
 

 
 
 
 
 
 
 
 

11 July 2005 

 
 
 
 
 

Intelligence and Terrorism Information Center 
at the Center for Special Studies (C.S.S) 

 
 

 

 

 

 

  

FFuurrtthheerr  lliimmiittaattiioonnss  oonn  AAll--MMaannaarr  bbrrooaaddccaassttss::  

TThhee  SSppaanniisshh  ggoovveerrnnmmeenntt  oorrddeerreedd  tthhee  bbaannnniinngg  ooff  
HHeezzbboollllaahh  TTVV  ssttaattiioonn’’ss  bbrrooaaddccaassttss  ttoo  LLaattiinn  AAmmeerriiccaa  vviiaa  iittss  

ssaatteelllliittee  ccoommppaannyy,,  HHiissppaassaatt..  
 

 The Spanish government ordered its satellite company, Hispasat, to cancel the 

contract it signed last year with the French satellite company Globsat according to which 

it would broadcast Al-Manar programs to Latin America. It should be noted that the 

contract did not include broadcasting Al-Manar in Spain (Reuters, June 29, 2995). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 The Hispasat-broadcast Al-Manar logo 

 

 Hispasat, which broadcast Al-Manar’s programs to Latin America, belongs to a 

privatized telecommunications organization today owned by three Spanish companies, 



2 

 

BBVA (a bank), Retevision1 and Telefonica. One of Hispasat’s main shareholders is 

Eutelsat, a company established by the European space agency which was later privatized 

and registered in France. Its CEO and chairman of the board is Giuliano Berretta and its 

Deputy CEO and corporate director is Jean Paul Brillaud.  

 

 As in the past, the Spanish decision was denounced by Hezbollah and its 

sponsors, who claim that their right to freedom of expression has been infringed. 

 

  The vice president of Hezbollah’s political branch in Lebanon, Mahmoud 

Katami, stated that banning Al-Manar’s broadcasts was part of an effort to 

“surround” Hezbollah. He claimed that the decisions to ban Al-Manar’s 

broadcasts in certain regions of the world were “a communications witch hunt 

and repression of [freedom of] opinion.” He noted that Hezbollah was ready to 

withstand any and all pressure exerted on it, and that such pressures would not 

stop the organization’s activity against Israel (Radio Sawa, July 1, 2005). 

 

  The Lebanese National Audiovisual Media Council which met in Beirut 

criticized the recent “aggression” against Hezbollah’s television station, 

presenting the banning as prejudicial to all Arab mass communications. In the 

wake of the meeting, the Council’s president, ‘Abd al-Hadi Mahfouz, said that 

they had decided to organize a meeting between media people from Lebanon 

and the rest of the Arab world to formulate and adopt a common stance on the 

matter. He claimed that defending Al-Manar’s broadcasts meant “defending all 

Arab channels that relay the region's problems to the West” (Daily Star, 

Lebanon, July 1, 2005). 

 

                                                

  An article in a Syrian newspaper also attacked Hispasat’s canceling of Al-

Manar. It claimed that the Al-Manar affair broke the “rules of the political 

game” and was an example both of shutting them down through fear of the 

“Arab voice” and of depriving them of their liberty because they were afraid the 

truth would emerge. It also claimed that France was leading the campaign 

 

1 Retevision is the public entity in Spain responsible for operating the public telecommunications 
system and the transmission of radio and television signals. 



3 

 

against Al-Manar and that Spain was following in its footsteps (Ali Qassem 

writing in the Syrian daily Al-Thawra, July 3, 2005). 

 

 The Spanish action came after steps were taken against Al-Manar in France and the 

United States: 

  After a decision handed down by the French high court, Al-Manar was 

removed from the Arab package of broadcasts aired in France and Europe by 

Eutelsat (December 15, 2004).2 

 

                                                

  Al-Manar was designated as “a terrorism supporting organization” by the 

American Department of State on December 17, 2004. 

  

 The move by the Spanish government shows that the European effort to remove 

Hezbollah’s Al-Manar from their satellite broadcasts not only continues but is even 

gaining momentum. It is possible that the French initiative to put the issue on the agenda 

at the meeting of the Council of the European Ministers of Culture on May 23, 2005 led 

to a greater awareness among them.  

 

 According to our information, the only satellite companies which include Al-Manar 

in their cable TV packages are Arab, whose broadcasts are received in the southern parts 

of Europe as well as in the Arab and Muslim countries; and one called Asiasat, which 

markets Al-Manar to the Asian countries (See Appendix). 

 

 

 

 

 

 

 

2  For further information see our bulletin at   http://www.terrorism-
info.org.il/malam_multimedia//ENGLISH/MARKETING%20TERRORISM/PDF/DEC7_04.PD
F.  
 
 

http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia//ENGLISH/MARKETING TERRORISM/PDF/DEC7_04.PDF
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia//ENGLISH/MARKETING TERRORISM/PDF/DEC7_04.PDF
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia//ENGLISH/MARKETING TERRORISM/PDF/DEC7_04.PDF


4 

 

AAppppeennddiixx  
 

SSaatteelllliittee  ccoommppaanniieess  wwhhiicchh  ssttiillll  pprroovviiddee  tthheeiirr  ssuubbssccrriibbeerrss  
wwiitthh  AAll--MMaannaarr::  
  
  
    
  
  

  Asiasat, which broadcasts Al-Manar to Asia. The company is registered in Bermuda. 

SES Global, which is registered in Luxemburg (as are some other satellite companies), 

holds 34% of Asiasat’s stock. Al-Manar is broadcast by Asiasat 35 (405.5E) as part of its 

package of Arabic programs.  
 

 

 

 

 

 

    Nilesat, which broadcasts Al-Manar to the Middle East, North Africa and 

parts of Europe. The company is Egyptian; its board of directors has eleven members, 

five of whom are representatives of the Egyptian Radio and Television Union. Al-

Manar is broadcast by Nilesat 102 (7w) as part of its package of Lebanese programs. 

 

 

 

 

   Arabsat, which broadcasts Al-Manar to the Middle East and North Africa; its 

programs are also received by some European countries. The company belongs to 

Arab League countries, represented at company conferences by Arab Ministers of 

Communications. Most of the shares belong to Saudi Arabians. 

 
 


