Intelligence and Terrorism
Information Center
at the Israel Intelligence Heritage

September 8, 2008 & Commemoration Center (I11CC)

Communications and terrorism: Hezbollah’s Al-
Manar TV channel has started broadcasting via an
Indonesian satellite, after being taken off a Thai
satellite. The Indonesian satellite covers East Asia,
China, and Australia. Indonesia is a Muslim
country, making it more difficult for the
international community to fight the incitement
aired by Hezbollah.

The coverage of the Indonesian communications satellite PALAPA-C2
(satjournal.tcom.ohiou.edu)




Overview

1.About two months ago, Hezbollah’s Al-Manar TV channel started broadcasting via an
Indonesian communications satellite called PALAPA-C2. The satellite’s coverage

includes, inter alia, China, East Asia, and Australia.

2.A local newspaper in Perth, Australia published an article (August 21) saying that Al-
Manar’s broadcasts could be viewed across Australia. According to the article, the
channel airs talk shows and documentaries inciting against Israel and the West. The channel
also airs children’s shows and music shows, and calls upon the viewers to donate to
Hezbollah. The article further states that Australia’s Minister of Communications examines the
legal aspect of the channel's broadcasts in order to report to the government whether those
broadcasts contradict the Australian law (according to which any channel which encourages

viewers to join or support terrorist organizations should be banned).

3.The US Embassy Spokesman in Indonesia noted that the US government was
concerned about the use made by Al-Manar of the Indonesian communications satellite, as
the US declared Al-Manar a terrorist entity in December 2004. Indonesia’s Minister of
Communications and Information Mohammad Nuh said that the broadcasts were
“purely commercial” and that the US had no right to meddle in the company’s affairs. He

further stated that such TV channels as BBC also made use of satellites.

4.The Indonesian PALAPA-C2 is a third-generation communications satellite launched in
1996. Owned by Indonesia Telkom, it is operated by the SATELINDO Group from
Jakarta, Indonesia. Most of Indonesia Telkom's shares are held by the Indonesian
government, which has the right to veto strategic decisions. The satellite is suited to the
rainy weather in Indonesia and the surrounding region, so that it can broadcast with almost
no interruptions. It provides video transmissions, cellular phone services, and Internet

access.!

! palestinian terrorist organizations’ websites, such as those of Hamas and the Palestinian Islamic Jihad,
rely on Indonesian Internet service providers, seeing as some Western companies have stopped
servicing them.



SATELINDO

INDDFATSROLP

The logo of SATELINDO, the
operator of the satellite which
broadcasts Al-Manar

SATELINDO’s ground satellite station

Summary and assessment

5. Indonesia’s readiness to allow the broadcasting of Al-Manar via an Indonesian
communications satellite impedes the international struggle against Al-Manar’s inciting
broadcasts. Participated by the US and several European countries, that struggle has had
partial success, reducing the availability of Al-Manar worldwide. For example, in August
2005, the activity of Asiasat, a communications satellite which broadcasted
Hezbollah’s TV channel to Asian countries, was terminated. In addition, limitations

were imposed on the channel’s broadcasts to the US, Europe, and South America.”

6. In January 2008, the Al-Manar channel started broadcasting via Thaisat, a
communications satellite operated by a Thai company which covered Southeast Asia. The
Middle East correspondent of an American news agency approached the company

management after the affair was exposed in an Information Bulletin of the Intelligence and

2 The Intelligence and Terrorism Information Center has been following that process from the start. For
example, see our Information Bulletin: “The Spanish government ordered the banning of Hezbollah TV
station’s broadcasts to Latin America via its satellite company, Hispasat” (July 11, 2005).



http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/html/final/eng/sib/7_05/almanar.htm

4

Terrorism Information Center. As a result of the exposure, Thaicom officially announced that

it was taking Al-Manar off its satellite starting January 11, 2008.3

7. Now, therefore, Hezbollah has recovered from the blow it took in Thailand (and elsewhere)
by broadcasting Al-Manar via the Indonesian communications satellite. This will allow
Hezbollah (and Iran, which sponsors it) to significantly improve the availability of Al-
Manar’s inciting broadcasts, particularly among Muslim target audiences in

Southeast Asia, China, and Australia.

% See our Information Bulletin: “Hezbollah’s Al-Manar TV channel has started broadcasting via the
THAICOM communications satellite. A Thai satellite, it broadcasts to most Asian countries, Australia,
Africa, and Central Europe. This compromises the efforts of the international community to limit the
spread of Hezbollah’s incitement programming” (January 10, 2008); as well as “The Thai
communications satellite Thaicom stopped broadcasting Al-Manar TV a short time after it began. That
was the result of the public exposure of the services it was providing for Hezbollah (Follow-up report)”
(January 14, 2008).



http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/html/thaicom_e.htm
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/html/thaicom_e.htm
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/html/thaicom_fu_e.htm
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/html/thaicom_fu_e.htm

