
  
  

  

  

  

  

  

   

  

  

       

  
The Meir Amit Intelligence and 
Terrorism Information Center  

  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

August 26, 2010 
 

  

223-10 

For the Muslim holy month of Ramadan, 
Hezbollah's Al-Manar TV and the Shi’ite Amal 
NBN-TV broadcast "The Christ," an Iranian-
produced series rife with an anti-Christian 

anti-Semitic expressions. The Lebanese 
Christians protested the program's airing and 

it was taken off the air.  
 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

The Iranian series "The Christ," broadcast by Hezbollah's Al-Manar TV and the Lebanese Shi’ite channel 
NBN-TV, affiliated with the Amal movement (Picture from the Al-Manar TV website, August 13, 2010). 

 

 



2  

Overview 

  
1. The series "The Christ" (Al-sayid al-masih in Arabic) was broadcast at the beginning 

of August 2010 in Lebanon both by Al-Manar TV, Hezbollah's satellite channel, and 

the Shi’ite Lebanese channel NBN-TV, affiliated with the Amal movement and Nabih Berri. 

It was broadcast for the Muslim holy month of Ramadan, a time when the rate of 

television viewing is particularly high in the Muslim world. It was also broadcast by 

the Iranian Arabic-language channel Al-Kawthar TV. 

2.  The Christian community in Lebanon strongly protested the program, and after 

broadcasting the first few episodes Al-Manar TV and NBN TV were forced to announce they 

were taking the series off the air. Despite the storm raised by the broadcasts in 

Lebanon, the Iranian channel Al-Kawthar TV continued airing it. 

3. This is not the first time that Hezbollah has broadcast a blatantly anti-Semitic 

series for Ramadan. In November 2003 it broadcast the Syrian-produced series Al-

Shatat ("Diaspora," i.e., the exile of the Jewish people from their homeland), and from 

Lebanon it was distributed to many other countries. The series presented an anti-Semitic, 

pseudo-historical survey of the history of the Jewish people and Zionism, and included the 

anti-Semitic blood libel (i.e., that Jews baked the Passover matzo with the blood of 

Christian children).1 

4. Al-Manar TV is very popular in the Arab world. Arab satellite companies (dominated 

by Egypt and Saudi Arabia) and others (European and Indonesian) provide the channel with 

technical services, allowing it to be received by many target audiences in the Middle 

East and throughout the world (including Muslim communities in the West). The United 

States and European countries recognized the negative influence Al-Manar TV's hate 

propaganda and incitement programs had on their Muslim communities (the religious 

incitement in "The Christ" illustrates that well) and so far imposed limitations on its broadcasts. 

The limitations are ineffective and both Hezbollah and Hamas circumvent them.2 

 

 

                                                 
1 At the time the United States protested the program. Following the protest the Lebanese foreign minister defended 
Al-Manar TV's right to broadcast it as "freedom of expression." This time, when "freedom of expression" offended the 
Christians in Lebanon, the Lebanese took the series off the air.  
2 For further information see the August 23, 2010  bulletin, “A number of satellite companies (including Western 
companies) continue providing communication services for Hezbollah and Hamas' television and radio, even though 
restrictions have been imposed by Europe and the United States. Supported by foreign companies, Hezbollah and 
Hamas are able to extend their range around the world, including Muslim communities” at http://www.terrorism-
info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/pdf/hamas_e125.pdf 



3  

The subject matter of "The Christ" 

5. Produced in Iran in 2008, the series tells the story of the life of Jesus. The plot of the story 

shows the Muslim point of view that he was a prophet, but not the most important one (that 

distinction is reserved for Muhammad). In addition, according to Islam, there is no foundation 

for the Holy Trinity.3 

6. Examples follow of offensive elements (from the first two episodes, which were uploaded to 

YouTube): 

 A. In the first episode Satan appears before Jesus and tries to keep Him from fulfilling 

His mission as prophet. He tells Jesus that He is the son of God, but Jesus "passes the test" 

and does not accept what Satan says. 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

The figure of Jesus in the series (From Al-Kawthar TV)  

  

 B. In the same episode Jesus says "I am far less important than [others who] serve 

God" [which infers that Jesus has less stature than other prophets, especially Muhammad]. 

 C. At the end of the first episode one of His disciples asks Him, "Shall we go catch 

fish?" and Jesus responds, "No, we'll go hunt men." 

7. In addition to the offensive treatment of Jesus, in the first two episodes there are clear 

examples of anti-Semitism. The Jews are depicted as conspirators, liars, traitors, cowards, 

evil, ugly greedy and Satanic. The Jewish residents of Jerusalem are represented as crooked 

merchants. [Note: This analysis is based on the first two episodes of the series. It is 

reasonable to assume that later episodes, which deal with the betrayal of Jesus to the 

Romans, contain similar and more blatant examples of anti-Semitism]. For example: 

  

                                                 
3   http://www.dostor.org/politics/middle-east/10/august/13/25320 



4  

 

 

 

  

  

  

  

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
  
  
 
 
 
 
  

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  

Jews in the series: Jews counterfeit coins to build the 
next Temple. 

 

Jews in the series: A Jew informs on plotters againt 
the Roman authorities 

 

A priest says the Israelites have sunk to the depths. 

 

Jesus calls the Jewish priests "sons of snakes" several times 
(the snake is a familiar anti-Semitic motif). 

Jesus again calls the Jews "sons of snakes." The Jews are worried by Jesus' success, and one says, "This 
may destroy our profits." 

" 



5  

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  

Jesus to his disciples on the shore of the Sea of Galilee: "Among the Israelites are many devils who stir 
up terrible civil wars." 

 

Broadcasts stopped in Lebanon following strong Christian 

protests  

8. The first episodes of the series broadcast in Lebanon were perceived as insulting Christianity 

and led to strong protests by Christians. The Catholic Information Center said that the 

series contained "offensive deception." The pastor of the Maronite Church in Byblos 

(Jbeil), Beshara Raii, called the series a sectarian civil war violating the National Pact4 

and the [principle of] living in cooperation (www.dostor.org).  

9. It was reported that following the protests, Lebanon's general security 

apparatus, which is responsible for censorship, ordered Al-Manar TV and NBN-TV to 

stop broadcasting the series because if infuriated the country's Christians 

(www.nowlebanon.com and Al-Nahar, August 13, 2010). In response, on the same 

day the two channels said in a joint announcement that they had decided to stop 

broadcasting the series "in respect of some sensitivities and to avoid any attempt 

for negative exploitation." However, they said, the series "reflects, with full honor and 

glorification, [Jesus'] life, picture, role, pain and sacrifices." 

  

  

  

                                                 
4 The National Pact was an unwritten agreement forged in Lebanon in 1943 among the various ethnic sects which 
divided positions of political power and determined the modus vivendi for the internal Lebanese arena and the 
principles of the country's foreign policy.  



6  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

Al-Manar TV and NBN-TV announce they are stopping the broadcasts (Al-Manar TV, August 13, 2010). 

10. Despite the protests in Lebanon which led to ending the broadcasts, the Iranian Arabic-

language channel Al-Kawthar TV continued airing the series. It even used its website 

to ask viewers what their opinion of it was. The responses posted praised it. 

 

  

  

 

  

  

  

From the Arabic-language website of the Iranian Al-Kawthar TV; the surfers considered it an 
excellent series 


