
062-10 1

 
Intelligence and Terrorism Information Center  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 
 

Highlights of the week 
  

 Iran accuses US of supporting terrorism following Rigi’s arrest 

 Conservatives-only press: reformist daily E’temad joins list of periodicals closed down by 

Iran’s authorities 

 Politically-motivated technological independence: “Iranian Google” to launch soon 

 New initiatives to reinforce gender segregation  

 Pictures of the week: “National and Islamic Unity for the Future of Palestine” conference in 

Tehran 

 
 
 
 

 
Iran accuses US of supporting terrorism following Rigi’s arrest 

 

The arrest of Jondollah leader Abdolmalek Rigi and his admission of alleged contacts with US 

intelligence services have been used this week by conservative elements in Iran to once 

again lash out against the US and accuse it of supporting anti-Iranian terrorism.  

 

In a public announcement aired on Iranian TV last weekend, Rigi admitted to contacts with 

the US. Following Barack Obama’s victory in the US presidential race, Rigi related, he was 

contacted by the US intelligence services in Pakistan and offered to cooperate in exchange for 

February 2010—Esfand 1388 
Week of February 25-March 4, 2010 
Editor: Raz Zimmt 

 

Spotlight on Iran



062-10 2

financial and military assistance. They even offered him a base near the Afghanistan-Iran 

border to carry on with his operations. Rigi further stated that the American elements who he 

had met with indicated to him that Iran was a top priority for the US. However, being unable 

to carry out a military assault on Iran, the US is interested in assisting elements able to act 

against Iran and pose difficulties to the Tehran regime (Press TV, February 26).  

 

In response to Rigi’s admission, senior Iranian officials strongly criticized the US, accusing it 

of supporting terrorism. Speaking at a Majles meeting held Sunday (February 28), Majles 

speaker Ali Larijani said that Iranian authorities had to investigate Rigi’s contacts with the US 

and NATO as well as with countries in Europe and the Middle East. Larijani noted that Rigi’s 

admission corroborated intelligence information which Iran had on the close cooperation 

between the Jondollah terrorist organization and the US, and that the US had to provide 

explanations on that issue (IRNA, February 28).  

 

Majles member Parviz Sorouri also lashed out against the US, saying that Rigi’s admission 

exposed the hypocritical face of the US, proving that it had no intention of fighting terrorism 

but rather create terrorism in the region. In an interview granted by the conservative Majles 

member to the IRNA news agency, Sorouri said that Rigi’s arrest was a shock to the West, 

proving that it was a big mistake on the part of Western countries to exploit him for anti-

Iranian purposes. He added that the US sought to provoke differences of opinion between 

the countries of the region and to create a rift between Shi’ites and Sunnis through its 

support of terrorist elements (IRNA, February 27).  

 

Rigi’s admission of cooperating with the US also evoked strong reactions from the 

conservative press. An editorial published earlier this week by the daily Keyhan says that the 

admission shows that despite the US claims of opposing terrorism, it is in fact the main force 

supporting it and providing it with assistance. Iran must bring the US support of the Jondollah 

terrorist organization to the attention of the international community and take legal action 

against it. However, it is unable to do so seeing as Western powers, specifically the US, 

control the international judicial bodies. The international system, the UN, and the 

international judicial bodies operate in a way that does not permit action against the overt 

and covert crimes of Western countries, which is evident in the failure of those bodies to take 

legal action against Israel for its crimes against the Palestinians in the past several decades. 

In light of that reality, Iran is faced with difficulties when it comes to acting on the legal front 

against the US; however, it must nevertheless use all of its diplomacy, law, and intelligence 

systems to present its allegations against the US on various international forums, including 

the Islamic Conference Organization and the UN General Assembly (Keyhan, February 28).  

 



062-10 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

From the Talkhandak blog, February 25 

 

The daily Jomhuri-ye Eslami also accused the US of supporting terrorism. According to an 

editorial published by the conservative daily, Rigi’s admissions demonstrate once again how 

the US meddles in Iran’s internal affairs, being yet another testimony of its crimes against 

Iran. The regional developments over the past eight years indicate that not only does the US 

not fight terrorism, it is the leader of state-sponsored terrorism. The daily also made 

accusations against Arab intelligence services, specifically the Saudi intelligence services, 

claiming they supported Jondollah as well. The emergency meeting summoned by Saudi top 

intelligence and defense officials following Rigi’s arrest demonstrates their concern over his 

admissions, said the article. The daily advised the leaders of Middle Eastern countries to learn 

the lesson from the failure of using terrorism against the Islamic republic, to end their 

support of US-led terrorism, and to cooperate with Iran in the fight against it (Jomhuri-ye 

Eslami, February 27).  

 
Conservatives-only press: reformist daily E’temad joins list of 

periodicals closed down by Iran’s authorities 
 

This week, the Press Monitoring Council in the Ministry of Islamic Guidance announced the 

closing down of the reformist daily E’temad, affiliated with opposition leader Mehdi Karoubi. 

In an interview granted to the ILNA news agency, the daily’s editor-in-chief Behruz Behzadi 

confirmed that the periodical had been closed down on the basis of a letter sent to the 

editorial staff on March 1 by the Press Monitoring Council. 

