terrorism Information Center memorial site for Zionist intelligence 

claimed that nine Internet sites belonging to Hamas are operated 

from Lebanon, and that from there information is broadcast with the 

aid of ISPs in Eastern Europe and Eastern Asia [sic]. The report also 

claimed that Syria was responsible for the contents of the sites and 

that the source of the information was Hamas headquarters in 

Damascus. 

“The report, posted on that Intelligence Center’s Internet site, 

followed in the wake of a Zionist propaganda campaign against 

Syria, and at a time when Israel is attacking the Hamas movement. 

“It should be noted that the Zionist entity operates many centers it 

claims are devoted to research and study, but the truth is they are 

used an outlet for the propaganda and incitement campaign launched 

against anyone who opposes Zionist terrorist activities. 

“According to the report, the Center for the History of the 

Intelligence Community investigated nine Internet sites belonging to 

http://www.palestine-info/


5 

 

                                                

Hamas to determine whether there were changes in the ISPs used by 

Hamas. 

“The report added that the sites continue using Internet sites 

provided by companies in Russia, the Ukraine, Malaysia and 

Indonesia, and emphasizes the fact that there are Hamas activists in 

those countries. 

“The report also noted that there are a number of secondary Internet 

sites belonging to Hamas which receive the Internet services from 

Russia, Malaysia, Saudi Arabia, Kuwait, Sudan and Holland. 

“The report stated that the official Hamas Internet site can be 

accessed in seven languages: Arabic, English, French, Farsi, 

Russian, Malaysian and Urdu, the official language of Pakistan. 

Every secondary site is differently designed and ‘adapted to the 

target audience,’ according to the Zionist report. 

“The authors of the report wrote that ‘in each of the Eastern 

European and Eastern Asian [sic] countries there are individuals 

belonging to Hamas and linked to the activities of the sites in 

Beirut.’2

“The report also claims that the head of the Internet site network is 

Nizar Hussein, who works from the office of Osama Hamdan, the 

Hamas representative in Lebanon. It states that ‘Hamdan, in our 

assessment, is guided by Hamas’ headquarters in Damascus.’ It also 

claims that the ‘main site in Arabic is Hamas’ most important 

 

2 The actual quotation is “some of the aforementioned countries play host to liaison personnel 
employed, in our assessment, by Hamas and linked to the operator of the organization’s Internet 
infrastructure in Beirut.” 



6 

 

Internet presence and serves as its primary ‘information’ and 

propaganda tool, aimed at both the Palestinians and other target 

audiences in Arab and Muslim countries, as well as in Arab and 

Muslim communities around the world.  

“The report goes on to note that the site is updated every few hours 

and that during the Israeli withdrawal it kept its readers informed by 

means of postings, pictures and announcements about 

disengagement progress and Hamas activity. 

“The authors of the report are of the opinion that during the 

withdrawal from the Gaza Strip ‘the site served as the spearhead of 

the propaganda campaign Hamas conducted against Israel and the 

PA. It repeatedly referred to Israel’s withdrawal as a Hamas 

“victory” and stated that the movement was firm in its commitment 

not to disarm, and to continue its terrorist attacks on Israel until its 

destruction.’ 

“The report claimed that enormous amounts of money were invested 

in Hamas’ Internet infrastructure and added that ‘proof of that is that 

the site has at least three different addresses, each one necessitating 

use of a different ISP.’  

“The report adds that ‘the fact that there are a number of URLs and a 

number of ISPs is unusual for Internet sites, shows the desire to 

reach as wide an audience as possible, or perhaps Hamas fears its 



7 

 

                                                

sites might be shut down and that is a step it takes to guard its 

Internet sites.’”3  

 

 

3 The full quotation reads: “The main site in Arabic – unusual for an Internet site – has at least three 
different URLs, each provided by a different ISP. That might suggest a desire to reach as wide an 
audience as possible and/or it might be a security measure stemming from the fear that one of more of 
the sites might be shut down at the result of political or technical factors.” 


