
  
  

  

  

  

  

  

   

  

  

       
  
  
  
  
  
  

The Meir Amit Intelligence and 
Terrorism Information Center  

  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

August 23, 2010 
  

 
  

216-10 

A number of satellite companies (including 
Western companies) continue providing 
communication services for Hezbollah and 
Hamas' television and radio, even though 
restrictions have been imposed by Europe and 
the United States. Supported by foreign 
companies, Hezbollah and Hamas are able to 
extend their range around the world, 
including Muslim communities. 

  
 

Overview 
 
1. Hezbollah and Hamas operate an extensive media infrastructure, which includes 

satellite television channels and radio stations. Their media network spreads 

incitement and hate propaganda against Israel (and occasionally against the Jewish 

people) and the West, not only to Palestinian and Arab-Muslim target audiences in the 

Middle East, but to various target audiences around the world (including Muslim communities 

in Western countries). 

2. Hezbollah and Hamas receive services from Nilesat, an Egyptian satellite 

company, and Arabsat, a pan-Arab company, in which Saudi Arabia is the dominant 

partner. They receive the services despite their difficult relations with the countries 

which control the satellite-owning companies, especially Egypt (which recently 

viciously attacked Iran and Hamas for the rockets Hamas fired at Eilat and the Jordanian city 

of Aqaba from the Sinai Peninsula). 

3. In the past the United States and European countries imposed restrictions on 

broadcasting Hezbollah and Hamas' incitement and propaganda programs, and 



2  

even outlawed their media. However, both organizations found ways to 

circumvent the restrictions. An updated examination carried out by the Meir Amit ITIC 

revealed that commercial companies still provide Hezbollah and Hamas with 

communications services and in effect help them spread their hate messages 

throughout the world, even beyond the reception ranges of Nilesat and Arabsat. 

4. According to our information, most of the aforementioned commercial 

companies, whose services are used by Hezbollah and Hamas, are Arab as well as 

Russian and Indonesian. 

Television Channels 
 
Hezbollah – Al-Manar TV  
 
5. Al-Manar TV is Hezbollah's most important medium and enjoys immense popularity 

in the Middle East. Its programs preach the adoption of terrorism, reject the State of Israel's 

right to exist and spread the Iranian version of radical Islam. In recent years the international 

community, including the United States, European countries and South American countries, 

has waged a struggle against broadcasting its programs.  

6. So far there has been only partial success. Although some of its broadcasts have 

been limited, their reception has not been completely prevented in countries outside the 

Middle East. Today Al-Manar TV is supported by two non-Middle Eastern communications 

companies: the Indonesian company IndoSat and the Russian company RSCC, which 

began providing Hezbollah with its services in July 2010. As a result, Hezbollah has extended 

the range of Al-Manar TV's reception to Southeast Asia and Oceania, Iran, Central Asia and 

large parts of Europe. Some details about the companies is the following:  

 

The Indonesian IndoSat 

  

  
  
  

7. IndoSat has a satellite called Palapa-D, also known as Palapa D-1. It was 

launched in 2009 and is expected to remain in space for ten years. It broadcasts to 

Indonesia, Malaysia, the Philippines, Korea, Australia, New Zealand and the smaller 

Southwest Pacific islands, Japan, China, India, Southern Russia, Iran and Central Asia, as well 

as parts of the Middle East and Africa. IndoSat was originally government-owned, but in 2003 

the government sold most of its stocks. Today Qatar Telecom (Qtel) holds about 65% 

of the stocks, directly and indirectly.  



3  

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  

Range of the satellite's transmissions (From the company website) 

8. In the past the Jewish community in Australia protested Al-Manar TV's incitement hate 

propaganda broadcasts, which reached the country via IndoSat. However, the Australian 

government, apparently both unable and unwilling, took no steps to curtail reception of Al-

Manar TV broadcasts. 

 

The Russian RSCC 

 
 

 

 

The RSCC logo 
 

9. On July 18, 2010, Al-Manar TV began using the services of  the Russian RSCC 

(Russian Satellite Communications Company) to broadcast its programs. RSCC is the national 

communications satellite operator throughout Russia and provides its services to other clients 

around the world. Its Express AM22 satellite was launched in 2003. The company also holds 

stock in the French Eutelsat and Intelsat (See below). The company's broadcasts are received 

in most of Europe and Russia, as well as in the Middle East and Africa. 