 

The letter stated that the daily violated section 6 of the press law, which is why it was 

decided to close it down. Section 6 lists 12 various offenses for which a periodical may be 

closed down, including publishing articles contradicting the principles of Islam or 

compromising the principles of the Islamic republic, publishing images which contradict public 



062-10 4

ethics, causing disagreements between various segments of society, encouraging activities 

which contradict state security and interests, publishing classified information, offending 

Islam, the Supreme Leader, and top clerics, publishing accusations against official authorities, 

organizations, or institutions or offending individuals and institutions by publishing images 

and cartoons, citing and translating the views of anti-Islamic publications and organizations, 

spreading rumors, and publishing reports which contradict the principles of the constitution. 

The letter sent to the E’temad staff did not specify which offenses were committed by the 

daily (ILNA, March 1).  

 

At the same time, the Press Monitoring Council revoked the license of the women’s weekly 

Irandokht, which was directed by Mohammad-Hossein Karoubi, Mehdi Karoubi’s son.  

 

In the past eight months, over ten periodicals affiliated with the reformist camp have been 

closed down in Iran, including the dailies Sarmayeh, E’temad-e Melli, and Hayat-e Now.  

 

Politically-motivated technological independence: “Iranian Google” 
to launch soon 

 

The director of one of Iran’s software companies announced this week that Iranian experts 

would soon launch an independent Iranian search engine and e-mail service. In an interview 

to the Shebke-ye Iran news website, Mehdi Farshbaf said that launching an “Iranian Google” 

was one of the top priorities in the development of Iranian “electronic culture” and 

information technology, and that Iranian IT experts were currently working on the 

development of software that would make it possible to start using the service in the near 

future (www.inn.ir, February 28).  

 

In the past several weeks, several news websites have reported that Iran intended to launch 

an “Iranian Google” and completely block access to Google over authorities’ claims that 

Google services were used for the reformist opposition's struggle. The conflict between the 

Iranian authorities and Google reached new heights several weeks ago, when the Google 

Earth service showed satellite images from the Revolution Day processions held on February 

11 in the Azadi square in Tehran. The images suggested that the number of demonstrators 

who had come to show support for the government was much smaller than what the 

authorities published. And in June, the launch of Google Farsi, a service for translating web 

pages from English to Persian, caused concern among Iranian authorities. 

 

In recent months, the authorities have occasionally blocked access to Google services, 

including the e-mail service Gmail. According to reformist opposition figures, the blocking was 

designed to prevent demonstrators and opposition activists from using those services.  



062-10 5

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Cartoon by Nikahang Kowsar, Rooz Online, September 18, 2007 
 

On the backdrop of reports on the intention to operate "national" e-mail services and search 

engine, the Mehr news agency strongly questioned Iran's ability of finding a worthy substitute 

for Google and Yahoo. According to Mehr, while technically feasible, it would require 

considerable expenses and providing users with advanced technology that is likely beyond 

Iran's capabilities at this point. Furthermore, the social networks offered by Western 

companies which also operate e-mail services provide web surfers with new opportunities 

that an Iranian national e-mail service would be unable to provide. According to the 

assessment of an IT expert interviewed by Mehr, the plan to operate an "Iranian Google" will 

fail and no Iranian e-mail service will be able to compete successfully with Western 

companies that provide similar services. He advised the government to settle for operating 

limited e-mail services for the use of the various government ministries (Mehr, March 1).  

 

New initiatives to reinforce gender segregation  
 

In the past week, Iranian media reported on several new initiatives designed to reinforce 

gender segregation in Iranian society. A senior Ministry of Science official announced last 

week that his ministry was looking into a plan to establish single-gender universities (for 

women or men only) across Iran. He said that his ministry had so far received requests for 

licenses for two such universities in Tehran and two universities in other provinces. He noted 

that the Supreme Council of Cultural Revolution had already approved the establishment of 

two women's universities in Tehran and that the Ministry of Science was examining requests 

to establish such universities elsewhere (Alef, February 28).  

 

The debate on gender segregation in Iran's universities has resumed in the last several 

months. Last November, two senior officials spoke in favor of gender segregation: the 



062-10 6

Supreme Leader's deputy representative on research in universities and the Supreme 

Leader's representative in Khaje Nasir Toosi University. Reformist elements, on the other 

hand, criticized the proposal, claiming that it was both impossible and undesirable to separate 

men and women everywhere. It should be noted that over 60 percent of Iran's entire student 

population are women. In recent years the Majles has discussed a bill to impose quotas for 

women admitted to some university faculties to maintain a balanced ratio between men and 

women.  

 

At the same time, Energy Minister Majid Namjou announced this week that women employed 

at the Energy Ministry would soon be working from home. Speaking at a meeting of the 

Energy Ministry advisors on women's affairs, the minister said that his ministry had taken a 

number of steps to allow women to work from home and improve their work conditions 

(Khabar Online, February 27). Zahra Sharafadin, a member of the center for women's affairs 

in the president's office, also spoke in favor of women staying at home. She said that the 

number of women in management positions was not an indicator of Iran's level of progress, 

and that measuring the success of a society by the presence of women in management 

positions was a Western concept. She further noted that the housewife should be presented 

as a role model and women should be encouraged to take a major part in running the house 

and the family. Non-observance of modesty, extra-marital men-women relations, and 

obscene messages sent by women to their male co-workers are the main contributing factors 

to the increase of divorce rate in Iranian society, Sharafadin said (Mehr, March 2).  

 

In recent years, conservative circles in Iran have called to reinforce gender segregation in 

public places, including hospitals, public parks, public transportation, and education 

institutions.  

 

Meanwhile, new dress models for working women have been introduced in Tehran this week: 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 



062-10 7

Pictures of the week: “National and Islamic Unity for the Future of 
Palestine” conference in Tehran 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

  

 


