שיווק הטרור

הטרור העממי: תמונת מצב

בהיקפו של הטרור העממי חלו שינויים משמעותיים בשנתיים האחרונות. בתקופה זאת ניתן להבחין בשני שלבים: בשלב הראשון (אוקטובר 2015- מרץ 2016) בוצעו מידי חודש עשרות פיגועים משמעותיים ביהודה, שומרון ובפנים-ישראל. גל זה דעך לאחר חצי כשנה . בשלב השני "התייצב" מספר פיגועי הטרור על היקף נמוך יותר (בין 5 ל-13 פיגועים משמעותיים מידי חודש). סה"כ בוצעו בשנתיים האחרונות 342 פיגועים משמעותיים במסגרת הטרור העממי.
להמשך קריאה...

מבט לג'האד העולמי ( 28 בספטמבר- 2 באוקטובר 2017)

מוקד האירועים בסוריה היה גם השבוע במרחב אדלב ובמרחב דיר אלזור: במישור התודעתי בלטה קלטת שמע שפורסמה ע"י דאעש, ויוחסה למנהיג הארגון אבו בכר אלבע'דאדי. משמיעת דברי אלבע'דאדי אנו מתרשמים, שהקלטת היא אוטנטית ועדכנית. נראה כי קריאותיהם של אלבע'דאדי ושל מערכת ההסברה של בדאעש להגביר את ההתקפות בחו"ל נופלות על אוזניים קשובות.
להמשך קריאה...

בעקבות חשיפת הקמת מרכז נשים בכפר ברקה שבשומרון על שם המחבלת דלאל אלמע'רבי, הקפיאו מדינות אירופאיות כספי תרומות לארגון נשים פלסטיני אנטי-ישראלי שסייע להקמת המרכז

ממשלות שוויץ, דנמרק שבדיה והולנד הודיעו ב-21 באוגוסט 2017 כי הן יפסיקו באופן מידי את המימון המשותף שהעניקו לארגון הפלסטיני האנטי-ישראלי WATC (Women's Affairs Technical Committee). בהודעה נמסר גם, שהם יפתחו בחקירה לבירור אופן ניצול הכספים שניתנו לארגון בעבר.
להמשך קריאה...

ניתוח הודעות קבלת האחריות של דאעש על ביצוע פיגועים בחו"ל

מחקר זה מנתח את נוסח הודעות קבלת האחריות של דאעש על פיגועים, שבוצעו על ידו בחו"ל (קרי, מחוץ לעיראק ולסוריה, "מדינות הליבה" של דאעש). הניתוח בוחן 22 הודעות קבלת אחריות שבין יוני 2016 ליוני 2017. מהמחקר עולה, כי קיים קשר הדוק בין נוסח ההודעות השונות לבין אופי הפיגועים ומקום ביצועם. אנו סבורים כי התובנות העולות מניתוח זה עשויות לתת כלי מתודולוגי שיסייע לניתוח הודעות קבלת האחריות של דאעש ולהערכת משמעויותיהן.
להמשך קריאה...

קריאה של דאעש לפגוע בנציגים דיפלומטיים ובשגרירויות של ״המדינות הכופרות״ ברחבי העולם

מאמר המערכת של השבועון אלנבא', של דאעש התייחס ללקחי תקיפת שגרירות עיראק בקאבול בירת אפגניסטאן (30 ביולי 2017), שנתפסה ע"י דאעש כ"פעולה איכותית". בכתבה נאמר, כי פגיעה בשגרירויות ובחברי סגל הדיפלומטי היא אחת הדרכים היעילות והזולות ביותר להפעלת לחצים על "הממשלות הכופרות".
להמשך קריאה...

האדרת דמותם של שהידים, שביצעו פיגועי טרור רצחניים, והפיכתם למודל לחיקוי: המקרה של דלאל אלמע'רבי, מחבלת מתנועת פתח, שהשתתפה בפיגוע הדמים בכביש החוף

דלאל אלמע'רבי הינה מחבלת מתנועת פתח, שביצעה ב-11 במרץ 1978 את הפיגוע בכביש החוף, בו נהרגו 35 אזרחים ישראלים ונפצעו 71, מהם 12 ילדים. מאז הפכה דלאל אלמע'רבי לגיבורה לאומית וסמל למאבק המזויין הפלסטיני. הרשות הפלסטינית ותנועת פתח מאדירים באופן שיטתי את דמותה ("כלת פלסטין"), מעצימים את חשיבות הפיגוע הרצחני בו השתתפה ("ניצחון הירואי"), ומנציחים
להמשך קריאה...

פרסומים משנים קודמות

20172016201520142013201220112010200920082007200620052004

שיווק הטרור

ארגוני הטרור בעולם השכילו לנצל לטובתם את המהפכה התקשורתית של העשור האחרון. הם נעזרים בטכנולוגיות תקשורתיות מתקדמות כדי לשווק את הטרור לקהלי יעד נרחבים ברחבי העולם, להפיץ את איומיהם, לקדם את פעולותיהם ולגייס אוהדים ותומכים. באמצעות שיווק הטרור הם מנסים לעצב את תודעת דעת הקהל ולהשפיע על "סדר היום" הפוליטי והתקשורתי העולמי.

אחד הכלים בהם נעשה שימוש מאסיבי לשיווק הטרור הוא האינטרנט. רשת האינטרנט היא אמצעי אידאלי לשיווק הטרור: היא מבוזרת, אינה ניתנה לשליטה או להגבלה, אינה מצונזרת ומאפשרת לכל הרוצה בכך גישה אליה. המבנה המיוחד של ארגוני הטרור הופך מבחינתם את התקשורת באמצעות האינטרנט לחשובה ושימושית עוד יותר. הרשת הרופפת והנזילה של תאים, יחידות ותת-קבוצות, האופיינית לארגוני הטרור המודרניים, הופכת את האינטרנט למכשיר אידאלי והכרחי לשיווק הטרור ולתקשורת בין הקבוצות ובתוכן.

שימוש באינטרנט ובעיקר ברשתות החברתיות לשיווק הטרור מאפשר לארגונים שיווק הטרור ומסריו ללא מגבלות צנזורה, תוך שימוש בחוק חופש הביטוי, לדלג מעל מחסומים גיאוגרפיים ולחמוק מקשיים שמערימות בפניהם ממשלות שונות. שיווק הטרור באמצעות האינטרנט מאפשר להשיג כמה מטרות, בהן: לתת הסבר והצדקה לפעולות הטרור; לבצע איסוף והעברה של מידע; להעצים את יכולות הארגון ולעצב את דמותו; לגייס ולהדריך פעילים ועוד.

ארגוני הג'האד העולמי, חזבאללה וחמאס הם דוגמאות בולטות לארגוני טרור שהשכילו לנצל את המהפכה התקשורתית לצרכי שיווק הטרור. ארגונים אלה עושים שימוש נרחב בכלי התקשורת לצורכי שיווק הטרור במקביל לפעילות הטרור בשטח.