  
  
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
 

RSCC range of transmission in Europe and the Middle East (From the company website)  



4  

  
  

Hamas – Al-Aqsa TV  
 
10. Al-Aqsa TV is Hamas' most important television channel. It began broadcasting on 

January 9, 2006, after Hamas won the Palestinian Legislative Council elections in the Gaza 

Strip. Since its inception it has been the movement's main medium for spreading hate 

propaganda and inciting violence against Israel.  

11. On June 7, 2010, the French government instructed its broadcasting authority 

to stop Al-Aqsa TV's broadcasts, which had been using the French communications 

satellite Eutelsat, based in Paris. The instructions were given after France was warned by 

the European Commission that Al-Aqsa TV had repeatedly violated European laws 

by broadcasting incitement to violence, especially against Israel and Jews (Agence 

France-Presse, June 7, 2010). 

12. Hamas responded immediately to repeal the ban. Al-Aqsa TV directors appealed to 

jurists and lawyers for legal counsel. However, their efforts came to a dead end  because 

the condition for repealing the ban was a change in the nature of the channel's 

broadcasts. Thus on June 24, 2010, Noorsat announced that it would no longer broadcast 

Al-Aqsa TV. 

13. According to Muhammad Tharia, deputy director of Al-Aqsa TV, immediately 

following the termination of its broadcasts by Noorsat, Al-Aqsa TV reached an 

agreement with a new intermediary called Gulfsat, based in Kuwait. He added that 

Al-Aqsa TV wanted to extend its broadcasts to countries in South America, such as 

Brazil, Argentina, Chile, Colombia and Cuba. He also promised that its broadcasts would 

reach Kurdistan, Turkmenistan, Kazakhstan, Tajikistan, Pakistan, Eastern China 

and Russia (Al-Aqsa TV, June 25, 2010).  

14. Gulfsat Communications was established in 1995, a cooperative project with the Kuwait 

Communications Ministry and the American Hughes Network Systems. The company is a 

subsidiary of United Networks, which belongs to KIPCO, a leading investment company in the 

region. Gulfsat provides Al-Aqsa TV with services via the Atlantic Bird 2 

communications satellite, which also belongs to the French Eutelsat. Its range is 

similar to that of Atlantic Bird 4, which was used by Noorsat.1 

 
 

                                                 
1 For further information see the July 12, 2010 bulletin, “Hamas’ Al-Aqsa TV has circumvented the French media 
regulator’s ban by signing an agreement with Kuwaiti satellite operator Gulfsat." However, that company also uses 
satellites owned by Eutelsat, which was instructed by the French government to take Al-Aqsa TV off the air for 
spreading incitement.” 

http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/pdf/hamas_e120.pdf


5  

Hamas – Al-Quds TV 
  
15. Al-Quds TV began broadcasting on November 11, 2008. Hamas' second satellite 

channel, it is another component of the movement's vast media infrastructure. It is registered 

in London by Arab and Palestinian businessmen and media personnel, and represents itself as 

expressing general Palestinian positions, but is in effect just another Hamas mouthpiece.2 

16. Al-Quds TV is also supported by the services of Eutelsat and its Atlantic Bird 4 

satellite, which broadcasts radio and television. The satellite covers North Africa, the 

Middle East, South and Central Europe, the southern part of Russia, the republics of Central 

Asia, Iran, Pakistan, Afghanistan and parts of India. 

Radio Stations 
 
Hezbollah – Radio Nur 

17. Hezbollah's Radio Nur broadcasts in Arabic from Beirut. It began operating on 

May 9, 1988, with the support of the Iranian Revolutionary Guards. It broadcasts the news 

five times a day and devotes air time to religious programs emphasizing self-sacrifice and 

fighting Israel.  

18. To broadcast its programs, Radio Nur is supported by the Spanish company 

Hispasat, which uses Hispasat's satellites 1C and 1D. The satellite belongs to the Spanish 

Union, established as a government company and still partially connected to the Spanish 

government, which holds about one fourth of its stocks (as does the French Eutelsat). The 

satellite's broadcasts cover most of Western Europe and Turkey, South America and broad 

sections of the United States. 

 

  לוגו החברה 

  
  

The Hispasat logo 

Hamas – Radio Sawt al-Aqsa  

19. Sawt al-Aqsa is one of Hamas' radio stations in the Gaza Strip and by far the 

most popular. It is a local station operated by the de facto Hamas administration, and 

broadcasts mainly local news.  

20. Sawt al-Aqsa also uses the services of the French Eutelsat through the Atlantic 

Bird 4 satellite (See above). 
                                                 

2 For further information see the November 18, 2008 bulletin, “Al-Quds, Hamas’s second satellite TV channel, went 
on air on November 11, further expanding that movement’s media empire.”  

http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/html/hamas_e010.htm

